Författare Ämne: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!  (läst 18655 gånger)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #20 skrivet: mars 25, 2014, 20:01 »
Hela resonemanget är galet. Låt oss säga att det finns två metoder för att rädda folk från att dö i en sjukdom. Den ena kostar dubbelt så mycket och är mycket bättre. Självklart kan kostnader bli en faktor kring valet av behandlingsmetod för sjukvården. Man skulle dock inte lägga sig platt och direkt gå på den sämre/gamla metoden och på förhand gissa att man inte skulle få kostnadsteckning. Ledande akademiker och läkare hade naturligtvis argumentaret för att offentligheten skall stödja den bättre metoden. Jag känner en del fantastiskt duktiga arkeologer och de är alla överens om att den svenska lagstiftningen är en skandal. De enda som vågar uttala sig är dock sådana som inte är verksamma bland de större arbetsgivarna i branschen. Det sitter idag arkeologer på våra länsstyrelser och administrerar en lagstiftning de vet motverkar allt de borde stå för som arkeologer.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #21 skrivet: mars 25, 2014, 20:17 »
Det vore intressant att se hur danskarna hanterar detta, dvs. hur de får in de extra medel som behövs för hantering av detektorfynd

Jag är ingen expert, men jag har för mig att Nationalmuseum i Köpenhamn har en hel avdelning för att just ta hand om metalldetektorfynd, med tillhörande budget.

Rent generellt så lägger danskarna mycket mer pengar på sådana här frågor. Nationalmuseum är 4-5 gånger större personalmässigt än Historiska i Stockholm, med ungefär samma uppdrag.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #22 skrivet: mars 25, 2014, 21:41 »
Självklart är lagstiftningen åt helsike - men det är även själva upphandlingsförfarandet med lägsta budgivare som utförare. Det ger en "det minsta möjligas arkeologi" som driver folk till, vetenskapligt sett, vansinniga beslut i rationalitetens namn. Det är en av de främsta anledningarna till att jag inte gjort några mer alvarligt menade försök att ta mig in i grävsvängen - och nu är sannolikt min ståndpunkt i sådana frågor så pass välkänd att jag aldrig någonsin behöver bekymra mig om att söka jobb inom exploateringsarkeologin. Det är långt ifrån bara bristen på detektering som plågar svensk arkeologi.

När det gäller omhändertagandet av svenska detektorfynd så är nog det enda rationella att en sådan avdelning skulle sortera under SHMM/SHM och inte under länsmuseerna - men de har ju precis fått UV i knät så det lär nog dröja innan de låter sig inbegripas i diskussioner runt metalldetektorfynd. Rent krasst är det ju dock så att SHM som ansvarsmuseum bör ta hand om de rent praktiska frågorna även när de inte vill.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #23 skrivet: mars 25, 2014, 22:11 »
Jag tror inte att det är så att man inte vill, snarare så ser man nog inte hur det skulle vara möjligt med nuvarande organisation.

När det gäller upphandlingsförfarandet för exploateringsarkeologin så finns det uppenbarligen massor av problem med systemet. Men det är faktiskt inte så att lägsta bud automatisk vinner. Länsstyrelsen ska även väga in de vetenskapliga aspekterna när de tilldelar uppdrag. I praktiken så är det förstås oftast det billigaste anbudet som får uppdraget, men faktiskt inte jämt. Olika länsstyrelser har väldigt olika praxis, vissa är bättre och andra sämre. Vissa försöker aktivt pressa ner priset åt exploatören medan andra själva kan gå in och krävs högre vetenskaplig ambition.

Vi börjar faktiskt även se en viss tendens till att aktörerna insett att de driver sig själva i graven när de hela tiden försöker lägga sig lägre i pris än sina konkurrenter, och därmed bidrar till en ständigt sjunkande timmersättning för arkeologiskt arbete.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #24 skrivet: mars 25, 2014, 22:30 »
Arkeologi är komplicerat men samma förhållanden gäller i många branscher med upphandlingar. Inte minst sjukvård är ju oerhört känsligt med avseende på kvalitet. Det faller tillbaka på kompetensen hos beställaren och den lagstiftning han verkar under. Om vägverket är beställare så har väl länsstyrelsen rätt mycket att säga till om kring kvalitet? Upphandling fungerar oftast lite si och så men en del av problemet kring arkeologin är kanske arkeologerna själva som ofta är rätt fientligt inställda till den budgetinriktade, profithungriga verkligheten?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #25 skrivet: mars 25, 2014, 23:01 »
Beställaren är relativt oviktig i sammanhanget. Länsstyrelsen har hela ansvaret för upphandling, inklusive vetenskaplig kvalitet, projektets inriktning och storlek, målsättning osv. Beställarens enda möjlighet att påverka är genom att vägra betala för den undersökning som länsstyrelsen beslutat om. Då blir det förstås inte heller någon exploatering. Detta skapar dock förstås press på länsstyrelser, framför allt i mindre län där byggprojekt är viktiga för den lokala ekonomin. Därför är det tex starkare prispress från länsstyrelsernas håll i norrlandslänen än i tex Stockholm eller Uppsala.

Kostnaden, och den vetenskapliga ambitionen, är generellt lite högre i stora projekt, framför allt infrastrukturprojekt där själva byggkostnaden går på 100-tals miljoner eller fler miljarder kr. Då utgör även stora undersökningar sällan mer än 2-4% av den totala projektkostnaden, så utrymmet blir lite större för en mer skälig budget.

Arkeologer som verkar inom uppdragsarkeologin är generellt sett inte "fientligt inställda" till "verkligheten", och jag har väldigt svårt att se hur arkeologerna skulle vara en del av problemet i sig. Som jag sa så har man kanske dock varit lite för villiga att dumpa sina egna priser för att vinna upphandlingar, vilket har hjälpt till att driva ner den genomsnittliga projektbudgeten. Någonstans går förstås en smärtgräns, där det inte längre att uppfylla länsstyrelsernas kvalitetskrav för det pris man måste hålla för att vinna en upphandling. Vi ligger nog vid den gränsen nu, och man börjar inse att det inte funkar.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #26 skrivet: februari 19, 2015, 13:33 »
Men seriöst: På vilket sätt, rent praktiskt, har EU -anpassningen av regelverket kring bruket av metalldetektorer förändrats?  Tillstånd Per automatik?  Inget tillstånd på egen mark?  Sänkta ålders - och ädelmetallkriterier? Eller blir vi dragna inför EU-domstolen? Kan de som blev dömda på Gotland överklaga i Bryssel?
Hell thir regin donaraz!