Författare Ämne: Kristendom i skolan?  (läst 51763 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #60 skrivet: november 01, 2010, 23:24 »
Citera

Att de större religionerna skulle fördömt alla profana ideologier och vetenskapliga filosofier stämmer inte. Visst har liberalism, nazism och kommunism etc. fördömts, men det har varit i samband med att de tyranniserat och mördat människor i stor skala. Vetenskapliga filosofier har genom historien varit viktiga verktyg för teologerna.


Vilka stora religioner har inte fördömt dom gentila, dvs. hedningar, barbarer och vildar?
Vilken monoteistisk religion har INTE förklarat krig mot någon av dom övriga religioner?
Har han inte hört buden som berättar att man får "gå ut, underlägg eder världen och gör alla folkslag till mina"...?

Vill man prata om gamla brott mot mänskligheten, där man trampar över etiska och geografiska gränser, för att plundra, mörda och tyrannisera i stor skala, kan man börja med krigerna i Mesopotamien, Mellan-Östern och Medelhavet, därefter det nordliga Europa. Först under kejsarna, därefter under påvarna. Demagogi och övertro växer fram i spåren av dessa krig.

I tyrannernas hov kan övertron och magin inarbetas i filosofin - och bli ett verktyg för att styra/geleda dom erövrade massorna. Ideologin funkade när Kejsardömet i Rom kapsejsade fick klerikatet ta över statsmakten - också. Redan på 500-talet var Roms välde igen på benen och planen att återerövra Roms gamla domener, ända norr till England, tog form. Skillnaderna på klerikat och kejsadöme, finns givetvis, men målsättningen och resultatet var den samma; erövring, makt och rikedom - på andras bekostnad.

Ser man på historien har teologernas främsta verktyg - för att sprida sin ideologi och implementera kyrkans dogm - varit propaganda och stigmatisering, jämte svärd, eld, förtryck och sensur. Tyvärr. Från Abrahams brända byar till Anund Jakobs Kolbränna.

Citera
Att förtiga eller ändra information påverkar människor.

Just det. Medelålderns massiva tystnad om hednatidens kultur är ett utmärkt exempel, som fortfarande får välbildade mänskor att tro att Europa och Skandinavien befolkades av en 'primitivare kultur'. Fortfarande undanhålls kyrkostatens och religionernas framväxt som resultat av ren krigsmakt, där spred skreck och förtryck genom folkmord, tortur och livslångt slaveri. I tråd med det sägrande Roms vitala interessen har den grymma del av kristendomens historia förtigats. Därmed glömmer man diskutera hur Augustins änglar ledde till Dantes inferno och Machiavellis diktatur. Parallellen till dagens fundamentalister törs vara öppenbar. Likväl blir inte historien om medelålderns krigståg mot norr förklarat som eklatanta brott på civiliserade traditioner och lagar. Derimot hör man fortfarande ekot av kyrkans historieskrivning, där det förklaras denna "kulturvåg" - efter stora offer och strapatser - lyckades "överbevisa" och lära dom "primitva" nordborna om den "nya tid", den "högre kultur" och höviska bord-manerer...

Teologi med ett mänskligt ansikte, en miskunnig gud och ett förlåtelsens bud kom ju först med protestantismen, då landets gamla adel och bönder lyckades hävda landets politiska självständighet och avverka påvekyrkans välde i Skandinavien. Under dom senare 500 år har det  tillkommit en rad varianter av kristendomen som inte baseras på politisk makt - och som inte delar historie med de katolska och ortodoxa maktbaser. Oavsett hör 'kristendomen' som ämne givetvis hemma i en undervisning som bygger på realism - och inte behöver basera sina axiomer på mirakel, tvetydigheter och vägar som inte får rannsakas.

En grundskola som respekterar barnens formal-tänkande avstår givetvis från att ensidigt fördjupa sej i en specifik ideologi. Då hör givetvis kulturhistoriens filosofier och ideologier till i dom historiska ämnen. I den akademiska värld ligger religionerna redan i kategorin "humaniora". I en grundskola som önskar styrka elevernas filosofiska ballast kan man lungt införa detta ämnet vid sidan om språk och historia.  

http://sv.wikipedia.org/wiki/Humaniora  
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #61 skrivet: november 02, 2010, 13:47 »
Citat från: Boreas
I skolans ämnen får man skilja mellan teori och praxis. Att Jesus dog stämmer givetvis, men att motiveringen var "våra synder" står fortfarande som en ren teori utan någon form för logik eller empiri. Att dessa dogmer marknadsförts massivt, med allt från vapen och tortyr till psalmer
och sång, förändrar inte avsaknaden av logik och empiri. Hur kan man då använda dessa ämnen som exempel för småbarn som skall bekanta sej med vår natur och dito kultur, för att lära sej realism, logik och redlighet - för att utveckla den naturliga instinkt dom har till att skilja gott från ont till att skilja sant från osant, rätt från galet och fakta från falsum?
Den kristna dogmatiken behöver inte påstås vara fakta i skolan, däremot bör man lära ut fakta om vad som är kristen dogmatik.

Citat från: Boreas
Det grundläggande princip i religionerna bygger fortfarande på blind tro, även om modern teologi har många moralfilosofiska kvaliteter. Att ta ställning till filosofiska och politiska frågor hör dock inte till i grundskolan. Att välja livsinriktning, vare sej yrke, ideologi eller livsfilosofi betingar en mogen individ och en mognad referensram.  Därför behöver barn att få gå i konfessionslösa skolor, intill dom fått en grundläggande utbildning.
Det är inte bara religioner som bygger på tro, även stater och andra organisationer kräver lojalitet gentemot de egna värderingarna. Enligt skollagen så ska demokratiska värderingar läras ut för att ta det mest uppenbara exemplet.

Citat från: Boreas
Vad så med fundamentalt religiösa föräldrar, som skär känsligheten av sina barn, tvingar dom in i religiösa regimer och konformt pluggande?
Det låter verkligen inte bra, men jag vill mena att det faktiskt är möjligt att presentera kristendomens lära på ett normalt sätt precis som det görs med andra företeelser inom samhället.

Citat från: Boreas
Problemet med den historiska Jesus är att han inte själv påstod sej vara Messias. Envidare har den gamla legenden om Messias förutsägelser som INTE har skett, vare sej under eller efter Jesu liv.
Jesus har ett tydligt messiasmedvetande i NT:s evangelier. Det är därför som dessa ingår i den kristna kanon. Om det sedan överensstämmer med den historiske Jesus är en annan fråga.
 

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #62 skrivet: november 02, 2010, 13:54 »
En grundskola som respekterar barnens formal-tänkande avstår givetvis från att ensidigt fördjupa sej i en specifik ideologi. Då hör givetvis kulturhistoriens filosofier och ideologier till i dom historiska ämnen. I den akademiska värld ligger religionerna redan i kategorin "humaniora". I en grundskola som önskar styrka elevernas filosofiska ballast kan man lungt införa detta ämnet vid sidan om språk och historia.
Jag kan inte säga att jag delar din historiesyn, men ditt förslag om att ha humaniora som ämne i skolan är tänkvärt.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #63 skrivet: november 02, 2010, 16:42 »
Den kristna dogmatiken behöver inte påstås vara fakta i skolan, däremot bör man lära ut fakta om vad som är kristen dogmatik.

Det blir ju väldigt objektivt. Vem bestämmer vad som är kristen dogmatik, är det svenska kyrkan, livets ord, frälsningsarmen eller påven i rom?

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #64 skrivet: november 04, 2010, 12:33 »
Det blir ju väldigt objektivt. Vem bestämmer vad som är kristen dogmatik, är det svenska kyrkan, livets ord, frälsningsarmen eller påven i rom?
Vem bestämmer vad som är demokrati; USA, Sverige eller Schweiz? Att det finns skillnader behöver ju inte betyda att det inte finns en gemensam grund. De av Svenska kyrkans bekännelseskrifter som omnämns i den svenska grundlagen är den oförändrade Augsburgska bekännelsen samt Uppsala mötes beslut. Nog borde det ses som särskilt intressant att ha kunskap om sådant som återfinns i vår grundlag?

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #65 skrivet: november 04, 2010, 14:29 »
Ibland kan jag tycka att det personer som inte tror på något är lite profillösa.
Om jag träffar någon som tycker om att blota väcker det mitt intresse. Likadant med kristna som tror att om de ställer upp på alkisar och utanförmänniskor så belönas de efter döden.I ett matrialistiskt samhälle ... sådant som vårt svenska samhälle utvecklats till verkar det som ägarskap och kortsiktig vinning skulle vara något att sträva efter, jag finner sådant tänk som patetiskt, snudd på löjeväckande... brist på intelligens rent av.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #66 skrivet: november 08, 2010, 23:27 »
Den kristna dogmatiken behöver inte påstås vara fakta i skolan, däremot bör man lära ut fakta om vad som är kristen dogmatik.

Då förutsätter vi väl att en genomgång av den kristna dogmatiken sker i en balanserad jämförelse med dogmerna i dom andra (större) religioner och ideologier?

Apropå humaniora, som tema, ämne och vetenskap, i dagens Sverige;
http://www.ola-wikander.se/artiklar/antihumanismens_spoke.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #67 skrivet: november 09, 2010, 08:08 »
Ola har formulerat sig väl, tycker jag. Han skulle kunna utveckla orsak och verkan lite mer. Jag saknar rubiken "Hur kunde det gå så här illa." I övrigt håller jag med om allt.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #68 skrivet: november 10, 2010, 13:00 »
Jag hållar med Ti om Ola Wikander. OW har ju själv utmärkt sig genom forskning om forntida språk.
Jag hade hans föräldrar som lärare i Lund,så det förvånar mig inte att han är engagerad.

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #69 skrivet: november 11, 2010, 11:51 »
Då förutsätter vi väl att en genomgång av den kristna dogmatiken sker i en balanserad jämförelse med dogmerna i dom andra (större) religioner och ideologier?

Apropå humaniora, som tema, ämne och vetenskap, i dagens Sverige;
http://www.ola-wikander.se/artiklar/antihumanismens_spoke.html
Ett jämförande perspektiv ger oftast en ökad förståelse, så det låter som ett positivt förslag. Så länge vi kommer ifrån memorerandet av lösryckta fakta som Björklund tydligen förespråkar i flera ämnen, exempelvis geografi. Sedan återstår frågan vem som ska "balansera" jämförelsen?

Wikander har mycket bra synpunkter, tack för länken.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #70 skrivet: november 21, 2010, 20:58 »
Ett jämförande perspektiv ger oftast en ökad förståelse, så det låter som ett positivt förslag. Så länge vi kommer ifrån memorerandet av lösryckta fakta som Björklund tydligen förespråkar i flera ämnen, exempelvis geografi. Sedan återstår frågan vem som ska "balansera" jämförelsen?


Det hör väl till den filologiska delen av historieundervisningen att behandla och jämföra filosofiska verk av historisk interesse...?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #71 skrivet: november 24, 2010, 09:54 »
Nu tänkte jag mera på religion som kulturarv än tro. Bibeln, psalmer, konst, koranen med flera.
Exempelvis bibeln och koranen kan ha intresse för religionsintresserade även om man inte tillhör de bokstavstrogna. Men givetvis inte obligatorisk, men kunde passa för en friskola.
Risken för att staten använder religionskunskapen för religiös eller ateistisk propaganda är väl ett skäl för att inte ta upp det i statliga skolor.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #72 skrivet: november 24, 2010, 10:53 »
Lite märkligt att t.ex. Björklund propagerar för stärkt kristendomsundervisning, när man i samma veva ämnar klubba igenom att Sverige ska vara ett mångkulturellt land.......

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #73 skrivet: november 24, 2010, 12:57 »
Han är en motsägelsernas man. Han vill att barnen i skolan ska läsa och förstå ordentligt, men läser inte själv (eller förstår) de utredningar som görs åt honom och hans departement.

/Mats

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #74 skrivet: november 24, 2010, 13:53 »
Lite märkligt att t.ex. Björklund propagerar för stärkt kristendomsundervisning, när man i samma veva ämnar klubba igenom att Sverige ska vara ett mångkulturellt land.......

Mmm, lite konstiga saker som skrivs in i grundlagen idag - varför skall det lagstiftas om mångkultur? Låter som PK-ismens totala seger över förnuftet. Sen grundlagen om att vi inte ska kunna lämna EU...
Fantastiskt.

...men dessa saker bör inte debatteras i denna tråd såklart :)


Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #75 skrivet: november 26, 2010, 08:34 »
att ha en gemensam berättelse...
tex de terroristiska sionisterna och  Israel som har gamla testamentet och förintelsen som legitimation för sin expansionspolitik


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #76 skrivet: november 27, 2010, 16:54 »
Nu tänkte jag mera på religion som kulturarv än tro. Bibeln, psalmer, konst, koranen med flera.
Exempelvis bibeln och koranen kan ha intresse för religionsintresserade även om man inte tillhör de bokstavstrogna. Men givetvis inte obligatorisk, men kunde passa för en friskola.
Risken för att staten använder religionskunskapen för religiös eller ateistisk propaganda är väl ett skäl för att inte ta upp det i statliga skolor.

Hör inte alla delar av "kulturarv" under det historiska ämnesområdet?
Vad beträffar dom mosaiska ideologier - så som bibeln och koranen - så hör väl dom knappt till det svenska kulturarvet, eller hur...?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #77 skrivet: november 28, 2010, 18:16 »
Hör inte alla delar av "kulturarv" under det historiska ämnesområdet?
Vad beträffar dom mosaiska ideologier - så som bibeln och koranen - så hör väl dom knappt till det svenska kulturarvet, eller hur...?
Ska vi dessutom räkna bort allt som grundas i grekiskt och romerskt tänkande från det svenska kulturarvet så blir det inte mycket kvar. För att inte tala om allt tyskt, franskt och engelskt/amerikanskt...

Bibeln och skrifter kopplade till den som katekesen och psalmboken har haft en enorm påverkan på svensk kultur, inte bara för att de var de första böcker som fanns i stora upplagor och som lästes av vanligt folk, utan även för andra typer av påverkan inom konst, arkitektur, språk etc.

Kyrkans förhållande till samhället regleras i svensk lag och kristendomen är sammanlänkad till den svenska staten genom kungen vilket regleras i den svenska grundlagen.

Det finns för all del olika sätt att definiera kulturarv på, men nog måste man väl ändå säga att Bibeln och kristendomen är en självklar del av det svenska kulturarvet?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #78 skrivet: november 28, 2010, 19:36 »
Jo, nog är det så alltid, men för min personliga del måste jag tillstå att jag alltid har haft svårt att förstå varför Gamla Testamentet ska ingå i den svenska Bibeln, då det ju är något som Jesus bryter med.

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #79 skrivet: november 28, 2010, 20:14 »
gamla testamentet ...gillat och stadfäst av konungen....tur att konungen inte tillämpar vad han gillat och stadfäst