Författare Ämne: Brakteatfynd i Trollhättan!!  (läst 5809 gånger)

Utloggad Odinkarr

• Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Brakteatfynd i Trollhättan!!
« Svar #1 skrivet: november 13, 2010, 02:37 »
Fantastisk guldskilling fra år 385-670 e.Kr., der efterfølgende er omsmedet til en amulet, der desværre gør 2 af runerne lidt vanskelige at læse.

Motivet med ErilaR (Jarl) æt busten og den hellige hest, under hvilken ses solhjulet med fødder, kender vi fra mange andre guldskillinger fra samme tidsrum. Når solen ganger, befinder vi os i oprindelig tanke i et tidsrum hvor solen hverver.

Runerne er rejst fra venstre mod højre (dvs. i urets retning). Jeg kan ikke fra avisartiklen læse alle runerne, men der står nogenlunde dette:

mauiwil UbaR haite wraita i?woeR uilaR

Mandsnavnet UbaR kendes fra Järsberg runestenen, Värmland, dateret til 500-550 e.Kr.

Det forekommer mig at sætningskonstruktionen skal ændres en smule, men det træder sikkert frem når vi får bedre styr på den rette forståelse af "mauiwil" og "i?woeR".

Så snart nogen ser et bud fra runologisk institut om fortolkningen af runerne hører jeg meget gerne mere. Tak for denne fine link.

mvh

Flemming

Utloggad sockerfri

• Stammis
  • Antal inlägg: 452
« Svar #2 skrivet: november 13, 2010, 08:27 »
Synd att de inte återfinns lokalt, hade gärna tagit bilen upp till Lödöse och tagit mig en titt på dem.

Fantastiskt fynd!

Utloggad Odinkarr

• Stammis
    • Asernes æt
« Svar #3 skrivet: november 13, 2010, 11:34 »
Efter at have sovet lidt på runerne, lad mig foreslå en lidt ændret ordopstilling således:

e(k) erilaR maui(w/th)e UbaR haite wraita i?(w/th)o

Jeg Jarlen ?(,) UbaR hedder(,) vred (rejste) (?)

Fra mit afsnit "ErilaR – Eruli – Eorl - Jarl":

http://verasir.dk/show.php?file=chap5-2.html#toc66

tager jeg udgangspunkt i indskriften i Ældre Futhark indridset på sølvspænde fundet ved Etelhem, Gotland, og dateret til år 475-525 e.Kr. (Historiska museet i Stockholm). Denne indskrift, der har noget så sjældent som en stavefejl, skal fortolkes således:

”ek erla wrta” eller ”ek erilaR wraita” eller ”Jeg Jarlen vred (rejste)”.

Rígsþula (vers 36,37 og 44, Ældre Edda) forklarer os at Jarl-æt skal kunne runer. Hávamál (vers 144, Ældre Edda) giver os prøven som Jarl-æt, og alle andre, skal kunne svare bekræftende på, før man udtaler sig endeligt om runer. Derfor er runerne på guldskillingen rejst af Ubar selv i hans egenskab af erilaR (jarl).

Det har betydningen af ordet "i?(w/th)o" er en henvisning til de rejste runer, men jeg kan ikke lige nu overskue hvilket urnordisk ord der er tale om. Vi har et eksempel på ordstillingen i det oldengelske læredigt ”Maxims I" (sætning 138-140), der findes i Exeter Book fra 900 tallet e.Kr.:

Ræd sceal mon secgan, rune writan
(Råd skal man søge, runer vride)

mvh

Flemming

Utloggad Jan Owe

• Stammis
  • Antal inlägg: 351
« Svar #4 skrivet: november 14, 2010, 18:14 »
Spännande fynd som kanske kan tolkas "Jag erilen heter Mariþeubaz, skrev ...”. De sista runorna kan läsas ainþo, men vad det blir och om läsningen är rätt får närmare granskningar visa.

Utloggad Odinkarr

• Stammis
    • Asernes æt
« Svar #5 skrivet: november 14, 2010, 19:33 »

Jeg har forsøgt at gennemtænke indskriften med den paratviden jeg nu er i besiddelse af. Her er hvorledes jeg tror vi skal fortolke indskriften, og jeg citeterer fra min beskrivelse af guldskillingen i mit afsnit om ErilaR (Jarl) æt.

citat

Min umiddelbare fortolkning af indskriften lyder:

e(k) erilaR mari wit UbaR haite wraita laþo
[/b]

Som jeg oversætter til:

Jeg Jarlen den kvindelige vætte åndeligt opildner(,) UbaR [jeg] hedder(,) vred (rejste) [jeg] indbydelsen
[/b]

......

”laþo” forekommer som ”laþodu” på guldskillingen fra Trollhättan (Vg 228), og som ”laþu” på guldskillingerne fra ukendt sted på Fyn (DR BR42) og fra Darum, Ribe Amt (DR BR9). Alle er samtidigt dateret til år 385-670 e.Kr. ”laþo, laþu” er det oldnordiske ”laða” og har betydningen ”overvinder/tiltrækker/indbyder”.

Rejst i Ældre Futhark på en dupsko i bronze, fundet i Vimose, Fyn (DR 205), dateret til år 210-300 e.Kr. har vi følgende indskrift:

”makija mariha iala”

Det må regnes for sikkert at første del af indskriften er ”mari” og identisk på begge genstande. Problemet er her at vi ikke ved hvorledes vi skal opfatte ”mari”.

På Vimose dupskoen er der helt åbenlyst ridset ”mariha”. Krause mener at ”mari” skal opfattes som ”den modige”. Antonsen mener at hvad ligner en ”*hagalaR, Hagall”-rune (lydværdi ”h”) er en ufuldstændig ”*dagaR, Daeg”-rune (lydværdi ”d”), hvorfor han fortolker ordet som ”marida”, hvortil han tilføjer den efterfølgende ”*isaR, Is” (lydværdi ”i”)-rune. Herved fremkommer ordet ”maridai” (udsmykket).

Det forekommer en umulighed at UbaR ville udvise så stor mangel på dannelse, at han ville kalde sig selv ”den modige”. Dette heite er noget andre kunne give ham, aldrig noget han ville kalde sig selv. Omvendt forekommer det mere troværdigt at ”mari” kunne knyttes til ”udsmykke” som en henvisning til runerne. Men her har vi allerede ordet ”laþo”, der må regnes for sikkert. Jeg byder derfor at ”mari” intet har med runerne eller UbaR at gøre, men skal betegne et eller andet som ErilaR (Jarl) æt har som sit virke; og dette er vølvens virke.

Derfor vælger jeg her at lade ”mari” være fra det indoeuropæiske ”*mor”, der senere bliver til ”mara, mera, mære” (oldnordisk, oldengelsk), og i sin tidligste form betegner ”en (ond) kvindelig ånd fra havet”, jvf. ”mareridt, nightmare”.

....De kvindelige ånder (vætter) er ”dísar, ides” (oldnordisk, oldengelsk). Forståelsen findes knivskarpt i Beowulf-kvadet (sætning 1258-59, 1351), hvor den højbårne kvindelige krigerinde, ”Grendel’s moder” (Grendles módor), er en ”ides áglaécwíf” (dísar [og] frygtindgydende kvinde) og ”idese onlícnæs·” (lig en dísar·).

I Beowulf-kvadet (sætning 1096-98) forekommer de oldengeske ord ”weotena dóme”, hvor sidstnævnte er en domsafsigelse afsagt af ErilaR (Jarl) æt. De oldengelske ord ”witena, weotena” er flertalsform, og en af oprindelserne må være det urnordiske "*wita" (vidende).

Vi kender til formerne ”wit, vit, (ge)witt” (olddansk, oldnordisk, oldengelsk), der har forståelserne ”bevidsthed, vidende, kendskab, åndfuldhed, forstand”. På gotisk kender vi formen i dens benægtende form som ”unwiti” (uvidenhed) og på oldsaksisk som ”giwitt” (viden, forstand).

Vi skal derfor opfatte ”weotena” som ”De vidende, De med forstand, De med åndfuldhed”, og dermed en egenskab ErilaR (Jarl) æt skal besidde.

Det er argumenteret at “Oðinn, Woden” er udledt af det indoeuropæiske "*wet-" (åndeligt opildne, inspirere, at slå).

Derfor mener jeg at de efterfølgende tre runer må være ”*wynju, Wynn”-rune (lydværdi ”w”); ”*isaR, Is” (lydværdi ”i”)-rune; og ”*tiwaR, Tir, Tiw”-rune (lydværdi ”t”) – tilsammen ”wit”.

mvh

Flemming

Utloggad Jan Owe

• Stammis
  • Antal inlägg: 351
« Svar #6 skrivet: november 15, 2010, 09:52 »
De sista fyra runorna kan läsas laþo, och utgöra det ord som även skrivs laþu. Lägger man till a så får man alaþo som nog går att få ut något ur. Runföljden som jag läser mariþeubaz, bör vara ett namn där namndelerna - enligt förslag jag fått från annat håll - kan utgöras av mari- motsvarande fvn mærr, 'berömd' och -þeubaz som motsvarar germanskans *þeuba- 'hemlig', jfr fvn þjófr 'tjuv'.
Men låt oss inte gissa för mycket innan en läsning är fastställd.

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
« Svar #7 skrivet: november 16, 2010, 10:17 »
Visst är det spännande med runorna, men jag har svårt att se ett högre vetenskapligt värde hos ett så kontextlöst fynd som detta verkar vara....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Odinkarr

• Stammis
    • Asernes æt
« Svar #8 skrivet: november 16, 2010, 11:25 »
ett högre vetenskapligt värde hos ett så kontextlöst fynd

Jeg er begejstret for indskriften på netop denne guldskilling af flere årsager:

1. Mon ikke UbaR på Järsberg runestenen, Värmland er den samme UbaR på guldskillingen? Er dette sandt, kan dette forklare hvorfor guldskillingen blev fundet som strøfund. Dette har været UbaR's personlige ejendom, og han må have tabt guldskillingen/være blevet dræbt i Västergötland, syd for sin hjemstavn i Ölme herred, Värmland.

Jeg er ikke stedkendt i området, men hvis guldskillingen blev fundet omkring Trollhätte kanal- och slussområde, der må have været et meget farligt løb på Göta älven, så har vi en dyb indsigt i dagligdagen i landskaberne i 500 tallet, herunder særligt Göta älven's betydning for landnám mod nord til Värmland. Vi erindrer her at Óláfr trételgja (Olaf Trætelge) i samme tidsrum, ca. år 500-550 e.Kr., netop gør landnám i Värmland.

UbaR bør vel derfor erklæres en af vore landnámsmænd for egnen.

2. Har jeg ret i at runerne skal opfattes som "mari wit", som jeg kan vise skal opfattes som "den kvindelige vætte åndeligt opildner", er en af de helt store konsekvenser af dette at erilaR (Jarl) æt, som Ældre Edda forklarer os, oprindeligt havde vølvens egenskaber, der igen er den shamaniske del af Odin. Det fører til at UbaR er Odin, som han opfattes før troskiftet år 600-630 e.Kr.

3. Runeindskriften, der har mange tilknytninger i kunst og ordvalg til resten af Skandinavien, nogle af hvilke jeg har gengivet i mit tidligere bidrag, fortæller os ligeledes at der var en nationalstat i 500 tallet i Skandinavien, jeg mener fra ca. år 450 e.Kr. Denne var langt mere decentraliseret, men den var der. Dette er ikke fuldt forstået i dag, og denne guldskilling tror jeg vil være en væsentlig del af bevisførelsen fremover.

mvh

Flemming

Utloggad largo

• Stammis
  • Antal inlägg: 101
« Svar #9 skrivet: november 16, 2010, 18:48 »
Det ska ju finnas en till, med en latinsk inskrift. Låter i mina öron mystiskt.
Vad står det på den, och daterad till när?

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #10 skrivet: november 16, 2010, 21:19 »
Det står fel i artikeln.Den andra saknar inskription. Det finns två brakteater från ett tidigare fynd i Trollhättan, en med runskrift och en utan. Även dessa hittades antagligen vid ett tillfälle(kan ses i Historiska Museets databas med bild) Från Trollhättan finns dessutom delar av en guldkrage mm. Trakten måste varit magisk för dåtidens människor med dånande forsar och fall vid nordens största flod. I näheten finns Sveriges största fornborg (Halleberg) och även Vittene med sin guldskatt.

Martin

Utloggad Odinkarr

• Stammis
    • Asernes æt
« Svar #11 skrivet: november 16, 2010, 21:35 »
I sig selv er tilstedeværelsen af romerske mønter i Skandinavien en sjældenhed, men ikke et særsyn.

En statistisk analyse af arkæologiske fund i Skandinavien viser os at samhandlen med romerriget går lodret i vejret fra år 40-100 e.Kr., dvs. nøjagtigt på det tidspunkt hvor "os"-folket ankommer, og begynder at tage kontrol med landskaberne nord for Ejder-strømmen.

Præcist som USA i sin handelspolitik giver ”favorite nation status” til bestemte trejdeverdenslande for at fremskynde disse landes økonomiske vækst, dvs. en beslutning der i virkeligheden handler om udenrigspolitik, gør romerne helt det samme. Tacitus: Germania (kap. XLI / 41) skriver år 98 e.Kr. (i min oversættelse til nudansk):

"Og det er herfra(,) fra Suebi folkets landskaber(,) i en afsides (del af) Germanien adskilt,…, (at) Hermundorum-borgerne bor, trofaste (mod) romerne; af den grund (,) som de eneste Germanere, handler de ikke blot langs (flodens) breder, men langt ind på samme vis i den storslåede bygd (i) provinsen Raetiae….i Hermunduri-folkets landskab udspringer Elben,…."

Hermunduri-folket, af Tacitus givet status af "civitas" (borgerskab, statsborgere), har derfor monopol på handlen langs Elben; omend næppe hele vejen til Nordsøen, så i hvert tilfælde et godt stykke af vejen. Nord for Elben har vi kontrol, men vi ("os"-folket) var ikke på romernes ”godkendte liste” op til år 100 e.Kr., hvilket har to konsekvenser. Alle der handlede med romerne var tvunget til at modtage deres inflationshærgede og værdiløse mønter som betaling for varer solgt. Dette undgik vi heldigvis og derfor finder vi ikke store romerske møntfund i vore landområder. Dernæst er al handel foregået indirekte med Hermunduri-folket som dyrbare mellemhandlere, hvorfor romerne ikke rigtigt kender til os.

Mange af de mere end 1.000 guldskillinger vi har fundet er omsmedet til amuletter/hængesmykker, og har derfor haft en opgave mere end bare at være gangbar mønt.

I Völuspá (vers 58, Ældre Edda) kalder vi dem "gvll|nar ta/flor" (Gyldne Tavler); en særegen del af disse kendes på Bornholm som "guldgubber" (gammelsvensk for ”guldmænd”).

I 2004 fandt vi 10 romerske guldmønter/amuletter på en mark ved Boltinggård Skov syd for Ringe på Fyn. Samme sted blev i 1800- og 1900 tallet fundet en halsring, dele af en armring og enkelt mønter, alt i guld. Den ældste mønt i dette fund er slået af Kejser Galliensus (253-68) og den yngeste mønt er slået under Kejser Constantin II. den Store (337-61). Skatten er derfor langt i jorden ikke senere end år 361 e.Kr.

I Mogens B. Mackeprang: De Nordiske Guldbrakteater (1952), der var hans doktorafhandling, er der et fåtal af romerske guldmønter, mange af hvilke er omsmedet til Gyldne Tavler.

Det vigtigste ved den romerske mønt, hvis denne kan knyttes til guldskillingen, er at den romerske mønt forhåbentlig kan medvirke til at vi kan datere guldskillingen lidt mere præcist end år 385-670 e.Kr.

mvh

Flemming

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
« Svar #12 skrivet: november 18, 2010, 08:14 »
Det står fel i artikeln.Den andra saknar inskription. Det finns två brakteater från ett tidigare fynd i Trollhättan, en med runskrift och en utan. Även dessa hittades antagligen vid ett tillfälle(kan ses i Historiska Museets databas med bild) Från Trollhättan finns dessutom delar av en guldkrage mm. Trakten måste varit magisk för dåtidens människor med dånande forsar och fall vid nordens största flod. I näheten finns Sveriges största fornborg (Halleberg) och även Vittene med sin guldskatt.

Visst är det en riktigt intressant trakt, faktiskt för alla tidsperioder. På öarna i strömmen vid stallbackabron undersöktes stenåldersboplatser med identifierade hyddlämningar. På 1930-talet! Men de är bortglömda idag, har för mig att det var en geolog och inte en arkeolog som stod för undersökningen, men kan minnas fel. Vi har den gamla medeltida staden, Brätte, etc etc. Lägg på ett komplicerat och som jag förstår det inte helt utrett strandlinjeförlopp i södra vänern (med bland annat sjödränkta stenåldersboplatser -potential för organiskt material- utefter vänersnäs) så rör vi oss i ett extremt komplicerat landskap med historisk potential av hög klass.

Lösfynd ökar guldkoncentrationen i trakten, men är utan koppling till en konkret lämning extremt svåranvända för annan forskning än den som sätter prickar på storskaliga kartor alternativt är inriktad på runor eller metallurgi+teknik.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/