Författare Ämne: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?  (läst 14901 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #20 skrivet: november 26, 2010, 16:02 »
Hmm, ett inlägg om det hela i GP. En, enligt mig, mycket bra skriven artikel och intressant tanke kring hur Tyskland försöker undvika samma utveckling som Sverige haft/har med högerpopulistiska partier.

"Multikulturen har nått vägs ände"

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.497908-multikulturen-har-natt-vags-ande

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #21 skrivet: november 26, 2010, 20:34 »
Det mångkulturella samhället är ett politiskt slagord, skapat för att beskriva ett politiskt läge i avsikt att stärka det egna partiets högre moral, t.ex. Vi inom MIPP:r är för ett mångkulturellt samhälle vilket man inte kan säga om andra partier…

(Svångremspolitik blev ju Svängrumspolitik…Missnöjesparti blev ju Nöjesparti – osv).

Jag tror inte att de som hittade på detta ord hade någon djupare specificering av vad ordet egentligen beskrev – men jag kanske är lite cynisk när det gäller yrkespolitiker?

Men jag håller med dig om att ordet kan ha flera innebörder, du har två alternativ och jag stödjer dem båda. Men, eftersom jag tror att två kulturer inom ett litet område alltid smälter samman till en kultur – så blir ju då ordet en beskrivning av en drömvärld, alltså att två kulturer lever parallellt inom samma samhälle ”för evigt” utan att blandas med varandra, en dröm – när det rent praktiskt inte fungerar så i verkligheten. Eller också beskriver ordet ett kort skeende före själva  sammansmältningsprocessen?

I Sverige har vi ju sedan några hundra år tillbaka i tiden haft Judar bland oss. De har en egen kultur och en egen religion. Men, de har anpassat sin kultur till vår kultur under seklernas gång och numera är väl den enda skillnaden att de går till synagogor och vi (i alla fall några av oss) går till kyrkor på söndagar. I övrigt skiljer vi oss inte åt speciellt mycket. Hur mycket de har förändrat sin kultur – och hur mycket vi har tagit till oss från den judiska kulturen vet jag inte – men kanske vet någon annan här?

Kanske kan kultur beskrivas kortfattat som ”folkviljan” - eller folkets samlade gemensamma uppfattningar och värderingar – och fördomar?

Thomas
Historia är färskvara.