Övrigt > Kulturarvsfrågor

Svenskt metalldetektorförbud ratas av EU-kommissionen!!

(1/6) > >>

Marty:
Jag tror att våra svenska förbudsivrare har gjort en viss taktisk blunder; när de försöker argumentera för hur unik situationen i Sverige är för Europeiska kollegor från länder som Italien, England och Danmark. Idag får man använda bulldozer för att leta fornlämningar. Man får plöja sönder föremål i ploglagren.  Det kanske är dags att polisanmäla arkeologer som inte agerar för att säkra fynd på platser som idag plöjs? Det är idag förbjudet att rädda/dokumentera fynd för amatörer. Det är tillåtet för arkeologer att förstöra vårt kulturarv genom att inte ta initiativ tillsammans med amatörer för att säkra potentiella fyndplatser.

Marty:
http://blogg.historiska.se/museumnu/2010/10/13/svenskt-metalldetektorforbud-ratas-av-eu-kommisionen/

Glömde länken..

Mats Hansson:
Herregud, finns det inget som inte EU lägger sig i numera...
Man kan ju notera att argumentationen för "förbudet mot förbudet" bygger på att man måste ha fri rörlighet för själva detektorerna - det är alltså tillverkare och säljare av detektorer man ytterst ömmar för. Så typiskt EU:s traditionella agenda.

Kommer det kanske snart ett förbud mot vårt förbud att bära vapen? Man måste ju tänka på de stackars vapentillverkarna.

/Mats

Marty:
Jag bryr mig verkligen inte om varifrån initiativet kommer; bara vi får en ändring på vår vansinniga lagstiftning som förstör så oerhört mycket.

Martin

Sindre:
Jag kan hålla med Marty om detta. Det är kanske dags att vi får ut legitima hobbydetekterare i vår natur som i sin tur kan avskräcka och upptäcka de detekterare som är ute efter att sälja vårt kulturarv. Det funkade bra i Stavanger, vi hade ett väldigt bra utbyte med den detektorklubb som var aktiv i Rogaland.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion