Författare Ämne: Kristendom i skolan?  (läst 44249 gånger)

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #80 skrivet: november 28, 2010, 21:17 »
Jo, nog är det så alltid, men för min personliga del måste jag tillstå att jag alltid har haft svårt att förstå varför Gamla Testamentet ska ingå i den svenska Bibeln, då det ju är något som Jesus bryter med.
Markion gjorde ju tidigt ett försök att exkludera GT från den kristna kanon, men det föll inte i god jord. Jesus hänvisar i evangelierna till GT, men det är väl snarare så att han applicerar en annan analysapparat än att han bryter med det som står i GT. Även resten av böckerna och breven i NT hänvisar och förhåller sig till GT, så det är inte underligt att den kristna kanon ser ut som den gör.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #81 skrivet: november 28, 2010, 23:00 »
Ska vi dessutom räkna bort allt som grundas i grekiskt och romerskt tänkande från det svenska kulturarvet så blir det inte mycket kvar. För att inte tala om allt tyskt, franskt och engelskt/amerikanskt...

Bibeln och skrifter kopplade till den som katekesen och psalmboken har haft en enorm påverkan på svensk kultur, inte bara för att de var de första böcker som fanns i stora upplagor och som lästes av vanligt folk, utan även för andra typer av påverkan inom konst, arkitektur, språk etc.

Kyrkans förhållande till samhället regleras i svensk lag och kristendomen är sammanlänkad till den svenska staten genom kungen vilket regleras i den svenska grundlagen.

Det finns för all del olika sätt att definiera kulturarv på, men nog måste man väl ändå säga att Bibeln och kristendomen är en självklar del av det svenska kulturarvet?

Om man vill definiera vad som ligger i den svenska delen av det europeiska kulturarvet så kommer tyvärr dom mosaiska traditioner inte med på listan. Som du skriver hör dom till den import som under medeltiden tvingades på den inhemska befolkning, i strid med deras nordiska traditioner...

När du beskriver dom klassiska vetenskaper och konstformer, jämte deras moderna former, så har dom skandinaviska kultursamhällen givetvis deltagit i den europeiska gemensamhet och anammat en rad impulser utifrån. Den frivilliga kulturutväxlingen har dock en annan karaktär, eftersom den är en tvåvägskommunikation, där impulserna utifrån ältas och anpassas av dom inhemska traditioner - på traditionens egna premisser.

Vad gäller kulturutväxlingen mellan Östersjön och Medelhavet har den nu pågått i ett antal tusenår, där impulserna länge gick båda vägar. Stenålderns megaliter, bronsålderns hantverk och antikens konst är inte enbart "grekiska" eller "romerska", men pan-europeiska.  

När en Anders Zorn eller Astrid Lindgren hittar inspiration i våra europeiska traditioner så kan dom givetvis - med större eller mindre framgång - inarbeta ett element eller två från italienska konstnärer eller tyska författare i sitt arbete. Men, så länge deras produkter fortfarande baseras på den skandinaviska natur, kultur och uttryckform så ingår dom givetvis i en 'svensk' kulturtradition.

Vad gäller dom teokratiska traditioner vi här diskuterar så infördes dessa under högst extraordinära förhållanden, och främst som en politisk härskarideologi. Att kalla kristendomen ett 'svenskt kulturarv' kan därför jämföras med att beskriva kommunismen som ett 'polskt', apartheid som ett 'afrikanskt' och kolonialismen som ett 'indiansk kulturarv'. Abrahams gudagestalt och Augustins ideologi är fortfarande den allmäktige fursternas vapen för att disciplinera ("leda") massorna. Katekesens mål är sen att implementera dogmerna - och därmed utrota dom klassiska kunskaper och traditioner som månne opponera mot ett politiskt och filosofiskt hyckleri.

Om uttrycket 'svensk kulturarv' skall ha nån mening måste vi förmå att förstå både likheten och skillnaden mellan Botticellis "Venus" och Zorns "Freja".

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Freja_(1901)_by_Anders_Zorn.jpg

På samma sätt tycker jag vi får skilja mellan dom traditioner som skapat Emil i Lönnberga och Kalle Anka.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #82 skrivet: november 28, 2010, 23:34 »
Bra skrivet, fast Emil och Kalle har betydligt mer gemensamt än vad man skulle kunna tro...

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #83 skrivet: november 28, 2010, 23:47 »
Tjo. Men vems skuld är det?

Jultomten och Santa har också mycket gemensamt. Betyder det att orginalet kommer från Rovaniemi eller The Disney Studios?

Tyckte inte ja borde dra in dom, men är inte figuren Kajsa Anka och fenomenet Anna Anka också lite befryndade?   :-[
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #84 skrivet: november 29, 2010, 16:15 »
Om man vill definiera vad som ligger i den svenska delen av det europeiska kulturarvet så kommer tyvärr dom mosaiska traditioner inte med på listan. Som du skriver hör dom till den import som under medeltiden tvingades på den inhemska befolkning, i strid med deras nordiska traditioner...

När du beskriver dom klassiska vetenskaper och konstformer, jämte deras moderna former, så har dom skandinaviska kultursamhällen givetvis deltagit i den europeiska gemensamhet och anammat en rad impulser utifrån. Den frivilliga kulturutväxlingen har dock en annan karaktär, eftersom den är en tvåvägskommunikation, där impulserna utifrån ältas och anpassas av dom inhemska traditioner - på traditionens egna premisser.

Vad gäller kulturutväxlingen mellan Östersjön och Medelhavet har den nu pågått i ett antal tusenår, där impulserna länge gick båda vägar. Stenålderns megaliter, bronsålderns hantverk och antikens konst är inte enbart "grekiska" eller "romerska", men pan-europeiska.  

När en Anders Zorn eller Astrid Lindgren hittar inspiration i våra europeiska traditioner så kan dom givetvis - med större eller mindre framgång - inarbeta ett element eller två från italienska konstnärer eller tyska författare i sitt arbete. Men, så länge deras produkter fortfarande baseras på den skandinaviska natur, kultur och uttryckform så ingår dom givetvis i en 'svensk' kulturtradition.

Vad gäller dom teokratiska traditioner vi här diskuterar så infördes dessa under högst extraordinära förhållanden, och främst som en politisk härskarideologi. Att kalla kristendomen ett 'svenskt kulturarv' kan därför jämföras med att beskriva kommunismen som ett 'polskt', apartheid som ett 'afrikanskt' och kolonialismen som ett 'indiansk kulturarv'. Abrahams gudagestalt och Augustins ideologi är fortfarande den allmäktige fursternas vapen för att disciplinera ("leda") massorna. Katekesens mål är sen att implementera dogmerna - och därmed utrota dom klassiska kunskaper och traditioner som månne opponera mot ett politiskt och filosofiskt hyckleri.

Om uttrycket 'svensk kulturarv' skall ha nån mening måste vi förmå att förstå både likheten och skillnaden mellan Botticellis "Venus" och Zorns "Freja".

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Freja_(1901)_by_Anders_Zorn.jpg

På samma sätt tycker jag vi får skilja mellan dom traditioner som skapat Emil i Lönnberga och Kalle Anka.
Kristendomen i Sverige är dock en central del när man studerar kulturarv på universitetsnivå, Modern forskning kring kristendomens spridning i norra Europa visar att det finns stora inslag av såväl tvåvägskommunikation som frivilligt anammande i processen. Och även om det vore så att kristendomen enbart var främmande läror påtvingade den svenska befolkningen mot deras vilja av en isolerad överhet så är kristendomen ändå att räkna som ett svenskt kulturarv. Exempelvis så är centrala slavrutten i Tanzania ett världsarv, kanske skyller man i Tanzania slavhandeln på européer och araber och anser den vara en nationell katastrof - men det blir inte mindre kulturarv för det.

Det är förvisso skillnad på Emil i Lönneberga och Kalle Anka, men båda måste anses vara delar av det svenska kulturarvet. Människor refererar till båda i det dagliga livet och nästan alla har sett eller läst dem.


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #85 skrivet: december 02, 2010, 23:39 »
En adopterad Donald Duck är givetvis ett inlån från en icke-svensk neo-kultur - och bör givetvis skiljas (skarpt) från dom inhemska berättartraditioner som gett oss Pippi, Askungen och Vargprinsen.

Önskar du använda ordet 'kultur' utan (semantisk) begränsning förlorar ju begreppet 'kulturarv' envar definition och mening. I tråd med ditt exempel från Tanzania kan även nazismen nu anses vara ett "kulturarv" för alla som i perioden 1934-1945 fängslades eller erövrades av Hitlers sturmtruppen. Hur tänker du dej att zigenare, judar, greker, jugoslaver, ryssar, polacker, fransmän, danskar och norrmän borde anamma en sådan uppfatning...?!
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #86 skrivet: december 03, 2010, 10:42 »
Boreas
Citera
En adopterad Donald Duck är givetvis ett inlån från en icke-svensk neo-kultur - och bör givetvis skiljas (skarpt) från dom inhemska berättartraditioner som gett oss Pippi, Askungen och Vargprinsen.
Nja, askungen eller Cinderellon är faktisk fransk. Oden är enligt Snorre Sturlasson invandrare från Kaukasus.
Kristendomen är uppenbarligen en del av svensk kulturarv, liksom exempelvis socialdemokratin eller scoutrörelsen, oberoende av vad man tycker om dem.
Nazismen var väl inte kulturarv i positiv mening, men den bakgund till att ett antal betydande svenskar attraherades av dem förtjänar att uppmärksammas.Redan 1930 gav en grevinna von Rosen ut en bok i Sverige som lovordade nazismen.

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #87 skrivet: december 10, 2010, 13:55 »
En adopterad Donald Duck är givetvis ett inlån från en icke-svensk neo-kultur - och bör givetvis skiljas (skarpt) från dom inhemska berättartraditioner som gett oss Pippi, Askungen och Vargprinsen.

Önskar du använda ordet 'kultur' utan (semantisk) begränsning förlorar ju begreppet 'kulturarv' envar definition och mening. I tråd med ditt exempel från Tanzania kan även nazismen nu anses vara ett "kulturarv" för alla som i perioden 1934-1945 fängslades eller erövrades av Hitlers sturmtruppen. Hur tänker du dej att zigenare, judar, greker, jugoslaver, ryssar, polacker, fransmän, danskar och norrmän borde anamma en sådan uppfatning...?!
Kulturarv som modernt vetenskapligt begrepp innebär inte endast positiva företeelser med mycket lång historia på den aktuella platsen, även om det är en vanlig definition i vardagligt språk.

Ett annat världsarv som visar just hur man anammat det nazistiska kulturarvet i Polen är Auschwitz-Birkenau.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #88 skrivet: december 11, 2010, 12:54 »
Askungesagan  finns i alla kulturer över hela världen och är kanske en av mänsklighetens äldsta myter. Tror att det var Lewi-Strauss som skrev om det, men det var ett tag sen jag läste religionshistoria.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #89 skrivet: december 11, 2010, 23:10 »

Historien om Askungens lyckliga sko är nog mycket äldre än franska Cinderlella. Paralleller finns i såväl Kina, som Asien och Europa. Även Venus och Afrodite hade en sådan sko, vilket indikerar att historien om kvinnor och män i skor har en signifikans vi idag inte riktigt förstår...

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Golden_Slipper

Redan Strabo (100 e. kr.) återger grekiska och egyptiska sagor om RhodOpis (”Rosen-kind”) och hennes gyllene sko. Vägen är då inte lång till Delos, där man hittat en staty av Pan och Venus med den berömda sandalen:

http://www.romancoins.info/Sculptures8-Greece.html
http://www.greeklandscapes.com/greece/athens_museum_hellenistic.html

När man snurrar tillbaks till antikens verklighet så berättar också Herodot om den Grekisk-Egyptiska Rhod-Opis, som han påstod kom från ”norr om Thrakien”. Det ger onekligen en förbindelse med den berömda Opis som är begraven på Delos, i hop med sin konsortia (syster) Arge. På gravstenen bekräftas Herodots uppgift att Arge och Opis kom från Hyperborea.

Åldern på dom nordiska sagorna om Askungen och den manliga ekvivalenten Askladden är tydligen väsentligt äldre än kristendomen – också i Norden. Närheten till Asernas ask och livets träd torde därför försvara att ge Askungen plats vid sidan om Askeladden, som en del av den nordiska kulturarv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cinderella

---

Det samma kan man ju hävda med den lutherska varianten av kristendomen förstås, eftersom den utvecklats från en romerska ideologi till ett frittstående format, som numer är egenartad för Skandinavien. Tja. I motsättning till Askungens och Askfisens klassiska univers har den lutherska kristus-myt byggts på en sociokulturell och politisk miljö som ligger långt ifrån det Sverige, både i tid och rum. Tar man så hänsyn till att bibelläran i utgångspunkten tvingades på befolkningen, även hårdare än nazismen pressades på danskar och norrmän,  tycker jag fortfarande det är lite problematisk att klassa detta kulturarv som genuint ”svensk”.

Till skillnad från nazismen så segrade Kvite-krist, varefter man fick en 700 år lång period med kulturellt och ekonomisk förtryck. Hade Hitler vunnit hade hela Europa fått lära sej nazismens ideologi som den rätta och ”heliga” livsuppfattning – och Peterskorset blivit utbytt med hakkorset... 

Scoutrörelsen en iofs engelsk, men innehållet er ju lika nordisk som nått annat. I sin början var socialdemokratin  givetvis en del av den marxistiska ideologin från Central-Europa, som har fått en egen form inom dom N-Europeiska monarkier. Man kan kanske påstå att dess derivat, "Folkhemmet", är ett ”svenskt” kulturarv.

Men jag tycker inte man skal ut-håla begreppen - och tala om alla fasoner av multi-kulturella vindar,  politiska ideologier eller dygnflyktiga populärkultur som exempel på "svenskt" kulturarv. I den kategorin finns redan kulturelement som har bevisad en livslängd över mer än två generationer – så som vårt språk och dess dialekter, jämte ett tusentals visor, sägner, sånger, melodier, skrifter, avhandlingar, prosa, poesi och konstvärk – vid sidan om idrott, hantverk och en rad kunskapstraditioner.

Såpor som "Holywood Wives" och "Dallas" kan visserligen dra en miljon svenskar framför dumburken varje vecka, men det gör inte JR mera svensk. Givetvis kan man kalla allt som skapas - i bredast möjliga  mening - för "kultur". Det betyder likväl inte att man kan eller bör definiera dessa dygnflugor som en del av vårt arvode  – än.

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #90 skrivet: december 12, 2010, 16:04 »
Efter 1000 år i Sverige vill Boreas inte erkänna att kristendomen fått en svensk prägel. Läs exempel Selma Lagerlöfs kristna berättelser, är inte de genuint svenska? Vad som "tvingas på " befolkningen kan man ju ha olika uppfdattningar om - exempelvis kungahuset och föresvenskningen av Skåne och Bohuslän -jag har inget minne av någon folkomröstning om detta? Faktum är väl att många stater byggts "med blod och järn", och något demokratiskt medborgarinflytande kan väl knappast tala om förän i modern tid. Om man inte tror på myten att tinget i förhiustorisk tid varit mera demokratiskt än i historisk tid.
Hur som helst, kriostendomens historiska roll är ett faktum som skolorna bör ta hänsyn till, helst som frivilligtr tillvalsämne.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #91 skrivet: december 12, 2010, 20:48 »
Men,för att underlätta debatten, oberoende om kristendommen infördes med tvång eller frivilligt,
vilket vi inte kan veta eftersom källorna bara talar om stormän (och kvinnor)och krigare som döptes i Skandinavien och inte om allmpgen, så har kristendommen otvivelaktigt haft betydelse för
skandinavisk konst,litteratur och rättsväsende. De räcker för att bibeln kan vara intressant även för icke bokstavstroende.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #92 skrivet: december 13, 2010, 00:03 »
Efter 1000 år i Sverige vill Boreas inte erkänna att kristendomen fått en svensk prägel. Läs exempel Selma Lagerlöfs kristna berättelser, är inte de genuint svenska?

I spalten ovanför skrev jag just om de svensk/norska berättar traditionerna - i bemärkelsen att våra gamla sagor om Askungen/Askladden kan rubriceras som; "en del av den nordiska kulturarv".

Fortsättningsvis skrev jag just att:

"Det samma kan man ju hävda med den lutherska varianten av kristendomen förstås, eftersom den utvecklats från en romersk ideologi till ett frittstående format, som numer är egenartad för Skandinavien"

Sen beaktade jag dock skillnaden på dom hemstadda vandrarsagor och den timrade bokversionen av Roms främmandegörande förkunnelse; "I motsättning till Askungens och Askfisens klassiska univers har den lutherska kristus-myt byggts på en sociokulturell och politisk miljö som ligger långt ifrån medeltidens Sverige, både i tid och rum." Det blir alltså ohistoriskt att kalla "kristendomen" för en "svensk" kulturarv, det är väl närmast gallo-romansk. Protestantismen därimot kan man - med någon välvilja - kalla "nordisk".

Sen kan man skilja mellan gröt och velling när man betäcknar Hemsöborna som både svenska och kristna(de).

Citera
Vad som "tvingas på " befolkningen kan man ju ha olika uppfattningar om - exempelvis kungahuset och försvenskningen av Skåne och Bohuslän -jag har inget minne av någon folkomröstning om detta? Faktum är väl att många stater byggts "med blod och järn", och något demokratiskt medborgarinflytande kan väl knappast tala om förän i modern tid. Om man inte tror på myten att tinget i förhiustorisk tid varit mera demokratiskt än i historisk tid.

Hur som helst, kriostendomens historiska roll är ett faktum som skolorna bör ta hänsyn till, helst som frivilligtr tillvalsämne.

Man kan lugnt utgå från att Nord-Europa var väsentligt fridsammare dom senaste 5000 år före Caesars intåg, än hon var dom kommande 500 år därefter. Vad som vore mest "demokratisk" är väl en annan fråga - det för-kristna ättesamhället innebar tydligen stabilitet och en balans av plikter och rättigheter för båda kön.

Skal man sen undervisa om kristendomens historiska roll så hör ju hela dens bakgrund till. I så fall får man ju genomgå kristus-mytens ursprung och dom teosofiska traditioner som ledde fram till Moseböckerna, jämte dom politiska dragningar som 300 år efter flykten från Getsemane bästamde evangeliernas antal, innehåll och innebörd. Här finns ett försök:

http://www.discerningthetimesonline.net/TheHarlotandDaughtersRomanCatholicChurch.html

Därefter kan man kanske behandla hur den romerska kyrkan knyts til ett nytt politisk imperium, häller än en filosofisk/akademisk läroanstalt. Kyrkans makt och rikdom växte och dens proselyter lärde sej härskartekniker man lärt sej  självaste Kugen.  jakten på kontroll över landets folk, resurser och rikedomar. Kristendomens historiska roll under vikingtiden har vi redan kommenterat. Dom kommande 600 år kom den katolska kyrkan at spela en oerhörd roll i att förinta Europas gamla kunskapskulturer. Antalet dissidenter som straffades av  inkvisitionens skruplösa förföljelser antas nu uppgå till et 50-tals millioner. Följande rapportage från en katolsk pater som studerade sin kyrkas kulturhistorie kräver minst 18 års åldersgräns:
    
http://www.youtube.com/watch?v=Rx8PdvOELvY&feature=player_embedded
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #93 skrivet: december 13, 2010, 19:46 »
Jag tror Boreas har missförstått mig, statliga skolor skall inte undervisa om kristendom, utom om kristendommens betydelse för Sverige det vill säga lagstiftning, klosterbibliotek, sjukvård, administration mm - inte bibelhistoria eller troslära.
Privata skolor kan givetvis undervisa om kristendom, hinduism, humanetik, eller vad som helst med godkända läroböckere.
Kristendommens ursprung och utveckling är ett ämne för universitetet, det rasar en hård debatt om just detta bland forskarna.
Jag tror vi kan sluta debatten här

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #94 skrivet: december 14, 2010, 06:24 »
Medeltidens förföljelse av judar och katarer, inquisitionen mm är väl en del av den vanliga historien, därtill behöver vi inget religionsämne i skolan.