Författare Ämne: Danska småkungar på 800-talet  (läst 1907 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Danska småkungar på 800-talet
« skrivet: november 10, 2010, 16:10 »
I Danmark under senare vikingatid fanns tydligen 4 ting med rätt till kungaval, Själland,Fyn, Jylland och Skåne. Vilket,förmodar jag,går tillbaka på fyra tidigare småkungariken.
Hur stor kunde småkungariket Hedeby ha varit? Ofta anges kungar av Hedeby eller Leire  som "danska kungar" utan att ange hur stort deras rike var.
Jag känner till att det fanns ett försvarsförbund tidigt i Danmark (hypotes, för att kunna bygga försvarsanläggningar som Danevirke mm) men knappast något enat rike före Harald Blåtand.

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Danska småkungar på 800-talet
« Svar #1 skrivet: november 11, 2010, 02:10 »
Hedeby er jo en ret ny by, der først blev grundlagt år 808 e.Kr. jvf. Annales Regni Francorum (for året 808 e.Kr.) og afbrændes år 1050 e.Kr. af Harald Hårderåde/Haraldur hardrada Sigurðarson (1047-66), jvf. "Allt fóru þeir suður til Heiðabýjar, tóku kaupstaðinn og brenndu".  Se Snorre's Heimskringla (Haralds saga Sigurðarsonar, 34. Um hertilbúnað Sveins Úlfssonar).

Området kaldes før handelspladen opføres "Hæþum, Hæðum".

Vi kan se direkte fra mærkningen af mønter slået i Hedeby (4 prikker), at byen afløser Ribe, hvis fjordløb var sandet til i 700 tallet e.Kr.

Den titel man har brugt tror jeg har været den der senere svarer til ”statholder”; måske den titel vi ser givet til Saxo som Høvedsmand/Høvding (”capitaneus” på latin) i Reval/Tallinn efteråret 1252.

Jeg tror ikke man brugte titlen ”konge” her, f.eks. som vi ser på sølvpenge møntet i Jórvik (York) under Anlaf Guthfrithsson (939-941), hvor han skrives”ANLAF CVNVNCS” (Anlaf konge). Men denne formodning hører jeg gerne mere om.

mvh

Flemming

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Danska småkungar på 800-talet
« Svar #2 skrivet: november 11, 2010, 09:23 »
Frankerna har en tendens att kalla alla regenter i vikingatida Danmark för "Rex",kung eller'
"dux" - jarl i sina källor, men det innebar ju inte nödvändigtvis att titteln stämde.
Jag antar att danska (och skånska) stormän inte hade något emot en finare tittel i utlandet.