Författare Ämne: Ny religion:tro på "någonting?"  (läst 3347 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Ny religion:tro på "någonting?"
« skrivet: december 10, 2010, 15:25 »
Jag läser att av ungdomarna i Sverige är 9% ateister,17 % agnostiker, 20% tror på Gud och övriga tror på "något"
Man skulle förvänta att andelen ateister i "Nordens DDR" skulle vara högre - nu kanske istället tro på "något -jag vet inte vad" blir den stora innereligionen i framtiden?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ny religion:tro på "någonting?"
« Svar #1 skrivet: december 10, 2010, 16:03 »
Är det ingen som tror på människan...?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Ny religion:tro på "någonting?"
« Svar #2 skrivet: december 10, 2010, 16:39 »
Jag läser att av ungdomarna i Sverige är 9% ateister,17 % agnostiker, 20% tror på Gud och övriga tror på "något"
Man skulle förvänta att andelen ateister i "Nordens DDR" skulle vara högre - nu kanske istället tro på "något -jag vet inte vad" blir den stora innereligionen i framtiden?

Så är det nog. Dock kan man ju även betänka, i detta sammanhang, vikingen i snorres texter som inte tror på något annat än sin egen styrka...

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ny religion:tro på "någonting?"
« Svar #3 skrivet: december 11, 2010, 12:40 »
Är det ingen som tror på människan...?

Människan har övergivit sitt naturliga habitat och sprider sig okontrollerat över världen på den biologiska mångfaldens bekostnad och är således att betrakta som ett skadedjur, visserligen ett stundtals nog så kreativt sådant, även om den destruktiva sidan verkar väga tyngre. Individualiseringen och det materiella habegäret i dagens samhälle får mig således snarare att misstro människan. Var det förresten Hjalmar Söderberg som sa "Jag tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet"?