Författare Ämne: Kristendom i skolan?  (läst 44248 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #40 skrivet: oktober 26, 2010, 21:51 »
Jag vill inte märka ord, men skulle hellre sortera in kultur under sociala, psykologiska eller t.o.m. filosofiska system.....

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #41 skrivet: oktober 26, 2010, 22:27 »
Jag skrev inte om naturtyper. Jag skrev om Naturen som begrepp. Vi ser stenar, träd, olika djur. Vi kan studera olika ekologiska system men inte Naturen som om något avskilt från människans Kultur. Både Natur och Kultur är del av ekologiska system.

Då är det ju verkligen att vränga linguistiska begrepp. Naturen med stort N finns ju helt riktigt inte, precis som det inte finns någon Kultur. Det innebär ju inte att det inte finns olika slags naturer/naturtyper eller kulturer/kulturtyper.

Om folk använder dom slarvigt är en sak, att dom inte skulle vara reella en helt annan.

Att däremot prata om en enskild individs kulturella identitet ställer jag mig frågande till. Förenklat är en sten inte natur, inte en blomma heller, men deras gemensamma ekologi är det. Enskilda individer har ingen kultur, dom uthör tillsammans med andra individer en kultur. Du kan alltså inte välja att bortse från valfria element i kulturen. Om du instinktivt vet att kyrkklockorna ringer för helgmålsbön på lördag eftermiddag så är den kristna kyrkan en del av din kultur vare sig man tror på gud eller inte.


" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #42 skrivet: oktober 27, 2010, 05:06 »
Jag vill inte märka ord, men skulle hellre sortera in kultur under sociala, psykologiska eller t.o.m. filosofiska system.....
Njae, jag gav nog ett felaktigt intryck där. Jag menade system snarare än specifika ekologiska system. Men för mig finns det ingen strikt åtskillnad mellan natur och kultur. En soptipp är en ekologi det med. Kultur är för mig något som övergriper sociala, psykologiska och filosofiska system snarare än är införlivat i dem. Bättre uttryckt: det skär tvärs igenom dem allihopa och enligt min mening svårgreppbart.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #43 skrivet: oktober 27, 2010, 05:13 »
Då är det ju verkligen att vränga linguistiska begrepp. Naturen med stort N finns ju helt riktigt inte, precis som det inte finns någon Kultur. Det innebär ju inte att det inte finns olika slags naturer/naturtyper eller kulturer/kulturtyper.

Om folk använder dom slarvigt är en sak, att dom inte skulle vara reella en helt annan.

Att däremot prata om en enskild individs kulturella identitet ställer jag mig frågande till. Förenklat är en sten inte natur, inte en blomma heller, men deras gemensamma ekologi är det. Enskilda individer har ingen kultur, dom uthör tillsammans med andra individer en kultur. Du kan alltså inte välja att bortse från valfria element i kulturen. Om du instinktivt vet att kyrkklockorna ringer för helgmålsbön på lördag eftermiddag så är den kristna kyrkan en del av din kultur vare sig man tror på gud eller inte.
Mitt perspektiv strävar just i att komma bort från den lingvistiska strömningen inom humaniora som varit gällande. När jag påpekar språket så är det inte för att påstå att allt är en social konstruktion. Tvärtom, jag försöker se sammansättningar som är relevanta utan språkets överordnade position. Vi verkar dock vara överens om att enskilda människor ingår i något större. Du väljer att kalla det för kultur, ett enligt mig allomfattande och därmed uddlöst analytiskt begrepp. Jag väljer att fokusera på olika sammansättningar där verkliga materiella enheter kan lokaliseras (kyrka, kyrkklocka, kalender, osv). Alla dessa delar formar en större helhet men den är mer specifik än "kristen svensk kultur".
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #44 skrivet: oktober 27, 2010, 14:27 »
De flesta inlägg tycks acceptera min tes att läraren bör ta upp religionens betydelse i historieämnet, i mitt fall medeltiden.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #45 skrivet: oktober 28, 2010, 00:03 »
Jag håller med om att kulltur är synnerligen trubbigt då kulturernas beståndsdelar ofra är oerhört svåra att identifiera och därmed lika svåra att skilja åt.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #46 skrivet: oktober 28, 2010, 02:42 »
Det beror på hur man ser det, men undervisning i kristendom i skolan kan sägas ha upphört 1919 då katekesundervisning ersattes av någon slags morallära baserad på vissa utdrag från kristendomen. Med tanke på psalmernas centrala roll i svensk litteraturhistoria så är det ytterst märkligt att textantologierna som används i skolan väl nästan helt saknar psalmer och andra religiösa texter. Det behövs snarare mer, eller åtminstone mer balanserad, kristendomsundervisning i dagens skola.

Religion är en självständig vetenskap på våra universitet, så jag förstår inte riktigt varför ämnet skulle underordnas historia eller litteraturvetenskap i grundskolan.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #47 skrivet: oktober 28, 2010, 20:07 »

Religion är en självständig vetenskap på våra universitet, så jag förstår inte riktigt varför ämnet skulle underordnas historia eller litteraturvetenskap i grundskolan.

Småbarn, barn och ungdom har inget val - dom får vad skolan ger. En som gjort högstadiet däremot, står fritt att själv välja vilka sidor av livet han vill studera och vilka ämnen han vill fördjupas i.

Alternativet till historia och litteraturvetenskap finns inte - om man vill undvika en konfessionell indoktrinering
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #48 skrivet: oktober 29, 2010, 02:03 »
Småbarn, barn och ungdom har inget val - dom får vad skolan ger. En som gjort högstadiet däremot, står fritt att själv välja vilka sidor av livet han vill studera och vilka ämnen han vill fördjupas i.

Alternativet till historia och litteraturvetenskap finns inte - om man vill undvika en konfessionell indoktrinering
Varför anser du att just religion ska särbehandlas? Att inte undervisa barn om kristendomen är precis lika mycket indoktrinering som att ge undervisning.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #49 skrivet: oktober 29, 2010, 09:14 »
Varför anser du att just religion ska särbehandlas? Att inte undervisa barn om kristendomen är precis lika mycket indoktrinering som att ge undervisning.

Nu skall ju undervisningen om kristendom fortfarande ha en särskild tyngd i svensk skola enligt Björklund. Att undervisa om kristendom är således vad som skall göras, att undervisa i är däremot problemet. ;)


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #50 skrivet: oktober 29, 2010, 14:49 »
Jag håller inte med Boreas, bibelkunskap och psalmvers behöver inte vara indoktrinering, eleverna kan själva ta ställning. Dock bör ämnet vara frivilligt, lämpligen då på en friskola.
Det finns mängder med historiska och eller religiösa texter, ingewn av dem är "objektiva"
Däremot behöver naturligtvis eleverna kunskap om andra religioner och profana riktningar.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #51 skrivet: oktober 29, 2010, 18:32 »
Varför anser du att just religion ska särbehandlas? Att inte undervisa barn om kristendomen är precis lika mycket indoktrinering som att ge undervisning.

Konstig logik. Hur kan frånvaron av färg kallas gult och frånvaron av undervisning kallas indoktrinering?

Frågan är ju vilken grundbildning staten Sverige skall pålägga sina medborgare. Syftar man att "utveckla barnens kunskaper och kognitiva förmåga, personliga karaktèr och självstendighet" blir tvångsmessig skolering i en specifik ideologi tydligen fel. Religiösa och politiska texter kan knappast kallas grundleggande för kognitivitet, naturbaserade kunskaper och objektivt 'vetande'.

Söder ligger fortfarande söder om nordpolen, hursomhelst.

 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #52 skrivet: oktober 29, 2010, 18:46 »
Jag håller inte med Boreas, bibelkunskap och psalmvers behöver inte vara indoktrinering, eleverna kan själva ta ställning. Dock bör ämnet vara frivilligt, lämpligen då på en friskola.
Det finns mängder med historiska och eller religiösa texter, ingewn av dem är "objektiva"
Däremot behöver naturligtvis eleverna kunskap om andra religioner och profana riktningar.
'

Problemet är att eleverna INTE kan ta ställning till pensum. Dom får tacka, bocka och avlägga prov på att dom pluggat vad dom ombedts lära sej. Vill dom uppåt och fram i världen får dom även se till att lära sej alltihop, så betygen håller mått.

Eleverna har givetvis intet rejält val.

Frågan är givetvis vad samhällets myndigheter önskar skall vara en del av barnens grundläggande fostring och ungdomens dito bildning. Då kan man inte välta ansvaret för pensums omedelbara påverkan på barnen, över på barnen... 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #53 skrivet: oktober 29, 2010, 19:11 »
Nu skall ju undervisningen om kristendom fortfarande ha en särskild tyngd i svensk skola enligt Björklund. Att undervisa om kristendom är således vad som skall göras, att undervisa i är däremot problemet. ;)
Kan du ge exempel på vad du menar är skillnaden mellan att undervisa om och undervisa i kristendom?

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #54 skrivet: oktober 29, 2010, 19:27 »
Konstig logik. Hur kan frånvaron av färg kallas gult och frånvaron av undervisning kallas indoktrinering?

Frågan är ju vilken grundbildning staten Sverige skall pålägga sina medborgare. Syftar man att "utveckla barnens kunskaper och kognitiva förmåga, personliga karaktèr och självstendighet" blir tvångsmessig skolering i en specifik ideologi tydligen fel. Religiösa och politiska texter kan knappast kallas grundleggande för kognitivitet, naturbaserade kunskaper och objektivt 'vetande'.

Söder ligger fortfarande söder om nordpolen, hursomhelst.
Att förtiga eller ändra information påverkar människor. Jag har följt många debatter som handlar om religion på senare tid, och de flesta som deltar vet väldigt lite om vad som är grunderna i den kristna läran. Kristendomen förknippas istället i debatterna oftast med den borgerliga morallära som kom att ersätta katekesen som grund i kristendomsundervisningen 1919. Politiska texter ingår väl i samhällskunskapen, och skollagen stadgar att demokratiska värderingar ska ligga till grund för verksamheten.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #55 skrivet: oktober 29, 2010, 19:28 »
Kan du ge exempel på vad du menar är skillnaden mellan att undervisa om och undervisa i kristendom?

Om.

"Kristendomen skapades egentligen på 300-talet när romarna samlade alla kristna skrifter för att sedan välja vilka som skulle klassas som guds ord"
"Kristendomen har skapat våran etiska uppfattning, vår syn på sexualitet" osv...


I.
"du skall bedja till gud fader, du bör be bordsbön och leva som en Jesu lärjunge."
"Aborttankar ger du f*n i..."



Typ.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #56 skrivet: oktober 29, 2010, 20:04 »
Att förtiga eller ändra information påverkar människor. Jag har följt många debatter som handlar om religion på senare tid, och de flesta som deltar vet väldigt lite om vad som är grunderna i den kristna läran. Kristendomen förknippas istället i debatterna oftast med den borgerliga morallära som kom att ersätta katekesen som grund i kristendomsundervisningen 1919. Politiska texter ingår väl i samhällskunskapen, och skollagen stadgar att demokratiska värderingar ska ligga till grund för verksamheten.

Vilka moralbegrepp, etiska axenter, filosofiska värden och formskapande kunskaper har vi kvar efter hednatiden - och vilken tillväxt kom med kristendomen?

Var Jesus en del av en Gud och därmed en gud själv, eller var han en korsning mellan gud och människa, eller enbart "uppfylld av hans ande"? Vad har Gud att göra med den sanning vi fortfarande skiljer från lögn?

Att genomgå religionernas uppkomst, natur och spridning är givetvis en del av vår historia. Men att gå in i deras filosofi och konvention - som övning - är något helt annat. Att fördjupa sej enbart i èn religion värkar knappt 'allment bildande'. Saken blir inte bättre av att dom större religioner - till skillnad från mytologierna - genom historien har fördömt alla andra religioner, jämte dom profana ideologier och vetenskapliga filosofier.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #57 skrivet: november 01, 2010, 13:04 »
Vilka moralbegrepp, etiska axenter, filosofiska värden och formskapande kunskaper har vi kvar efter hednatiden - och vilken tillväxt kom med kristendomen?

Var Jesus en del av en Gud och därmed en gud själv, eller var han en korsning mellan gud och människa, eller enbart "uppfylld av hans ande"? Vad har Gud att göra med den sanning vi fortfarande skiljer från lögn?

Att genomgå religionernas uppkomst, natur och spridning är givetvis en del av vår historia. Men att gå in i deras filosofi och konvention - som övning - är något helt annat. Att fördjupa sej enbart i èn religion värkar knappt 'allment bildande'. Saken blir inte bättre av att dom större religioner - till skillnad från mytologierna - genom historien har fördömt alla andra religioner, jämte dom profana ideologier och vetenskapliga filosofier.

Så det är fel att lära skolelever att Jesus enligt kristendomen dog för våra synder? Förklarar man inte vad kristendomen går ut på så rycker man dess påverkan på samhället ur sitt sammanhang. Att de större religionerna skulle fördömt alla profana ideologier och vetenskapliga filosofier stämmer inte. Visst har liberalism, nazism och kommunism etc. fördömts, men det har varit i samband med att de tyranniserat och mördat människor i stor skala. Vetenskapliga filosofier har genom historien varit viktiga verktyg för teologerna.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #58 skrivet: november 01, 2010, 15:29 »
Om en ideologi eller tro är sann visar sig i mångt om mycket i dess förmåga att fortleva över tid; att den har en inneboende bärkraft och kontinueligt drar till sig människor, som förhoppningsvis i första hand eftersträvar att vara sanna mot sig själva.

Kristendomen är olik de andra stora religionerna, genom att den uppmanar oss att handla mot andra som vi själva vill bli behandlade. Annars brukar det heta att man inte ska göra mot andra som man inte vill att andra ska göra mot en själv

Kristendomens kärleksbudskap och vad Jesus själv har sagt (vilket efter vad jag har hört kan sammanfattas på en kvart) är vad man borde fokusera på och inte på alla dessa präster och prelater som genom århundradena gjort sig till tolkar för vad som är rätt och fel i sammanhanget.

Men att kristendomen intar en särställning i Europa torde vara svårt att komma runt, först och främst beroende på den av romarna högt utvecklade administration som kyrkan tog i anspråk, när resten av det antika Rom försvann, och som förmådde sprida tron över hela den då kända världen.

Jag skulle dock vilja avsluta med att säga:

Välsignad vare den
som i sin goda vilja söker mig
på vilken stig han än må vandra

(Han kommer alltid fram)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kristendom i skolan?
« Svar #59 skrivet: november 01, 2010, 23:23 »
Så det är fel att lära skolelever att Jesus enligt kristendomen dog för våra synder?

I skolans ämnen får man skilja mellan teori och praxis. Att Jesus dog stämmer givetvis, men att motiveringen var "våra synder" står fortfarande som en ren teori utan någon form för logik eller empiri. Att dessa dogmer marknadsförts massivt, med allt från vapen och tortyr till psalmer
och sång, förändrar inte avsaknaden av logik och empiri. Hur kan man då använda dessa ämnen som exempel för småbarn som skall bekanta sej med vår natur och dito kultur, för att lära sej realism, logik och redlighet - för att utveckla den naturliga instinkt dom har till att skilja gott från ont till att skilja sant från osant, rätt från galet och fakta från falsum?

Det grundläggande princip i religionerna bygger fortfarande på blind tro, även om modern teologi har många moralfilosofiska kvaliteter. Att ta ställning till filosofiska och politiska frågor hör dock inte till i grundskolan. Att välja livsinriktning, vare sej yrke, ideologi eller livsfilosofi betingar en mogen individ och en mognad referensram.  Därför behöver barn att få gå i konfessionslösa skolor, intill dom fått en grundläggande utbildning.

Vad så med fundamentalt religiösa föräldrar, som skär känsligheten av sina barn, tvingar dom in i religiösa regimer och konformt pluggande? Hur berättar man om kristendomens ursprung och det testamente som fortfarande lär att vi är födda i synd, ondskan ligger i vår natur, krig är nödvändigt och det eviga straff vill falla - inte över dom som dödar andra, men - över den som inte lyder vad Herrens företrädare förkunnar. När man sen - i det nya testamentet - gör Jesus till Gud och Messias kan man införa en "gudomlig böta" - i form av Mästarens grymma död på det heliga kors-symbolet. Dramaturgin är oslagbar.

Problemet med den historiska Jesus är att han inte själv påstod sej vara Messias. Envidare har den gamla legenden om Messias förutsägelser som INTE har skett, vare sej under eller efter Jesu liv.

Slutligen får man anföra att Jesus uppges ha blivit satt i skampåle, för att ha "förnärmat Jahve". När Kaifas och fariseerna INTE kunde ilägga dödstraff fick dom vända sej till den romerska ståthållare, som tyvärr toade sina händer. I mellantiden lär denna Issos (Issa ben Jacobo, "av Jacobs ätt") ha smitit ur stan och stuckit norrut. Enligt arabiska källor "trodde man att profeten blev korsfäst, men det blev han inte". Efter avskeden med disciplinerna lär han ha vandrat österut med karavanerna, ända upp till Ganges källor. Sen finns det en större, omvårdad gravsten i Varanasi som förklarar att "vismannen Isa" anlände från västerlandet och dog där i en ålder av 107 år.  

Man debatterar alltså den historiska gehalten i den förkunnelse du citerar. Givetvis skall man då avstå att presentera detta i en grundskola - som sanning.  

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”