Författare Ämne: Engelska och irländska missionärer i 600-talets Skandinavien.  (läst 3715 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Engelska och irländska missionärer i 600-talets Skandinavien.
« skrivet: november 09, 2010, 10:02 »
Vi hade en tråd om tidigt kristnande för två år sedan. Eftersom det gått lång tid tar jag upp det som en ny tråd:
De arkeologiska fynden som pekar på engelsk och irländsk mission på 600-talet i Skandinavien.
Se Trygve Lundén: Sveriges missionärer, helgon och kyrkogrundaree, Storuman 1983 för detaljer.
Det har varit ganska tyst om detta i många böcker om järnåldern, visseligen utan större framgång men ändå?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Engelska och irländska missionärer i 600-talets Skandinavien.
« Svar #1 skrivet: november 10, 2010, 10:26 »
 :D I synnerhet fyndet av ett gyllene hängsmycke i form av en miniatyrbibel från 600-talet. som hittas i Bohuslän fascinerar mig.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Engelska och irländska missionärer i 600-talets Skandinavien.
« Svar #2 skrivet: november 11, 2010, 13:44 »
Detta ämne har i huvudsak behandlats i samband med insulär- och senkeltisk missionskonst i Skandinavien. Wilhelm Holmqvist och Greta Arwidsson får väl betraktas som några av ledfigurerna i denna forskning. Det är främst i yngre järnålderns ornamentikstilar vi finner inslag av nämnda missionskonst, vilket i sin tur har tolkats som att kristendomen var vida känd för nordborna och att denna tro rent av påverkat asatron. Angående missionen från det insulära området så menar Marianne Görman att det finns en kontinuitet ända tillbaks till de hedniska kelterna som försökt sprida sin tro i Skandinavien under slutet av förromersk järnålder och tidig romersk järnålder.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Engelska och irländska missionärer i 600-talets Skandinavien.
« Svar #3 skrivet: november 11, 2010, 13:53 »
Det är väl ändå, såvitt jag vet, bara kristendomen som är en missionerande religion? ("Gån för den skull därför ut i världen och....") Att kelterna skulle ha sökt att medvetet sprida sina seder och bruk till oss har jag svårt att se vitsen med, då dessa hade samma ursprung som våra.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Engelska och irländska missionärer i 600-talets Skandinavien.
« Svar #4 skrivet: november 11, 2010, 15:17 »
Rimligen måste en del av skandinaverna känna till kristendomen rätt tidigt med tanke på de omfattande handelskontakterna. Däremot talar källorna ite om något om dop av skandinaver under järnåldern.Troligen var järnålderns skandinaver intresserade av kristna konstföremål
mera som prydnad än som tro.