Författare Ämne: Samer bodde i Stockholm och Baltikum  (läst 10333 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Samer bodde i Stockholm och Baltikum
« Svar #20 skrivet: december 17, 2010, 23:08 »
Aha - det ger en ju en annan bild.

Betyder det att samerna inte använde jungfrudansar?
Hur fastslås i såfall åldsern på Trojaborgarna i Norden?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Lappoid

  • Stammis
  • Antal inlägg: 354
SV: Samer bodde i Stockholm och Baltikum
« Svar #21 skrivet: december 23, 2010, 12:05 »
Det finns inte en tillstymmelse till några samiska personnamn eller ortnamn i Hälsingland.
I själva verket finns de sydligaste samiska ortnamnen i kustlandet i Umeåtrakten.

Det trodde man også om flere steder i Norge inntil ikke for så mange år siden. Lofoten og Vesterålen hadde ingen samiske stedsnavn trodde man, helt til en norsk stedsnavnsforsker med samisk som tilleggsfag gikk gjennom stedsnavnsmateriale for ca 20 år siden og fant samisk i norske stedsnavn over hele Lofoten og Vesterålen. Konklusjonene fra dette materialet er også i samsvar med funn av samiske kulturminner og historiske kilder i de samme områdene. Hvordan situasjonen er for kystlandet videre sydover mot Stockholm vet jeg ikke, men hvor mange av disse stedsnavnsforskere opp gjennom tidene har hatt samisk som tillegsfag?

Utloggad Lappoid

  • Stammis
  • Antal inlägg: 354
SV: Samer bodde i Stockholm och Baltikum
« Svar #22 skrivet: december 23, 2010, 12:12 »
Adam tycks använda ordet "civitas" i betydelsen "biskopssäte". Missionsbiskopen i Hälsingland var biskop för skridfinnarna. Detta betyder dock inte att det nödvändigtvis var samer som bodde i Hälsingland, lika lite som det faktum att biskopen i Uppsala var biskop för samerna under medeltiden innebär att befolkningen på uppsalaslätten var samisk.

Såvidt jeg har funnet av historiske kilder så var det samer i nordlige Hälsingland på 1700-tallet. Så skriver von Línne:

Citera
Den 17. Om morgonen, då solen gick upp, såg jag vid Jättendals kyrka några ätteplatser. Strax jag var kommen fromom i skogen, hinte jag 7 lappar, som körde sina renar,60 à 70, vilka hade sina späda lamm. . .Jag frågade dem, hur de kom att vara här nere. De sade sig här vid havssidan vara födda och här vilja dö, talte god svenska

I en artikkel av Lars Gunnar Larsson ved Universitetet i Uppslala omtales språket til de såkalte sockenlapparna bare 10 mil utenfor Uppsala omkring 1770. De ble innsamlet av en av von Línnes tidligere studenter.

http://mek.niif.hu/03300/03363/03363.pdf