Författare Ämne: Muséer och återlämnande  (läst 3884 gånger)

Utloggad Asasel

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Muséer och återlämnande
« skrivet: december 14, 2010, 11:29 »
Hejsan!

jag är ny på detta forumet, då jag råkade hitta forumet av en slump. Jag håller på att utbilda mig inom kulturvetenskap, där arkeologi är en av inriktningarna man kan välja (får inte välja fören till våren)

Och nu håller jag på med en sociologisk kurs om kulturpolitik. Där vi håller på med ett examinationsuppgift där jag valde ämnet "Muséer och överkomna föremål"

Hur som helst så var det väldigt svårt att få tag i fakta. Har till och med hört mig för på närmaste museum men har inte fått något svar där ifrån.

Dem frågor som ekar utan svar i mitt huvud är följande:

Hur går det till när man lämnar in ett föremål?

Och hur fungerar hittelönen? Alltså hur avgörs det hur mycket man får per objekt och vem är det som avgör?


Tusen tack om ni skulle vara så vänliga att ta er tid med mina frågor!

Mvh Alex

Utloggad Asasel

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Muséer och återlämnande
« Svar #1 skrivet: december 14, 2010, 11:37 »
Glömde också frågan: Vad blir det för konsekvenser om man inte lämnar in fyndet till staten? Förutsatt att man nu blir påkommen? Böter antar jag? Måste ju finnas något sätt att förhålla sig till. Ungefär historiska värdet = mer böter. Eller?



Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Muséer och återlämnande
« Svar #2 skrivet: december 14, 2010, 12:48 »
Har du kollat vad Kulturminneslagen säger?
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880950.htm

Där ser man väl en del minimi-nivåer. Hur detta tillämpas i praktiken har jag ingen aning om.
2 kap §16 reglerar miniminivån vid ädla metallföremål. Ser ut som att det är Riksantikvarieämbetet som ska reglera inlösen och hittelön.
2 kap §21 säger böter eller fängelse i högst sex månader om man underlåter att lämna in föremål.
Observera också 2 kap §4, det är långt från alla föremål som tillfaller staten.

/Mats

Utloggad Asasel

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Muséer och återlämnande
« Svar #3 skrivet: december 14, 2010, 12:52 »
Hej Mats!

jag är inne på den och lurar just nu. Som du säger så är finner man inte mycket om hur man tillämpar dem. Men hade missat kapitel 2 §16 och §21 faktiskt, så jag tackar och bugar! :)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Muséer och återlämnande
« Svar #4 skrivet: december 14, 2010, 16:08 »
Det är inte ovanligt att inlösenärenden går via antingen länsmuseerna eller länsstyrelserna, själva beslutet fattas dock av Riksantikvarieämbetet (RAA). En god väg att gå är att kontakta just dem och be att få information, ett annat är att besöka A.T.A., om du bor i Stockholm, eller ditt lokala länsmuseum, de har i regel motsvarande handlingar för sitt län, om du bor annorstädes och be att få titta på ärenden rörande just detta.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Asasel

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Muséer och återlämnande
« Svar #5 skrivet: december 14, 2010, 16:17 »
Ni ska ha tack för svar!
Jag lyckades få tag på en arkeolog på länsmuseet som hade tid för mina frågor. Och jag tänkte att jag kunde dela med mig av dem här ifall det är någon som är intresserad.
Fråga:
Citera
Fokuset ligger mest på inlämningar från privatpersoner. Så har ni erfarenhet att privatpersoner lämnar in, eller är det vanligare att dem behåller dem pga okunskap för kulturminneslagen? (Förstår att det är ett stort mörkertal här)
Svar:
Citera
Det händer som sagt att privatpersoner lämnar in upphittade föremål, det förekommer dock inte särskilt ofta, vi har för närvarande ett par sådan ärenden som pågår. Hela handläggningsproceduren kan ta flera år. Vi tar emot föremålet. Om det lyder under kulturminneslagen skickar vi en anmälan där vi beskriver fyndet, hur det hittats, vem som hittat det och andra ev omständigheter kring fyndet till Riksantikvarieämbetet som handlägger anmälan och avgör om upphittaren ska erhålla hittelön samt inlösen för fyndet. Raä beslutar också hur stor summan för hittelön resp inlösen ska i förekommande fall bli. Vi dvs Kalmar läns museum kan i sammanhanget ansöka om fyndfördelning vilket innebär att vi vill införliva fyndet med våra samlingar. Riksantikvarieämbetet beslutar om vem det ska fyndfördelas till, fynd gjorda i vårt län, fyndfördelas det till oss Kalmar läns museum eller Statens historiska museum i Stockholm.
 
Hur många fynd som hittas och borde enligt lagstiftningen lämnas in, har vi ingen uppfattning om. Det händer naturligtvis ibland att det kommer till vår kännedom via omvägar att det hittats fynd, men ett ev mörkertal är nog svårt att få en relevant uppfattning om.
Fråga:
Citera
Hur går det till när man lämnar in ett föremål?, vad händer med det efter?
Svar:
Citera
Om det blir fyndfördelat till Kalmar läns museum, införlivar vi det med samlingarna, det får inventarienummer, dokumenteras och uppgifterna digitaliseras och gör tillgängliga i databas.
« Senast ändrad: december 16, 2010, 20:48 av Gorm »

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Muséer och återlämnande
« Svar #6 skrivet: december 15, 2010, 13:47 »
Glömde också frågan: Vad blir det för konsekvenser om man inte lämnar in fyndet till staten? Förutsatt att man nu blir påkommen? Böter antar jag? Måste ju finnas något sätt att förhålla sig till. Ungefär historiska värdet = mer böter. Eller?




Efter preskriptionstidens utgång är det "fritt fram" (om än kanske inte moraliskt) och innan dess är det inte din sak att bevisa om du har haft föremålet si och så länge i din ägo eller om det t.ex. har gått i arv i släkten. Så det är egentligen i stort sett endast de som blir tagna "in flagrante" som kan räkna med rättsliga påföljder.