Författare Ämne: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!  (läst 18600 gånger)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« skrivet: oktober 20, 2010, 20:19 »
Jag tror att våra svenska förbudsivrare har gjort en viss taktisk blunder; när de försöker argumentera för hur unik situationen i Sverige är för Europeiska kollegor från länder som Italien, England och Danmark. Idag får man använda bulldozer för att leta fornlämningar. Man får plöja sönder föremål i ploglagren.  Det kanske är dags att polisanmäla arkeologer som inte agerar för att säkra fynd på platser som idag plöjs? Det är idag förbjudet att rädda/dokumentera fynd för amatörer. Det är tillåtet för arkeologer att förstöra vårt kulturarv genom att inte ta initiativ tillsammans med amatörer för att säkra potentiella fyndplatser.


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #2 skrivet: oktober 21, 2010, 08:42 »
Herregud, finns det inget som inte EU lägger sig i numera...
Man kan ju notera att argumentationen för "förbudet mot förbudet" bygger på att man måste ha fri rörlighet för själva detektorerna - det är alltså tillverkare och säljare av detektorer man ytterst ömmar för. Så typiskt EU:s traditionella agenda.

Kommer det kanske snart ett förbud mot vårt förbud att bära vapen? Man måste ju tänka på de stackars vapentillverkarna.

/Mats

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #3 skrivet: oktober 21, 2010, 09:36 »
Jag bryr mig verkligen inte om varifrån initiativet kommer; bara vi får en ändring på vår vansinniga lagstiftning som förstör så oerhört mycket.

Martin

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #4 skrivet: oktober 21, 2010, 12:40 »
Jag kan hålla med Marty om detta. Det är kanske dags att vi får ut legitima hobbydetekterare i vår natur som i sin tur kan avskräcka och upptäcka de detekterare som är ute efter att sälja vårt kulturarv. Det funkade bra i Stavanger, vi hade ett väldigt bra utbyte med den detektorklubb som var aktiv i Rogaland.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #5 skrivet: oktober 21, 2010, 13:21 »
Hur kommer det sig att inte spadar är förbjudna, det är väl med dom man plundrar?  Detektorer i sig är ju helt harmlösa. och det är väl det EU reagerat på? Att EU gör det beror väl på att någon påpekat det tvivelaktiga i förbudet utan att få gehör för det inom landet, och därför inte sett annan utväg än att lyfta det en nivå.   Det är väl i det här fallet väl att det finns en möjlighet att göra detta, eller ska det vara så att myndighetsutövare inte behöver stå tills vars för de tokigheter de ställer till med?

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #6 skrivet: oktober 21, 2010, 13:46 »
Det finns nu ett antal norska länsmuseer som samarbetat med "Norsk Metalsøkerforbund" eller dets regionala medlemmar. Dom har också haft lyckade uppdrag för Riksantikvarsämbetet. Sommarens undersökningar ikring Ulstein kloster - en av Norges nationala fornminnen - blev även till en halvtimmes dokumentar. (Se NRK, "nett-TV").

Ett seriöst samarbete med seriösa detektorister är bästa garantin mot att teknologin missbrukas av dilletanter och skattjägare. I dom områden där organiserade medlemmar finns blir det nu oerhört svårt för andra att uppträda, eftersom alla "tjyvsök" kommer i direkt konflikt med ortens seriösa aktörer. Ett lämpligt och förnuftigt lagvärk er fortfarande bästa profylaxen mot lagbrott.

I områden där markägare inte har möjlighet att själva hålla koll på läget får man knappt  bättre tillsyn än lokala entusiaster med insikt i ortens registrerade fornminnen och landskapens "potensiella områden". Sen kan detektoristerna göra positiva innsatser för att rädda objekt som annars förvittrat - vid sidan om att konkretisera och spetsa intresset för lokalhistoria. Det har också visat sej funka mycket bra, - i Nörje.  



  
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #7 skrivet: oktober 21, 2010, 15:08 »
Man trodde ju att EU skulle vara en gigantisk byråkrati, som pådyvlade undersåtarna nya direktiv i parti och minut, men så får man se sånt här istället. Sverige har i mångt och mycket tyvärr blivit ett vuxendagis för trygghetsnarkomaner. Själv tycker jag förstås att det är bra att begära tillstånd när det är påkallat, men att söka på sin egen mark bör till att börja med vara tillåtet.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #8 skrivet: oktober 21, 2010, 15:26 »
Detektorer i sig är ju helt harmlösa. och det är väl det EU reagerat på?

Nja, de har reagerat på att marknaden för de som tillverkar/säljer detektorer hämmas p.g.a. att man inte får använda dem hur och var som helst. Vilket alltså inte alls är samma argumentation som framförts från många håll här i Sverige mot den rådande lagstiftningen, och som framgått här på forumet i många (vettiga) inlägg. EU:s kritik kanske är nyttig, men på fel bevekelsegrunder anser jag. Marknadens aktörer och villkor ska inte vara det som i första rummet styr behandlingen av vårt kulturarv. Nästa gång EU slår ned på något i vår fornvård kan det bli hur dumt som helst så länge man inte har ett lite "högre" synsätt på detta än så här. Vad skulle t.ex. hända om de behandlade miljövårdsområdet enbart utifrån marknadernas rörlighet?

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #9 skrivet: oktober 21, 2010, 16:28 »
Nja, de har reagerat på att marknaden för de som tillverkar/säljer detektorer hämmas p.g.a. att man inte får använda dem hur och var som helst. Vilket alltså inte alls är samma argumentation som framförts från många håll här i Sverige mot den rådande lagstiftningen, och som framgått här på forumet i många (vettiga) inlägg. EU:s kritik kanske är nyttig, men på fel bevekelsegrunder anser jag. Marknadens aktörer och villkor ska inte vara det som i första rummet styr behandlingen av vårt kulturarv. Nästa gång EU slår ned på något i vår fornvård kan det bli hur dumt som helst så länge man inte har ett lite "högre" synsätt på detta än så här. Vad skulle t.ex. hända om de behandlade miljövårdsområdet enbart utifrån marknadernas rörlighet?

/Mats

Men varors fria rörlighet handlar inte bara om marknadens möjligheter att tjäna pengar, utan syftar lika mycket mot godtyckliga förbud mot varor.  Ingen EU-stat skall tillåtas förbjuda varor eller produkter utan grundliga motiv, och detta av en uppsjö anledningar.

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #10 skrivet: oktober 21, 2010, 20:23 »
Jag tycker inte att lagstiftningen är problemet. Däremot tillämpningen. Med en mindre restriktiv tillämpning så tror jag att det hela skulle kunna funka rätt bra.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #11 skrivet: oktober 21, 2010, 23:45 »
En lagstiftning som stödjer ett godtyckligt tillämpande kan i sig inte vara bra, den riskerar i allt för hög grad att tillämpas efter enskilda individers eller gruppers önskemål. Lagar skall vara tydliga och väl motiverade och lämna så litet utrymme för olika tolkningar som möjligt. Dessutom skall den vara förståelig för allmänheten och upplevas fungera som tänkt.

Denna lagstiftning missar väl rätt grovt i nästan alla avseenden....
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #12 skrivet: oktober 22, 2010, 21:57 »
Med en mindre restriktiv tillämpning så tror jag att det hela skulle kunna funka rätt bra.

Vilket garanterat inte kommer att ske utan en lagändring. Kom ihåg alla byråkratiers huvudregel: den som inte fattat något beslut kan inte anklagas för att ha fattat fel beslut.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #13 skrivet: oktober 27, 2010, 21:20 »
Det finns nu ett antal norska länsmuseer som samarbetat med "Norsk Metalsøkerforbund" eller dets regionala medlemmar. Dom har också haft lyckade uppdrag för Riksantikvarsämbetet. Sommarens undersökningar ikring Ulstein kloster - en av Norges nationala fornminnen - blev även till en halvtimmes dokumentar. (Se NRK, "nett-TV").


Många vettiga synpunkter, Boreas.
Önskar dock påpeka att Utsteinundersökelsen genomfördes av Rygene Detektorklubb i samarbete med Arkeologisk Museum – UiS, och inte av NMF. Halvtimmesdokumentären kan ses här: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/674683/

Lex malla, lex nulla

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #14 skrivet: november 21, 2010, 21:04 »
Arkeologi og metall-detektering - en fråga om sunt förstånd vs. paranoia?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=260&artikel=4190935
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #15 skrivet: mars 23, 2014, 20:14 »
God avhandling om det svenska detektor-spöket:

Citera

Metallsökning - hot eller tillgång?

Jämförelse mellan lagstiftning och praktik gällande metallsökning i Sverige och Danmark.

http://www.archaeology.su.se/polopoly_fs/1.168236.1393321364!/menu/standard/file/Wing_Laila-Metallsokning-hot_eller_tillgang.pdf



Med den mekanisering som under senaste 30 åren har skett inom jordbruket kan man snart påstå att det börjar bli kriminellt att INTE motivera flest möjliga människor att leta fram dom metall-objekt och fragment som ÄNNU finns kvar...

Bland fjolårets 10 mest väsentliga/värdefulla fynd i Danmark stod detektoristerna 9 - medan ett kom från från en professionellt lett utgrävning. På den bakgrund kan man ju fråga efter motivet till att behålla det svenska förbudet - oavsett risker.

Varför skal man låta mängder av värdefulla fynd ligga till ingen nytta - intill dom förgörs - hursomhelst? Att använda 'fruktan' för att någon procent av dessa okända föremån skulle hamna på "fel händer" ger hursomhelst ingen logik längre - annan än den allsmäktiges, han som äger allt som finns men inte kan lita på nå'n...  >:D   

Årets danefæ - 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=1tPdWLg_FKg
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #16 skrivet: mars 24, 2014, 12:51 »
Herregud, finns det inget som inte EU lägger sig i numera...
Man kan ju notera att argumentationen för "förbudet mot förbudet" bygger på att man måste ha fri rörlighet för själva detektorerna - det är alltså tillverkare och säljare av detektorer man ytterst ömmar för. Så typiskt EU:s traditionella agenda.

Kommer det kanske snart ett förbud mot vårt förbud att bära vapen? Man måste ju tänka på de stackars vapentillverkarna.

/Mats

I dessa tider, då ÖB säger att vi kan försvara landet i en vecka, vore det logiskt att lätta på vapenreglerna tycker jag, men jag bryr mig å andra sidan inte så mycket om det; tycker jag att det är befogat skaffar jag ett skjutjärn i vilket fall som helst....... ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #17 skrivet: mars 25, 2014, 13:20 »
Jaha - oavsett vad man hade för inställning till försöket att gå via EU så verkar det ju ha slutat i ett stort magplask. Positionerna är lika låsta som innan (om inte mer) och Sverige är lika långt från Dansk lagstiftning som vanligt.
Jag är inte på något vis förvånad - att via överstatliga direktiv försöka genomdriva lagändringar i enskilda länder brukar inte vara populärt. Rent allmänt så har nog de som vill ha dansk lagstiftning i t.ex. Skåne större framgång som medlemmar i Spettets vänner än via EU-direktiv.

Jag var själv en av dem som drev tanken om licenser i remissförfarandet, men inte heller det förslaget verkar ha klarat sig. Om nu alla lärt sig en läxa så kanske det går att börja arbeta mer adekvat med frågan igen - handelshinder-tanken verkar (om ingen råkar sitta inne på mer information i frågan) som sagt överspelad. Den refererade Kandidatuppsatsen ger väl en hygglig sammanfattning av läget även om museieperspektivet är rätt dåligt representerat - en sektor som redan idag knäar under befintliga samlingar kommer inte att utan vidare klara ett potentiellt stort inflöde av nya metallfynd (ja, jag vet att jag tjatat om detta tidigare, både här och annorstädes men situationen har inte direkt förbättrats på senare år).

/N B   
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #18 skrivet: mars 25, 2014, 14:21 »
NB
Redan idag krävs i Västra Götaland budget för konservering vid inlämning av fynd. Museerna är idag delvis konsultorganisationer och kan ju bara sätta upp sitt pris för hantering och konservering. Detta skulle ge nya jobb för arbetslösa arkeologer och konservatorer. Detektering skulle då ske inom finansierade projekt men kunna ledas av "amatörer". Detta är egentligen lätta saker att lösa om man ville. Hela lagstiftningen har i realiteten dikterats av rabiata äldre arkeologer som fastnat i en attityd och inte vill medge sina misstag. Visst fanns det bättre förslag från RAÄ men det verkar inte direkt som någon inom systemet ställt sig på barrikaderna och skrikit ut sin frustration kring dessa stolligheter som nu finns i lagen. EU-vägen var väl bara ett sista desperat försök att rädda en del av vårt kulturarv. Alla moderna arkeologer vet att Danmarks modell räddar mer föremål från förstörelse än den Svenska. Varje arkeolog som jamsar med  kring den svenska lagstiftningen begår som jag ser det en stor synd. Stöttar man vår nuvarande lagstiftning så skall man vara ärlig och säga att man är beredd att offra stora mängder antikvariska föremål av personalpolitiska/fackliga/ideologiska skäl etc.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!
« Svar #19 skrivet: mars 25, 2014, 15:54 »
Det är fortfarande så att pengarna inte kommer att uppenbara sig bara för att vi vill eller tycker att de skall göra det. En annan aspekt är magasineringskostnaderna som är löpande. Inget är omöjligt men det gäller att driva frågorna i rätt forum (vilket väl egentligen inte är här - men vad tusan...).

Det vore intressant att se hur danskarna hanterar detta, dvs. hur de får in de extra medel som behövs för hantering av detektorfynd - vi pratar alltså inte om vad detektoristerna tycker utan hur de som jobbar med att ta hand om det de tar in går till väga. I Sverige är ju kultursektorn som bekant den som tas minst på allvar när statsbudgeten läggs (här uppräknades, sist jag undersökte det hela, inte ens stadsbidragen till statliga museer i samma takt som kostnadsökningen i hyrorna som staten själv ville ha in). Den hearing som hölls i Stockholm för några år sedan gav inget tydligt svar tyckte jag - det talades mest svävande om hur bra det är med ökad föremåls- och kontextempiri, något som de flesta säkert håller med om.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn