Författare Ämne: Bägerfeldt: Kvinnor av sin tid  (läst 3900 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Bägerfeldt: Kvinnor av sin tid
« skrivet: november 24, 2010, 10:56 »
Just som jag håller på att skrival vikingatidens fria kvinnor i Fotevikens infoseria
(jag är klar med vikingatidens fria män) kommer Bägerfelds intressanta uppsats mig i händerna:
http://www.fnf.nu/bagerfeldt/36%20Kvinnor%20av%20sin%20tid.pdf
Någon som har några synpunkter på detta?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Bägerfeldt: Kvinnor av sin tid
« Svar #1 skrivet: november 24, 2010, 12:34 »
Det känns som att det är väldigt många antaganden, t.ex:
Vi vet att kvinnor, kanske i följe av män, tog sig från östra Medel-havsområdet till Orkneyöarna vid okänd tid under bondestenåldern. Ungefär samtidigt begav sig andra kvinnor från Kaspiska Havet till Nordamerika, sannolikt via Island och Grönland, men vilka vägar de valde vet vi inte, bara att de kom fram – långt före Columbus och vikingen Leif Eriksson Röde.

Vet vi det?

eller:
Ett par ögon med ögonbrynsbågar och näsrygg som sannolikt hör till en gudinna.

Tycker själv det ser mer ut som en uggla.

Har inte hunnit läsa igenom hela, men det är onekligen ett intressant ämne, men hade gärna sett mer källkritik och referenser.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bägerfeldt: Kvinnor av sin tid
« Svar #2 skrivet: november 24, 2010, 12:53 »
Oj, det här verkar vara ännu en kille som försöker slå rekord i antal obevisade, närapå absurda påståenden per sida. Vad sägs t.ex. om följande friska utsagor:

Citera
Samerna var så få och hade så enormt stora landområden till sitt förfogande och för renskötselns skull, att de helt enkelt inte träffades tillräckligt ofta för att bli osams. På så sätt kom de under många tusen år att bilda världens kanske enda fredliga folkgrupp, både inbördes och mellan könen. Här var kvinnan alltid lika mycket värd som mannen.

Eller:

Citera
Både för Orkneyöarna och Nordamerika måste man fråga sig om det verkligen bara var kvinnor som färdats dessa långa sträckor, eller om de kom i följe av män vars gener antingen dött ut under de följande årtusendena eller om de slogs ihjäl tämligen direkt efter ankomsten.

 :)
/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bägerfeldt: Kvinnor av sin tid
« Svar #3 skrivet: november 24, 2010, 13:20 »
Imponerande hur han ändå lyckats hitta en gemensam nämnare för alla dessa lösa påståenden...  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Bägerfeldt: Kvinnor av sin tid
« Svar #4 skrivet: november 24, 2010, 15:33 »
Lars Bägerfeldt brukar vara noga med vad han publicerar, så leverera gärna lite konstruktiv kritik!! :), Sindre, jag håller med dig om att det ser ut som en uggla, fast bilden i sig är väl bara en illustration och används ju inte som något belägg i resonemanget..

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Bägerfeldt: Kvinnor av sin tid
« Svar #5 skrivet: november 24, 2010, 16:47 »
Lars Bägerfeldt brukar vara noga med vad han publicerar, så leverera gärna lite konstruktiv kritik!! :), Sindre, jag håller med dig om att det ser ut som en uggla, fast bilden i sig är väl bara en illustration och används ju inte som något belägg i resonemanget..

Nej absolut, jag bara använde det som ett exempel på min åsikt. Som sagt hade gärna sett mer källkritik och referenser. :)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bägerfeldt: Kvinnor av sin tid
« Svar #6 skrivet: november 25, 2010, 00:37 »
Konstruktiv kritik kan ibland kännas övermäktigt men visst, vi hör ett försök med ett exempel.

Citera
Längs de euro-peiska kusterna finns strödda och spridda områden där befolkningen bär på ett avvikande genetiska särdrag gentemot befolkningen i övrigt. Detta särdrag har visat sig komma från fenicierna, som alltså ingår bland deras förfäder för mer än 3000 år sedan.

Hur kommer det sig att detta avvikande genetiska särdrag inte spridit sig från dessa strödda platser under 300 år? Hur skulle särdraget kunna förbli geografiskt isolerat under hundra eller tvåhundra generationers migrationer. Hur säkerställer man det här särdraget som sprunget ur fenicier?  Min ganska ringa kunskap i ärftlighetslära säger att det låter sig inte göras utan ett gigantiskt underlag, om ens alls med dagens kunskapsnivå.

Noggrannheten i publicerandet i detta kan knappast handla om vetenskap då han framställer en lös teori som fakta
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bägerfeldt: Kvinnor av sin tid
« Svar #7 skrivet: november 25, 2010, 09:39 »
Lars Bägerfeldt brukar vara noga med vad han publicerar, så leverera gärna lite konstruktiv kritik!! :) ..

Jaså! Synd att han inte var det denna gång i så fall.
Konstruktiv kritik: Ja, man kan ju ta citatet jag redan plockat ut:
Citera
... för renskötselns skull ...
i ett avsnitt som handlar om jägarstenålder. Har han några belägg för renskötsel under denna tid?

Sen det här med gänget kvinnor som tog sig från Kaspiska Havet till Nordamerika under bondestenåldern. Vad stöder han detta på?

Och det här med Orkney. Megalitgravarna på den ögruppen är väldigt läckra (tro mig, jag var där för ett par år sedan) men ansluter sig ändå konstruktionsmässigt till det stora mönster av megalitgravar som finns både på brittiska öarna i övrigt, Holland, Belgien,  Frankrike och ned på den pyreneiska halvön. Och sydskandinavien. Att speciellt plocka ut Orkney ur denna megalit-tradition har inget stöd i någon av de böcker jag läst. Visst finns det lokala särdrag (i så fall ska man kanske gruppera ihop Orkney, Shetland och Norra Skottland) men ändå, att rita en linje från Malta till Orkney är absurt.

/Mats