Författare Ämne: Archnews världsomspännande arkeologisk sida  (läst 7161 gånger)

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« skrivet: november 17, 2010, 22:58 »
Hej!

Jag har tillsammans med 7 andra arkeologer i världen från Storbritannien, Australien, USA och Egypten startat en arkeologisk sida som heter Archnews. http://www.archnews.eu

Vi samlar nyheter, artiklar både vetenskapliga och mer personliga, video,forum och en hel del annat. Sidan är ganska nystartad men växer stadigt. Tanken är att bli en plats för att kunna diskutera arkeologi och sprida våra erfarenheter. I finanskrisens efterdyningar drabbas arkeologin mycket hårt i många olika länder men vissa klarar sig förhållandevis bra.

Folk kan skicka in egna artiklar, filmer och annat till oss. Artiklar mellan 300-1500 ord som kan i princip beröra allt inom arkeologin. Vi tar också gärna emot debattinlägg eller artiklar där det finns en intressant hypotes men källmaterialet är klent. Vi publicerar på flera språk även om engelska är dominerande. Vi såg ett behov av att skapa en mötesplats för arkeologer och människor intresserade av arkeologi och ge en sida som har alltifrån vetenskapliga artiklar om teoretiska metoder till offerritualer hos Aztekerna till kontextblanketter, guider för tillfällig förvaring av föremål mm. Vi har redan samarbete med tex the Guardian i Storbritannien och håller på att förhandla med museum i Sverige.

Så är ni intresserade av att bidra och/eller samarbeta som privatpersoner eller om ni jobbar som arkeologer, på museer och liknande så kontakta mig här på arkeologiforum eller på editorial(@)archnews.co.uk så ger jag gärna mer detaljer. Vi är väldigt öppna för feeback och förslag, sidan är till för alla och att vi tillsammans kunna diskutera, utbyta erfarenheter och hjälpa varandra i ett globalt perspektiv är viktigt! Sidan har ungefär 400-500 träffar om dagen och varit igång i 5 dagar och växer.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« Svar #1 skrivet: november 19, 2010, 07:16 »
Kul med flera initiativ. Lycka till!!

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« Svar #2 skrivet: november 19, 2010, 23:15 »
Tack så mycket  ;D!

Vi är ju fortfarande ganska nya men vår statistik än så länge pekar i positiv riktning men det kommer ta den första månaden minst innan vi börjar få lite mer kontroll. Glömde säga att det att vi tar gärna emot inlägg även på svenska då vi försöker ha bredd även på språken även om engelska är vårt huvudspråk och vi kan också fixa översättningar till engelska, franska, tyska och vi jobbar på att kunna erbjuda ytterligare språk.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« Svar #3 skrivet: november 20, 2010, 21:11 »
Jag läser gärna på engelska, men testade att översätta med hjälp av google.  Det fungerade inte. Är det fel på min google-sida eller  nåt annat?     Bra sida för övrigt.   

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« Svar #4 skrivet: november 20, 2010, 23:12 »
Hej!

Kul att du gillar sidan! Varför det inte fungerade för dig vet jag inte riktigt. Vi har språkpaket som kommer att installeras längre fram, dock är svenska inte utvecklat än.

Jag prövade i google översättning http://translate.google.se/ att bara ange www.archnews.eu och den översatte från engelska till svenska utan problem. Jag har prövat alla senaste versioner av Internet Explorer, Google Chrome, Safari och Mozilla Firefox och samtliga funkade.

Dock blir ju svenskan lite lustig ibland :). Men hör av dig om du har vidare problem, prova att uppdatera din webbläsare och återkom gärna om du fortfarande har problem och gärna om det kommer något felmeddelande så skriv det också så ska vi se om vi kan göra något åt det i såfall. Vi vill ju att alla ska ha en så bra upplevelse som möjligt och alla delar vi ju ett brinnande intresse för arkeologin och ha ett utbyte är viktigt för vetenskapen och arkeologins utveckling.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« Svar #5 skrivet: november 21, 2010, 01:56 »
Jag  använder Crome.  När jag öppnar sidan så kommer det upp  "Denna sida är på engelska. Vill du ha den översatt  (Nej)  till (Svenska)"
Trycker jag på (Svenska)   så står det att den är översatt.  Det jag läser är dock fortfarande  Engelska.    Funkar på andra sidor men inte på denna.   
Spelar dock ingen roll för  mej   jag läser på engelska,  undrade bara om det är så för alla webläsare?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« Svar #6 skrivet: november 21, 2010, 20:45 »
Vilken fin och informativ hemsida! Superbra  :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« Svar #7 skrivet: november 22, 2010, 21:39 »
Sven-Åke: Okej, vet ej faktiskt varför det inte funkar. Själv får jag inte upp den rutan som du nämner längre i Chrome. Det borde fungera utan problem.

Pröva senaste versionen av Chrome om du inte har den det är ver 7.0.517.44 vad jag vet.

Du får reda på den genom om du har någon hjälpmeny eller någonstans i menyerna beroende på vilken version du har finns något som heter "om Chrome" eller liknande. Där kan du se vilken version du använder. Annars pröva att installera ett tillägg till Chrome från länken nedan. Sedan ska översättningen fungera utan problem.

https://chrome.google.com/extensions/detail/aapbdbdomjkkjkaonfhkkikfgjllcleb

Jag ska dock prata med min webdesigner om saken och kontrollera också så att vi inte har några problem i våra system. Återkom gärna!

Krax: Tack så mycket det värmer och vi jobbar vidare så hårt vi kan. Just nu jobbar vi på att bygga in ett videosystem i sidan.

Vi blir också nu ibland länkade av Archaeologica.org som är världens mest besökta arkeologisida så nu får vi cirka 1000-1500 unika besökare per dag :D. Känns kul att bli uppskattade så tidigt i vår utveckling och all feedback är viktig för oss.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« Svar #8 skrivet: november 24, 2010, 08:36 »
Ja, jättefin site!
Själv får jag gåshud av de vindpinade reportagesnuttarna från utgrävningarna av den nyfunna stenkammargraven på Orkney. Man hittar den under "World archaeology" : "UK Archaeology" : "Archaeologists on Orkney are facing...". Häftigt!

/Mats

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« Svar #9 skrivet: november 24, 2010, 18:45 »
Tack så mycket!

Jo det är häftigt och vi försöker hålla så stor bredd som möjligt gällande våra artiklar. Men är några speciellt intressanta för er här på arkeologiforum så säg till så kanske vi kan jaga fatt på mer information. Tillsammans kan man visa på de olika arkeologier som finns men också utveckla vår älskade vetenskap på nya sätt.

Utloggad biobunker

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« Svar #10 skrivet: november 25, 2010, 18:12 »
var inte rädd för att länka till några guldklimpsartiklar från tidningen då och då så man blir lite påmind, annars ser jag bara länkningar till expressen m.fl. (vilka jag inte tittar på då jag försöker bojkotta dessa tidningar men det är en annan historia)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« Svar #11 skrivet: december 02, 2010, 13:52 »
Själv får jag gåshud av de vindpinade reportagesnuttarna från utgrävningarna av den nyfunna stenkammargraven på Orkney. Man hittar den under "World archaeology" : "UK Archaeology" : "Archaeologists on Orkney are facing...". Häftigt!

Tog det slut efter Dag5? De skulle ju just till att tömma på vatten och frilägga skallarna som man kunde se med ficklampa ligga och skvalpa i vattnet därnere i kammaren... Det blir väl inte som en TV-deckare som man missar sista avsnittet av?  :'(

/Mats

Utloggad Nils Johansson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 43
SV: Archnews världsomspännande arkeologisk sida
« Svar #12 skrivet: januari 08, 2011, 11:44 »
Bra initiativ, verkligen!