Författare Ämne: Att bruka fornlämningar  (läst 2399 gånger)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Att bruka fornlämningar
« skrivet: november 30, 2010, 14:03 »
Jag har ägnat lite tid det sista åt det där med hur man skall värdera fornlämningar/kulturmiljöer samt hur man skall argumentera för att skydda och bevara fornlämningar/kulturmiljöer. Jag närmar mig mer och mer ett rätt krasst perspektiv som utgår ifrån hur lämningen/miljön används.

Ett objekt kan ha en extremt hög (eller ingen) vetenskaplig potential. Det kan se ut som skrutt eller vara väldigt pedagogiskt. Men om det ställs inför en exploatering, antingen direkt eller i dess närmiljö. Hur tänker man då?

I vanliga fall kringgår lst att syftet med lagen är att bevara, inte gräva. Istället väljer man att göra det undantag lagen medger och låter gräva bort lämningen (i bästa fall) mha arkeologisk expertis. Hur skall man då göra för att hävda lagens grunsläggande syfte - bevarande?

Jag tänker allt mer på hur det brukas, t.ex. om det besöks av många intresserade, om det används i undervisning eller i forskning. Om det används så får det helt plötsligt ett bruksvärde utöver eventuellt vetenskapligt och pedagogiskt värde. Lite krasst så kan man tycka att det vetenskapliga och pedagogiska värdet realiseras först genom besöken, för utan besöken har lämningen blott en potential. Det vetenskapliga värdet kan givetvis komma att realiseras i samband med en undersökning.

Det jag är ute efter är kanske ett tänk där man i allt högre grad väger in bruket av fornlämningar och miljöer när man bedömer konsekvensen av en exploatering/projektering. Att man faktiskt låter bruket vara styrande för hur eller om man hävdar ett bevarande av fornlämningen/miljön eller om man skall fortsätta som idag där KML inte får utgöra ett hinder (dock en mindre kostnad).
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Att bruka fornlämningar
« Svar #1 skrivet: november 30, 2010, 17:01 »
Det är tankeväckande. Att ta med bruket av fornlämningen i argumentationen låter ju vettigt, om det nu kan "bita". Det man kanske saknar då är väl det framtida bruket, som vi ju inte vet något om idag. Och jag undrar om det inte var det här som lagstiftarna bakom KML en gång tänkte sig: Genom att skada eller ta bort en fornlämning så försvinner den för framtida generationer. Vi har idag ingen aning om vad dessa framtida generation kan göra för "bruk" av en fornlämning. Tar man bort den så är den för alltid borta och kan inte ersättas av något nytt liknande. Det borde alltså inte bara vara dagens situation som man har att ta hänsyn till. Men det här är väl förstås ytterligt svårargumenterat mot lst. Så halmstråt "dagens bruk" är väl bra.

För att ta ett exempel: Ett fint bronsåldersröse som aldrig besöks för att det ligger väldigt avsides kanske tas bort för att man ska bygga något där, säg en mast. Men om 100 år så kanske ett stort bostadsområde byggs i närheten, med skolor, lärare, barn och fornminnesintresserad allmänhet som ska ut och kolla på "rötterna" i omgivningen. Då har det plötsligt uppstått ett bruksvärde av det stackars röset (som nu tagits bort för länge sedan). Man måste alltså inse att bruksvärde kan vara ett ganska flyktigt begrepp, det varierar i tiden och är helt beroende på vad som händer i omgivningen.

/Mats