Författare Ämne: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter  (läst 12913 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« skrivet: oktober 31, 2010, 14:52 »
Riksantikvarieämbetet har fått 500 000 kr för att digitalisera Sveriges runinskrifter. Digitaliseringen och tillgängliggörandet kommer att göras i flera steg:

Citat från: RAÄs blogg
Vi ser idag att en kunskapsplattform behöver utvecklas i flera steg, där både forskarintressena och informationens öppenhet och användbarhet är A och O. Det första stegen på denna väg är att:

1) digitalisera bokverket ”Sveriges runinskrifter” och göra det öppet tillgängligt via Internet för en global forskarpublik under 2011

2) utforma en modell och planera för att skapa en webbaserad, infrastrukturell plattform för forskning och kunskapsspridning om runinskrifter. Detta tar sikte på ett utvecklingsarbete under 2012.

http://www.k-blogg.se/2010/10/25/en-halv-miljon-till-varldens-runforskning/

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ola Nilsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 67
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #1 skrivet: oktober 31, 2010, 15:39 »
Varför inte göra en deal med google? De har ju redan digitaliserat Sveriges runinskrifter.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #2 skrivet: december 04, 2010, 16:47 »
Varför inte göra en deal med google? De har ju redan digitaliserat Sveriges runinskrifter.

Jasså? Var på Google hittar jag det?
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Ola Nilsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 67
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #3 skrivet: december 04, 2010, 17:57 »
Har inte provat att posta länkar innan. Får se om det funkar. Tyvärr är de inte öppet tillgängliga, utan bara i utdrag. Men skannade är de.

http://www.google.com/search?q=Sveriges+runinskrifter&tbs=bks%3A1&tbo=1&hl=sv

Utloggad Geohannes

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #4 skrivet: december 05, 2010, 01:02 »
Finns det något upphovsrättsskydd på denna bok kvar? Det går enkelt att både läsa den i sin helhet och ladda ner den som pdf, men det är olagligt ifall den är upphovsrättsskyddad.


Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #5 skrivet: december 05, 2010, 23:51 »
Läs lite mer om projektet http://www.rj.se/1/1158/var/fundID/1228.
Att skanna in Sveriges runinskrifter och göra texten sökbar är en (mindre) del i arbetet, dock givetvis grundläggande. Men sedan skulle jag vilja kunna klicka mig fram i den digitala versionen med otaliga hyperlänkar och med möjligheten att enkelt få fram all text och alla bilder av en inskrift - vilka ju idag kan finnas på flera sidor i Sveriges runinskrifter.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2011, 13:32 »
Kanske man ska ställa frågan: Hur tror ni att vi runintresserade kommer att använda Sveriges runinskrifter i digitaliserad form? Vilka funktioner vill vi ha på en "webbaserad, infrastrukturell plattform för forskning och kunskapsspridning om runinskrifter"? (Jfr vad Johan citerade i det första inlägget.) Själv kommer jag bidra mycket på vägen dit, men hur vill vi att målet ska se ut?

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2011, 13:36 »
Jag tror jag väntar tills boken kommer; den kommer att hålla mycket längre.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #8 skrivet: september 30, 2011, 13:52 »
Läs på K-blogg om digitaliseringen av Sveriges runinskrifter. Själva inskanningen är nu nästan avslutad, men sen krävs det redaktionellt arbete innan de sökbara PDF-filerna publiceras mot slutet av året.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #9 skrivet: december 07, 2011, 12:12 »
Jag ser fram emot att få läsa om Uppland och Södermanlands runinskrifter.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #10 skrivet: januari 17, 2012, 11:45 »
Idag har digitala Sveriges runinskrifter publicerats på webben. Läs även om digitaliseringen på Raä:s K-blogg.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #11 skrivet: januari 18, 2012, 00:05 »
Hur kommer det sig att både band 6 och band 7 är Upplands runinskrifter del 1, samtidigt som band 8 är Upplands runinskrifter del 3. Finns det ingen del 2? Vad skulle band 10, som ej är utgivet, ha innehållit? Upplands runinskrifter del 2?

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #12 skrivet: januari 18, 2012, 01:04 »
Det finns en del korrekturfel på webbsidan. Bl.a. står det
Upplands runinskrifter SRI Band 7 Del 1, 1943-1946)
istället för
Upplands runinskrifter (SRI Band 7 Del 2, 1943-1946)
Och det finns liknande fel på andra ställen i texten.
Band 10 av Sveriges runinskrifter är reserverat för del 5 av Upplands runinskrifter med lösföremålen och nyfynden. Ett band som inte blev gjort eftersom, vad jag förstår, de ekonomiska bidragen minskades när de andra delarna av Upplands runinskrifter hade blivit färdiga. När sedan Run-Janne blev riksantikvarie fick han inte tid över för utgivningen av några band eller häften av Sveriges runinskrifter.
Men nu har en digital version av band 10 börjat se dagens ljus, se här.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #13 skrivet: januari 28, 2012, 20:12 »
Hälsingland Hs då? Saknas
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #14 skrivet: januari 29, 2012, 01:11 »
Hälsingland finns inte utgivet i SRI. Hs-nummerserien kommer från ett annat verk. Om jag inte missminner mig så är det en bok som heter Hälsinglands runstenar och är skriven av Marit Åhlén.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #15 skrivet: januari 29, 2012, 15:44 »
Om jag inte missminner mig så är det en bok som heter Hälsinglands runstenar och är skriven av Marit Åhlén.
Nja, inte en bok, men en uppsats. Tryck på "F4" eller välj "Diverse / Litteraturlista" i menyerna till Rundataprogrammet och sök på "Hs". Då hittar man "Hs = Runinskrifter i Hälsingland av Marit Åhlén. I: Bebyggelsehistorisk tidskrift 27 (1994)."

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #16 skrivet: februari 06, 2012, 17:36 »
Varför har man inte integrerat Gotlands runinskrifter del 3 i det hela?

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #17 skrivet: februari 07, 2012, 19:51 »
Var finns Skånes runskrifter?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #18 skrivet: februari 07, 2012, 21:12 »
I Jakobsen & Moltke 1941-42 "Danmarks Runeindskrifter". Tyvärr tror jag inte den finns i digital form.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: RAÄ digitaliserar Sveriges runinskrifter
« Svar #19 skrivet: februari 09, 2012, 13:33 »
Varför har man inte integrerat Gotlands runinskrifter del 3 i det hela?
Som Johan skrev inledningsvis
Citat från: RAÄs blogg
Vi ser idag att en kunskapsplattform behöver utvecklas i flera steg, där både forskarintressena och informationens öppenhet och användbarhet är A och O. Det första stegen på denna väg är att:

1) digitalisera bokverket ”Sveriges runinskrifter” och göra det öppet tillgängligt via Internet för en global forskarpublik under 2011

2) utforma en modell och planera för att skapa en webbaserad, infrastrukturell plattform för forskning och kunskapsspridning om runinskrifter. Detta tar sikte på ett utvecklingsarbete under 2012.
så kommer arbetat att fortsätta. Med den skillnaden att "läs 2013" där det i bloggen står "2012".

I skapandet av forskningsplattformen - kallad e-runic - kommer inte bara Sveriges runinskrifter ingå, där kommer även finnas information som hämtas från en (ny version av) Samnordisk runtextdatabas, runfynd från Fornvännen, rapporter på ATA och runinformation från flera andra källor. Planerna för denna forskningsplattform tar allt mer konkret form och kommer att vidareutvecklas under 2012, men själva utvecklingsarbetet (skapandet av plattformen) hoppas vi kan göras under 2013. Då kommer också Gotlands runinskrifter del 3 att bli en del av denna plattform. Men mer om det "i höst" eller när nu mer information finns att ge.