Hej!
Nyligen – men innan jag hittade denna "tråd" här – började jag att göra en sammanställning av Bosgårdar, än så länge i ett kalkylark. I och med att detta ämne här på arkeologiforum tar upp Bosgårdarna, dristar jag mig till att väcka det till liv, trots att ett par år har förflutit sedan det senaste inlägget.
Jag hade liksom du (Yngwe) svårt att hitta material om Bosgårdar, och de kartläggningar jag ändå har förstått att finns, har varit del av avhandlingar och dylikt material som inte utgivits av förlag, och som jag heller inte tagit mig för att beställa fram genom bibliotek.
Yngwe: Det skulle vara intressant att höra om du fortsatte med ditt material och om du ännu har det i behåll och vill dela med dig av dina upptäckter.
Jag är även intresserad av vilket underlag du utgått ifrån.
Jag började med en källa som jag hade till hands, nämligen Sveriges dödbok 1901-2009 och fick, efter bortrensning av uppenbara dubbletter och felträffar, ut totalt 78 Bosgårdar (BODSG, BORDSG, BOSG och BOSSG), fördelade på landskapen som följer:
Bohuslän: 2, Dalarna: 1, Halland: 6, Skåne: 1, Småland: 10, Västergötland: 51, Östergötland: 7
Med denna enda källa begränsas mitt resultat naturligtvis ännu till sådana Bosgårdar som existerat efter år 1900 och där någon dessutom dött. Genom en liten "ytskrapning" och egen kännedom vet jag att en del gårdar saknas i underlaget (sådana som inte längre existerar).
Anganatyr: "Bo" i betydelsen av region överordnad härad, förekommer så vitt jag förstår, endast i avsnittet "Huru tingslott skall skiftas bon emellan", i Äldre Västgötalagen (direkt efter Kungabalken eller sida [40r] och framåt). I den senaste utgåvan, 2011, översätts "bo" där konsekvent till "fögderi" när det förekommer i denna betydelse. Ordet bo förekommer på många andra ställen i samma skrift, men då i betydelsen gård.
M.v.h. Andreas Jansson