Författare Ämne: Bo  (läst 83845 gånger)

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Bo
« Svar #160 skrivet: januari 09, 2014, 13:42 »
Emund, det är samma register men i en annan portal. Den enda större avvikelsen mot mina siffror är Stockholm och de kan jag förklara. Dels är det inte 8 Bo +3 Boo vissa av dem avser samma platser, dessutom så avser vissa poster i listan bara en allmän notering om Bo som efterled.  Ergo, Stockholms län har inte markant fler än andra län, enligt mig inte ens flest.

yngwe; så let slipper du ikke!  ;)

Denne portal har den fordel, at det er muligt at søge på placering, differentieret, og at der er flere sorteringsmuligheder. Samtidig sammenlægges alle ens pladser i en enkelt linje (rad) så man hurtigt får et præcist overblik. Der vises ’antal belägg’ summeret - og alle kan ses, hvis der klikkes på Bo- navnet. Angives Bo (med stort) er der tale om et bo - og hvis der angives bo (med lille) er der tale om et efterled eller andet end et bo.

Stockholm - statistik:

Bo, Lidingö st. - (gård tilbage fra 1383). 11 træffere.
Bo, Tveta, Öknebo hd - (gård tilbage fra 1420). 7 træffere.
Bo, Boo, Värmdö sg - (gård tilbage fra 1545). 43 træffere. Herregård.
Boo, Boo, Värmdö sg - (gård tilbage fra 1573). 9 træffere. Herregård. Samme slægt som ovenstående.
Boo, Värmdö, Värmdö sg - gård. Tidligere navn Hargsö.
Bo, Österåker, Åkers sg - (gård tilbage fra 1560). 3 træffere.
Boo, Ljusterö, Åkers sg - (bo-navn reg. fra 1933).
Bo, Allmänt
Bo, Sotholms hd - (bo-navn fra 1385). 8 træffere.
Bo, Botkyrka, Svartlösa hd. - (bo-navn reg. fra 1926). 1 træffer.
Bo, Vaxholm st., - (bo-navn reg. fra 1932). 1 træffer.
bo, Ösmo, Sotholms hd - (efterled reg. fra 1930 samt Holme i Saltsjön). 2 træffere.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bo
« Svar #161 skrivet: januari 09, 2014, 15:00 »
Ja men....


Först av allt, som en parentes, om du går igenom Bo och Boo från Värmdö så ser du att det är samme herre som nämns i sammanhanget, Jacob Bagge.  Det rör sig väl då troligen om en och samma plats..


Men, även om det inte skulle göra det, så når vi enligt din lista upp till 10 st. (2 st uteslutna ) Det är inte så att det kraftigt avviker från de län som har 6,7 eller 8 st. Och om man anser att det gör det så är det ändå så att denna avvikelse kan lokaliseras till Stockholmsområdet med skärgård och finner inte alls sin motsvarighet i Södermanlands eller Upplands län som istället ligger under snittet i antal bland nämnda län.




Så vad är det egentligen du vill påstå?  Att Bo är typiskt svealändskt? Hur ser då ditt Svealand ut?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Bo
« Svar #162 skrivet: januari 09, 2014, 15:08 »
Det är väl ganska symptomatiskt för alla dessa "svealands" toponymer som kastas fram i spridningskartor att de passar allra bäst för att definiera ett svenskspråkigt område som sträcker sig från Blekinge till Jämtland ungefär.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bo
« Svar #163 skrivet: januari 09, 2014, 16:24 »
Det är väl ganska symptomatiskt för alla dessa "svealands" toponymer som kastas fram i spridningskartor att de passar allra bäst för att definiera ett svenskspråkigt område som sträcker sig från Blekinge till Jämtland ungefär.


Ja, eller egentligen ett Skandinaviskspråkigt eftersom de så ofta förekommer i såväl Danmark som Norge.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Bo
« Svar #164 skrivet: januari 09, 2014, 17:12 »
Ortsnamnslexikonets förklaring fick därför underkänt av mig... Skillnaden mellan Götaland och Svealand är inte så tydlig som man kan tro av Brinks mening här och det är inte så att antalet Bo i Svealand uppväger antalet Bosgårdar i Götaland. Tvärtom är även Bo betydligt vanligare i Götalandskapen enligt min studie. Ibland gör Brink sådana konstiga kopplingar, eler gjorde kanske vi ska säga, jag tycker han har bättrat sig.
Så vad är det egentligen du vill påstå?  Att Bo är typiskt svealändskt? Hur ser då ditt Svealand ut?

yngwe; jeg påstår ingenting, men tjekker op på de teser - data - og påstande, du har publiceret her på (din egen) tråden. Af interesse for emnet forsøger jeg, at forholde mig objektivt til stoffet ved verificering. Det må du forvente dig af et debatforum.

Först av allt, som en parentes, om du går igenom Bo och Boo från Värmdö så ser du att det är samme herre som nämns i sammanhanget, Jacob Bagge.  Det rör sig väl då troligen om en och samma plats..

Læser du ikke hvad jeg skriver? Dit indlæg har jeg netop gjort dig opmærksom på. Men der var ikke kun en og samme ejer; se herunder -
 
Herregård Bo i Värmdö. År 1564 nævnes en Jacob Bagge på gården og frem til 1577. År 1577 nævnes så en Johan Bagge på gården og frem til år 1579. År 1579 ser det ud til at både Jacob og Johan begge står som ejere af gården frem til 1581. Fra år 1582 er det kun Jacob Bagge der står som ejer frem til 1589.
Herregård Boo i Värmdö. År 1573 nævnes Jacob Bagge. År 1581 nævnes en Johan Bagge. År 1607 nævnes igen en Jacob Bagge frem til år 1609. Gården Boo nævnes som forvaltningsgård.
 
Kronologien tyder på at der er tale om to forskellige gårde i samme slægt.

Stockholm - statistik:
Bo, Boo, Värmdö sg - (gård tilbage fra 1545). 43 træffere. Herregård.
Boo, Boo, Värmdö sg - (gård tilbage fra 1573). 9 træffere. Herregård. Samme slægt som ovenstående.[/i]

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Bo
« Svar #165 skrivet: januari 09, 2014, 17:14 »
Göta: (Östergötlands, Skaraborgs, Kalmar, Jönköpings, Kronobergs län) => 25 st -

Er det så din egen definition og holdning til, hvad der modsvarer et Götaland? Eller hvem er det der har defineret denne opdeling? Og hvilken fortid er vi så i? Periode?

Tidligere har du forklaret dig således - "Man kan då möjligen anta [ . .] att bosgården därför skulle vara äldre än från 1100-talet".

yngwe; jeg venter på svar her?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bo
« Svar #166 skrivet: januari 09, 2014, 21:43 »
yngwe; jeg påstår ingenting, men tjekker op på de teser - data - og påstande, du har publiceret her på (din egen) tråden. Af interesse for emnet forsøger jeg, at forholde mig objektivt til stoffet ved verificering. Det må du forvente dig af et debatforum.

Læser du ikke hvad jeg skriver? Dit indlæg har jeg netop gjort dig opmærksom på. Men der var ikke kun en og samme ejer; se herunder -
 
Herregård Bo i Värmdö. År 1564 nævnes en Jacob Bagge på gården og frem til 1577. År 1577 nævnes så en Johan Bagge på gården og frem til år 1579. År 1579 ser det ud til at både Jacob og Johan begge står som ejere af gården frem til 1581. Fra år 1582 er det kun Jacob Bagge der står som ejer frem til 1589.
Herregård Boo i Värmdö. År 1573 nævnes Jacob Bagge. År 1581 nævnes en Johan Bagge. År 1607 nævnes igen en Jacob Bagge frem til år 1609. Gården Boo nævnes som forvaltningsgård.
 
Kronologien tyder på at der er tale om to forskellige gårde i samme slægt.


Föreslår att du kollar upp Slaget vid Bornholm 1563, vem som var framgångsrik amiral där, och vad amiralens söner hette. Ett namn skall inte per automatik tolkas som ägare utan kan också vara son i huset....




Alldeles oavsett om du vill att Baggarna har flera Boo på Värmdö så är du fortfarande skyldig svaret på om du tycker Bo är en typisk sveaterm, eller om du håller med om att Brinks påstående är tvivelaktigt?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Bo
« Svar #167 skrivet: januari 10, 2014, 17:57 »
yngwe; jeg har selv tidligere tjekket Bo & Boo i landskaberne. Her er hvad jeg kom frem til gennem Ortnamnsregistret, som jeg har adgang til.

Uppsala, 1 stk Bo,
Stockholm, 8 stk Bo, 3 stk Boo,
Södermanland, 2 stk Bo,
Västmanland, 0 stk
Gästrikland, 1 stk Boo,
________________________________________

Älvsborg, 1 stk Bo, 2 stk Boo,
Skaraborg, 3 stk Bo,
Östergötland, 6 stk Bo, 1 stk Boo,
________________________________________

Jönköping, 6 stk Bo, 2 stk Boo,
Kronoberg, 4 stk Bo,
________________________________________

Kalmar, 8 stk Bo,

yngwe; så har jeg tjekket Bosgård & Boosgård i landskaberne. Her er hvad jeg kom frem til gennem Ortnamnsregistret.

Uppsala, 1 stk Bosgård   
Stockholm, 2 stk Bosgård
Södermanland, 0 stk Bosgård/Boosgård
Västmanland, 0 stk Bosgård/Boosgård
Gästrikland, 0 stk Bosgård/Boosgård
________________________________________

Älvsborg, 15 stk Bosgård
Skaraborg, 32 stk & 1 stk Boosgård
Östergötland, 26 stk Bosgård
________________________________________

Jönköping, 10 stk Bosgård
Kronoberg, 10 stk Bosgård
________________________________________

Kalmar, 3 stk Bosgård & 1 stk Boosgård

Det ser ud til at Stefan Brink har ret. Der er langt flere Bosgårde end der er Bo i Götalandskaberne - og

der er flere Bo i svealandskaberne end der er Bosgårde.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bo
« Svar #168 skrivet: januari 10, 2014, 21:00 »
yngwe; så har jeg tjekket Bosgård & Boosgård i landskaberne. Her er hvad jeg kom frem til gennem Ortnamnsregistret.

Uppsala, 1 stk Bosgård   
Stockholm, 2 stk Bosgård
Södermanland, 0 stk Bosgård/Boosgård
Västmanland, 0 stk Bosgård/Boosgård
Gästrikland, 0 stk Bosgård/Boosgård
________________________________________

Älvsborg, 15 stk Bosgård
Skaraborg, 32 stk & 1 stk Boosgård
Östergötland, 26 stk Bosgård
________________________________________

Jönköping, 10 stk Bosgård
Kronoberg, 10 stk Bosgård
________________________________________

Kalmar, 3 stk Bosgård & 1 stk Boosgård

Det ser ud til at Stefan Brink har ret. Der er langt flere Bosgårde end der er Bo i Götalandskaberne - og

der er flere Bo i svealandskaberne end der er Bosgårde.



Det är bra att du uttalar din åsikt klart. Att det sen är uppenbart att du letar efter bevis för det verkar inte bekymra dig.




Den typen av sökande statistik är inte värd någonting.  Det finns fler Bosgårdar i dagens Götaland än Svealand, korrekt. Men det finns också fler Bo i dagens Götaland än i dagens Svealand. Det är en uppgift som vi är överens om, eller hur?


Det gör påståendet att Bo är ett svealändskt begrepp helt omöjligt eftersom det kräver en jämförelse mellan Svealand och området utanför Svealand,   Med din s.k. statistik skulle du kunna påstå att lejon är ett typiskt danskt djur eftersom det finns fler lejon än elefanter på Odense Zoo....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Bo
« Svar #169 skrivet: januari 11, 2014, 10:33 »
Den typen av sökande statistik är inte värd någonting.  Det finns fler Bosgårdar i dagens Götaland än Svealand, korrekt. Men det finns också fler Bo i dagens Götaland än i dagens Svealand. Det är en uppgift som vi är överens om, eller hur?

Vissevasse yngwe; Det er en ganske almindelig sammenlignende analyseform, der anvendes i professionelle sammenhæng. Det er mit speciale. Dit problem er, at du anvender et Götaland med en udstrækning, der er dubiøs. Du sammenligner æbler og pærer.

Jeg har set på både den danske Ph.d. og Stefan Brink. Det er denne form for analyse der henvises til og mine statstiske tal taler for sig selv. Du har ganske enkelt ikke ret i din påstand.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bo
« Svar #170 skrivet: januari 11, 2014, 13:10 »
Vissevasse yngwe; Det er en ganske almindelig sammenlignende analyseform, der anvendes i professionelle sammenhæng. Det er mit speciale. Dit problem er, at du anvender et Götaland med en udstrækning, der er dubiøs. Du sammenligner æbler og pærer.

Jeg har set på både den danske Ph.d. og Stefan Brink. Det er denne form for analyse der henvises til og mine statstiske tal taler for sig selv. Du har ganske enkelt ikke ret i din påstand.


Du kan knappast på allvar mena att du använder statistk så på ett professionellt sätt. För det första så är som jag sa inte lejon typiskt danska. För det andra, antalet Bo i Stockholms län avviker kraftigt från antalet i grannlänen.  Om du jobbar yrkesmässigt med statistik vet du hur en sådan avvikelse ska hanteras.  För det tredje så borde du också veta att vilka län som jag använder som referensunderlag helt saknar betydelse så länge som de kan identifieras som utanför Svealand.  Vad som är Götaland och inte spelar alltså ingen roll. Jag har påtalat och redovisat Närke separat för att inte riskera att ett svealändskt län ska hamna i referensgruppen. Observera nu att svealändskt län definieras utifrån dagens indelning, vilket kan vara helt anakronistiskt om man inte kan påvisa att svear skall begränsas just till detta område. Och tro mig, det kan man inte.




Om Brink och andra använder sig av dylik statistik är inte det ett bevis för att dom har rätt, utan snarare för att deras utbildning är undermålig avseende användande av statistik.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Bo
« Svar #171 skrivet: januari 11, 2014, 19:36 »
Du kan knappast på allvar mena att du använder statistk så på ett professionellt sätt. För det första så är som jag sa inte lejon typiskt danska. För det andra, antalet Bo i Stockholms län avviker kraftigt från antalet i grannlänen.  Om du jobbar yrkesmässigt med statistik vet du hur en sådan avvikelse ska hanteras.  För det tredje så borde du också veta att vilka län som jag använder som referensunderlag helt saknar betydelse så länge som de kan identifieras som utanför Svealand.  Vad som är Götaland och inte spelar alltså ingen roll. Jag har påtalat och redovisat Närke separat för att inte riskera att ett svealändskt län ska hamna i referensgruppen. Observera nu att svealändskt län definieras utifrån dagens indelning, vilket kan vara helt anakronistiskt om man inte kan påvisa att svear skall begränsas just till detta område. Och tro mig, det kan man inte.
Om Brink och andra använder sig av dylik statistik är inte det ett bevis för att dom har rätt, utan snarare för att deras utbildning är undermålig avseende användande av statistik.

Ja, så er vi nået hertil! Sniksnak. Jeg er professionel analytiker og er bekendt med metoder og værktøjer af enhver art. Dit studie vakte min interesse grundet jeg netop tidligere har analyseret et par problemstillinger i VG og ÖG, der - muligvis - kunne komplementeres med en ny problemstilling.

Desværre er min vurdering pt., at dit studie af Bosgårde ikke fra start har konkretiseret et formål - og ikke har defineret en målsætning og et mål. Det er ligeledes mit skøn, at dit studie ikke er dybdeanalyseret og derfor indeholder en del fejl - specielt i valg og spredning af gårde oprettet i din datafil. I mit sprog har du udført en omvendt Pareto - hvor ca. 20% af dine gårde i din datafil er korrekte. Resten er tvivlsomme.

En væsentlig del af dit spredningskort er gårde, der først er registreret i den sidste del af middelalderen. Desuden er der ikke foretaget en sortering eller et opsat filter - og dermed typer af kategorier. Detail-oplysninger på mange gårde informerer om -

Bosgårde, der er opkaldt efter ejeren

Bosgårde, der er et gæstgiveri - "her kan du bo og overnatte"

Bosgårde, der er et binavn til et andet gårdsnavn

Bosgårde, der er kaldenavnet for en samling af flere gårde eller et område

Bosgårde, der samtidig nævnes som forvaltnings-, skatte- eller Hov-gårde

Bosgårde, der er herregårde

etcetera, etcetera, tjek det selv

Jeg har pt. en arbejdsteori om Bosgårde. Er det muligt at konvertere den til en tese, får du mere at vide på denne tråd fremadrettet.

Du kunne jo genstarte processen ved i Ortnamnsregistret at vælge under 'kategori' og 'äldre namnform, bebyggelsenamn'  -  for derved at få bekræftet og plottet ind de ældste gårde. Så vil du også se et helt andet spredningsmønster og fordeling.

God vind med dit fortsatte studie af Bosgårde.
 


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bo
« Svar #172 skrivet: januari 11, 2014, 20:08 »
Det är ju intressant att du nu istället för att försvara din statiska analys väljer att kritisera min studie. Jag antar att det beror på att du trots allt insett att din statistiska analys är helt galen, och att du inser att ett delvärde som utgör ca 75% av undersökningsgruppens totalvärde inte kan användas för att beräkna ett medelvärde.  Om du nu jobbar med statistik professionellt är den insikten till glädje för din arbetsgivare. Då kan vi avluta den debatten, dra slutsatsen att Brinks uttalande inte stämmer, och gå vidare.




Vad gäller min undersökning är dina synpunkter i regel just sådan jag tagit i beaktning när jag valt att plotta samtliga platser inom en viss tolerans gällande stavning. Jag har inget emot kritik mot detta urval, tvärtom. Mitt syfte är att förbehållslöst samla den fakta som finns och söka ev. mönster i underlaget. Det är inte att försöka påvisa en förutfattad tes, det finns redan på tok för mycket med såna s.k. undersökningar




Ditt råd att sortera ut vissa utifrån äldsta omnämnande har jag därmed synpunkter på. Detta eftersom vi vet att äldsta omnämnande inte alltid motsvarar verklig ålder, och att ett uteslutande då skulle kunna medföra att vi utelämnar underlag som bör vara med.




Min lösa hypotes som jag framfört baseras på det underlag jag fått fram. Den tar inte hänsyn till tidigare tolkningar som inte bygger på redovisad empiri. Observera att det är en lös hypotes med stora brister. Det finns alltså gott om utrymme för kritik. Så om du vill påvisa att vissa Bosgårdar är gästgiverier, andra är uppkallade efter någon herr Bo, så föreslår jag att du gör det istället för att åberopa auktoriteter och försöka sätta upp mallar för hur undersökningar ska utföras. Och inte minst skulle jag föreslå att du går in i diskussion med öppet sinne istället för att försöka få igenom just din hypotes.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"