Författare Ämne: Dags att ompröva europeisk tidig medeltid 400-800 f Kr  (läst 6504 gånger)

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Dags att ompröva europeisk tidig medeltid 400-800 f Kr
« skrivet: november 03, 2010, 13:08 »
Författaren Peter S Wells vill med boken "Från barbarar till änglar" ompröva europeisk medeltid 400-800 f Kr. Han menar att arkeologiska fynd ger en helt ny bild av det "barbariska" Europa.
Stämmer denna bild, och varför omtalas tiden i så fall ofta fortfarande som "de mörka århundraderna"?
Det fanns visseligen få skriftliga källor, men tiden var tydligen inte så "mörk"

Utloggad Ola Nilsson

• Medlem
  • Antal inlägg: 67
SV: Dags att ompröva europeisk tidig medeltid 400-800 f Kr
« Svar #1 skrivet: november 03, 2010, 14:51 »
Betyder inte "mörk" i detta sammanhang just att det saknas historiska källor som kan kasta ljus över perioden?

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #2 skrivet: november 03, 2010, 21:11 »
Den omprövningen gjorde Dick Harrison redan 1999 i boken "Krigarnas och helgonens tid - Västeuropas historia 400-800 e.Kr.". Han ägnar det inledande kapitlet "Mörkrets tid" åt denna myt om de "mörka århundradena", och konstaterar att medan det är ganska lätt att ge en ljus bild av den väldokumenterade senmedeltiden så är det betydligt svårare att ge samma ljusa bild av den tidigare delen av medeltiden. Men detta beror i mycket på bristen på skriftligt källmaterial. Så han ger ett visst stöd åt dig, Ola, att det faktiskt är avsaknaden av skrifter som ligger bakom mycket av idén om en mörk tidsålder. Han säger också att det helt enkelt kan vara en effekt av materialvalet - under tidig medeltid skrev man på papyrus, ett material som bevaras mycket dåligt i det fuktiga Europa (bättre i Egypten), medan man under senare delen av europeisk medeltid övergick till pergament som bevaras betydligt bättre.

/Mats

Utloggad Ti

• Stammis
  • Antal inlägg: 360
« Svar #3 skrivet: november 04, 2010, 00:21 »
Det här förstår jag mig inte på. Jag plöjde igenom flera tusen sidor källskrift för några år sedan, och det gällde bara tiden från ca 370-600. Det kändes som jag bara hade läst en bråkdel av allt källmaterial. Vi talar väl om Europeiskt källmaterial?

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #4 skrivet: november 04, 2010, 07:49 »
Ja, jag tror Dick avser Europeiskt källmaterial, hans bok handlar ju i huvudsak om kontinentens skeenden. Men det är möjligt att han refererar till en tidigare situation under 1800-1900-talets forskning. Kanske mer har kommit idagen idag? (Annars är du att gratulera om du funnit nytt källmaterial!). Och allting är väl relativt när det gäller mängden källmaterial också, det handlar ju ändå om fyra ganska händelserika sekler.

/Mats

Utloggad Ti

• Stammis
« Svar #5 skrivet: november 04, 2010, 08:57 »
Nej, det är inga nya källor. Kan det vara så Mats att påståeendet kommer från de som hade tid att läsa hela dagen lång som exempelvis Edward Gibbon. Källorna från Roms storhetstid är ännu fler. Det jag märker är att de godkänner avskrifter som är typ 300 år efter händelserna i fråga. Jag har hittills inte stött på någon som ifrågasätter Hannibals eller Julius Cesars exitsens på samma sätt som man ifrågasatt Jesus existens. Sedan var jag nog lte trött när jag läste tråden och missade att det stod ett f före kr.... he he he
Något är fel i Danmark.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #6 skrivet: november 04, 2010, 09:42 »
Missade det också, var nog lika trött. Men det måste väl vara fel i rubriken, skall vara "e.Kr." utgår jag från, eller hur Karlfredrik? Annars pratar vi ju inte europeisk medeltid, utan sen-Hallstatt, typ.

/Mats

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #7 skrivet: november 04, 2010, 10:50 »
Källäget ÄR faktiskt mycket dåligt under den aktuella tiden i stora delar av Europa. Att det fattas källor för de norra delarna är ju inget nytt, men även stora delar av det f d romarriket blir "mörka". Försök t ex att hitta källor om vad som hände i t ex:

England 400-600 AD
Korsika/Sardinien/Balearerna 600-800 AD
Balkan 600-750 AD

Utloggad Ti

• Stammis
« Svar #8 skrivet: november 04, 2010, 11:34 »
Ja ja om man menar vissa delar, varför inte lägga till Norden där är källäget riktigt dåligt.
Men det finns så det räcker, jag räknar inte med att läsa igenom alla källor de närmaste tio åren. Samtidigt är det spännande ur arkeologisk synvinkel att se vad som hände med exempelvis gepiderna och hunnerna... tycker inte arkeologer läser tillräckligt med källor från den tiden för att kunna dra vettiga slutsatser.

Utloggad Karlfredrik

• Gode
« Svar #9 skrivet: november 04, 2010, 17:18 »
Ja, naturligtvis e Kr, jag var lite för slarvig här.
300-600 f Kr hasr visseligen få skriftliga källor från Europa utanför Grekland. De grekiska "mörka århundraderna" var ju 1200-700 f Kr.

Utloggad liothida

• Stammis
  • Antal inlägg: 433
« Svar #10 skrivet: november 04, 2010, 18:58 »
Med demografiska mått var perioden mörk. Krigen, folkvandringarna och pesten innebar att Europas befolkning reducerades kraftigt under period 200-600 e kr. Därefter låg folkmängden tämligen still på en låg nivå fram till 1000-talet. Högmedeltiden däremot präglas av kraftig befolkningsexpension.

Utloggad Ti

• Stammis
« Svar #11 skrivet: november 04, 2010, 19:02 »
Håller med det var en krigisk period. Han verkar ha hittat siden i grav.
Sidenvägen var alltså öppen. Var detta en nyhet.

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #12 skrivet: november 05, 2010, 12:13 »
Det fanns nog flera skäl till befolkningsnedgången. Pesten, "the Justinian plague", gick i varje fall i medelhavsområdet ca 550-750 AD, för att sedan försvinna från Europa under 600 år. Hur långt norrut i Europa pesten kom vet vi inte, just p g a det dåliga källäget.
För övrigt tycks en hel serie epidemier ha drabbat romarriket från ca 200 AD framåt. En bestickande, men obevisad, teori är att det hade samnband med att Hippalos upptäckte hur man kunde nyttja monsunen för att segla direkt mellan Östafrika, Indien och Röda Havet, vilket för första gången gjorde färderna snabba nog för att tidigare enbart tropiska sjukdomar skulle kunna överföras till Europa.

Klimatet blev samtidigt kallare, "The Roman Warm Period" avlöstes av "The Migration Cold Period". Högmedeltiden var ju däremot markant varm. "The Mediaeval Warm Period" ca 800-1200 AD var vid sin kulmen omkring år 1000 klart varmare än nutiden även om det inte är riktigt PK att nämna det.

Hur mycket det stora vulkanutbrottet 536 AD (El Chichón?) med flera efterföljande mycket kalla år inverkade är också oklart.

Utloggad Ti

• Stammis
« Svar #13 skrivet: november 05, 2010, 14:48 »
Man skulle kunna skriva hela dagen om allt elände under den perioden.
Veneterna tillexempelvis flyttade ut till öar pga allt krigande.

Utloggad Karlfredrik

• Gode
« Svar #14 skrivet: november 05, 2010, 14:59 »
Men någral positiva händelser inträffade också.. Irland hade exempelvis ett lysande kulturliv.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #15 skrivet: november 05, 2010, 15:53 »
Kanske har ett intryck av perioden som "the dark ages" också formats av att just England upplevde ett politiskt vakuum efter romarnas uttåg, följt av de anglosaxiska erövringarna/invasionerna. Många byggnader i städerna övergavs ju och i stort sett allt monumentalt byggande i sten upphörde för några sekler, så det är lätt (kanske för lätt) att se de närmast följande 200 åren som en nedgångsperiod för det landet.

/Mats