Författare Ämne: Sveriges äldsta släkt  (läst 31724 gånger)

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
Sveriges äldsta släkt
« skrivet: juni 10, 2005, 15:44 »
Hola

Vilken är sveriges nu levande äldsta släkt och hur långt tillbaka i tiden kan de påvisa sina anor?
Qui tacet, consentit

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Sveriges äldsta släkt
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2005, 16:14 »
Det lär vara släkten Natt och Dag som är säker från 1280-talet - se Natt och Dags hemsida

Bengan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Sveriges äldsta släkt
« Svar #2 skrivet: september 12, 2005, 09:20 »
Det är ganska intressant hur dessa släktträd endast representeras av den manliga sidan. Det enda man kan vara säker på är ju vem som är mor till barnet, ja, förutsatt att det finns någon som bevittnar själva födseln. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Sveriges äldsta släkt
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2006, 12:42 »
Min mamma kommer från en liten ort i de norska fjodarna. När hennes morbror skulle släktforska kom de ner till 800-talet och Harald Hårfager. Men senare läste vi att nästan hela vestlandet är släkt med denna hårfagre man. Rena inaveln alltså. Tur mamma hittade sig en svensk "gutt". :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Sveriges äldsta släkt
« Svar #4 skrivet: januari 31, 2006, 23:29 »
Då måste du också vara släkt med Oden!!

Klippt från http://nettportal.samlaget.no :

Harald Hårfagre (ca 865–ca 933)


Harald var sønn av Halvdan Svarte, som var konge over Vestfold og Oppland. Det var mange konger i Norge, men Haralds slekt var sterkest, blant annet fordi de nedstammet fra Ynglingene, og dermed fra selveste Odin. Harald arvet store områder, og han vant flere slag som gjorde ham til konge over størsteparten av Norge. Det avgjørende slaget sto i Hafrsfjord. Når slaget sto, vet vi ikke sikkert, men det var en gang mellom 872 og 900. Fra da av og fram til han døde rundt 933, styrte han Norge med hard hånd, men hadde aldri fullstendig kontroll over hele riket. I kongesagaene er det mange historier om Harald. Mest kjent er den om at han lovet den vakre Gyda at han ikke skulle klippe håret før han hadde samlet Norge til ett rike. Gyda ville ikke gifte seg med noen småkonge! Harald var litt av en kvinnebedårer og hadde mange barn, med forskjellige kvinner. Hvor mange vet vi ikke. Mange slektsforskere i Norge i dag ender opp med å finne ut at de stammer fra den godeste Harald. Å spore slekta si så langt tilbake er imidlertid nesten en umulighet.
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Sveriges äldsta släkt
« Svar #5 skrivet: februari 01, 2006, 07:46 »
Den gode Harald hade 21 söner som är namngivna i sagorna, alla kungar eller jarlar, så det är inte konstigt att man hamnar hos honom. Många svenskar som släktforskar verka hamna hos tyrannen Gustav Vasa. Då är det bättre att vara släkt med Odin!

Brukar i mina föredrag om bl.a. rasism ta med ett lite tankeexperiment. Du är resultat av två personer som är resultat av fyra personer som är resultat av åtta personer osv. Det går kanske 4,5 generationer per århundrade.  Hur många ska ha varit tillsammans i 1400-talet för att du ska ha blivit du? Sveriges befolkning under denna tid låg kanske på under miljonen. Hur många blir din släkt i ditt räknestycke? Det väcker alltid intressanta diskussioner och givetvis kommer man fram till att räknestycket inte stämmer. Om så skulle vara fallet skulle vår jords befolkning ha varit astronomisk förr i tiden. Det stämmer inte därför att man korsbefruktat varandra genom generationerna, vilket också detta visar att vi alla är släkt. Därför - hej alla släktingar på det här forumet!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Sveriges äldsta släkt
« Svar #6 skrivet: februari 01, 2006, 08:20 »
Själv hamnar jag hos JJ Ankarström.... Det är en anfader jag är fullt nöjd med  :D
Men den uppgiften har definitivt inget med grundfrågan att göra.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Sveriges äldsta släkt
« Svar #7 skrivet: februari 01, 2006, 10:21 »
Ja, vi är nog alla släkt. Hela jordens mänsklighet har ju sina rötter från en enda kvinna i Afrika har jag hört. För några miljoner år sedan ungefär...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Sveriges äldsta släkt
« Svar #8 skrivet: februari 26, 2007, 16:11 »
Det är enkelt på 11 generationer har vi 211 (2 upphöjt till 11) st förfäder. Ni vet 2x2x2x2x2...

Många fransmän härstammar från Karl den lille... :)

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Sveriges äldsta släkt
« Svar #9 skrivet: februari 26, 2007, 20:04 »
[OT]Släktforskning är bland det häftigaste som finns.. Jag har alltid vetat att min släkt har bestått av obetydliga bönder, smeder och prästpack samt några skarprättare och diverse annat smått och gott. Härom veckan blev jag dock uppringd av en släktforskare som ville informera mig om att jag är släkt med självaste fältmarskalken Johan Banér och sen rabblade han upp en hel drös med generaler och annat godis av hög ätt som han hittat i mitt träd som han kommit in på när han sökte i sin familj som jag tydligen också var nära släkt med och den familjen bestod av idel högättat folk.. Alla släktforskare ska ha en eloge för sitt hårda slit och det är alltid tacksamt att få såna nyheter ;D [/OT]

Enligt Riddarhusets vapendatabas (pdf) är Oxenstierna af Eka och Lindö (friherrlig) nr 1 i adelslistan tillsammans med Lilliehöök af Fårdala (adlig).
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
SV: Sveriges äldsta släkt
« Svar #10 skrivet: mars 09, 2007, 19:01 »
Det finns ju någon mindre seriös släktforskare som lyckats spåra sin släkt ner i Ynglingasagan och därmed har Oden som anfader. Det finns dock ingen seriös släktforskare som tar sådant på allvar. För egen del så nöjer jag mig med att min farmors farmors morfars mormors mor hette Kerstin Jonsdotter, var född 1671 och dog 1737 i Kinneved sn.  :)

Hälsningar
Gunnar

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Sveriges äldsta släkt
« Svar #11 skrivet: mars 09, 2007, 19:36 »
Med tanke på att genetiska studier i olika delar av världen visar att mellan 5 och 20 % av alla barn har en annan far än den officielle så är all släktskap som inte går på mödernet att betrakta som rent hypotetisk några generationer tillbaka. Siffrorna är ungefär desamma i Sverige enligt en god vän som forskat kring en ärftlig sjukdom. 

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Sveriges äldsta släkt
« Svar #12 skrivet: april 07, 2007, 10:43 »
Diskussionen om Världen äldsta släkt har blivit ett eget ämne.
/Johan - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad misshelgesson

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Sveriges äldsta släkt
« Svar #13 skrivet: juni 13, 2009, 14:51 »
Själv vet jag släkt ner till 400-talet e.Kr :)

Det finns bevis för detta, dokumenterar och forskat :)
År och plats, och det är jag hemskt stolt över! :D

Det finns ju dem som inte ens vet vad mormors mor hette :S

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Sveriges äldsta släkt
« Svar #14 skrivet: juni 13, 2009, 16:28 »
Själv vet jag släkt ner till 400-talet e.Kr :)

Det finns bevis för detta, dokumenterar och forskat :)
År och plats, och det är jag hemskt stolt över! :D

Det finns ju dem som inte ens vet vad mormors mor hette :S

Hur har man lyckats komma så lång tillbaka i tiden? Har din släkt levt i ett land där skriftliga dokument finns tillbaka till 400-talet?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Sveriges äldsta släkt
« Svar #15 skrivet: juni 13, 2009, 19:53 »
Själv vet jag släkt ner till 400-talet e.Kr :)

Det finns bevis för detta, dokumenterar och forskat :)
År och plats, och det är jag hemskt stolt över! :D

Det finns ju dem som inte ens vet vad mormors mor hette :S

Hur har man lyckats komma så lång tillbaka i tiden? Har din släkt levt i ett land där skriftliga dokument finns tillbaka till 400-talet?


Jag undrar samma sak. Berätta hur din släkt finns dokumenterad så långt tillbaka. Det lär ju vara något slags rekord. Romerska riket föll ju 476 e Kr. Där lär ju ha funnits skriftliga dokument av allehanda slag. Men de flesta förstördes när andra folk och annat styre tog över. För det är väl inte i runor du funnit dina förfäder? Här uppe i kalla norden kom inte skriften i bruk förrän kristendomen kom på allvar runt 1000-talet och då i form av latin. Hur som helst är det unikt att komma så långt tillbaka i släktforskning, heder åt den släktforskaren! ;D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sveriges äldsta släkt
« Svar #16 skrivet: juni 13, 2009, 21:54 »
När jag själv släktforskade kom jag ned till 1496 och då var vi bönder i Medelpad.

Utöver min egen släktforskning så har jag en kul släkttavla som en av mina förfäder betalade släktforskare någon gång i första hälften av 1900 talet så att de skulle forska fram släktskap bakåt till vissa givna kungar osv, tydligen gjorde man så på den tiden.
Det hela utmynnade i en släkttavla som inte går enbart på svärdssidan vilket jag tycker är kul. Den går långt bak i tiden i flera olika grenar. Den äldsta grenen till 600 talet.

Enligt detta ”släktträd” skulle jag alltså vara släkt med Erik Edmundsson Väderhatt, Harald Hårfager, Gorm den Gamle på 800 talet, samt till Ripin den Gamle, Kung av Danmark, på 600 talet.

(Jag har inte kritiskt granskat denna släkttavla men en sak har jag hittat som jag ifrågasätter och det är en man som det råder tveksamhet om ifall han verkligen uppnådde vuxen ålder. Hans namn är Philip Eriksson, son till Erik den Helige. Enligt denna ”släkttavla” var han gift med Birger Brosas yngsta dotter Margareta Birgersson – och deras gemensamma son var Holmger Philipsson).

Nu tror jag att det är så att vi alla har samma släktskap med dessa Kungar. 75% av svenska folket är släkt med Gustav Vasa (1500 tal) har jag läst någonstans, det innebär att 100% av svenska folket är släkt med Heliga Birgitta (1300 tal) eftersom det går ytterligare en mängd generationer på dessa 200 år.

Jag tycker att denna släkttavla är en rolig ”grej” at ha – men den släkttavla som jag själv forskat fram som går ned till 1496 är den jag litar på så att säga.
Vad jag hört och läst är att få kommer så långt tillbaka som till 1496 – men om det ligger någon sanning i detta vet jag inte.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Sveriges äldsta släkt
« Svar #17 skrivet: juni 13, 2009, 22:06 »

Enligt detta ”släktträd” skulle jag alltså vara släkt med Erik Edmundsson Väderhatt, Harald Hårfager, Gorm den Gamle på 800 talet, samt till Ripin den Gamle, Kung av Danmark, på 600 talet.

Thomas


Då är vi släkt. Har också Harald Hårfager i mitt släktträd. Om man nu kan lita på trädgrenarna... :)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Sveriges äldsta släkt
« Svar #18 skrivet: juni 13, 2009, 22:51 »
Via de skotska kungalängderna verkar det faktiskt gå att ta sig tillbaka till 400-talet:
http://www.rootsweb.ancestry.com/~medieval/llywelyn.htm  :o

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Sveriges äldsta släkt
« Svar #19 skrivet: juni 13, 2009, 23:57 »
I extrema fall kan man släktforska 9000 år tillbaka! :o http://www.genealogi.se/rekord.htm
en som tror sig veta allt, vet ingenting