Författare Ämne: Neandertalare i Vetenskapens värld idag  (läst 4582 gånger)

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Neandertalare i Vetenskapens värld idag
« skrivet: oktober 18, 2010, 17:19 »
Idag handlar det om neandertalare i Vetenskapens värld (SVT 2 kl 20:00)

Citera
Vetenskapsmagasin. Avsnitt 9 av 18. Neandertalaren i dig. Neandertalaren har varit utdöd sen istidens slutskede, men hon lever i oss! Två till fyra procent av våra gener kommer från neandertalaren och det betyder att vi någon gång i förhistorisk tid fick barn tillsammans. I våras blev kartläggningen av neandertalarens genetiska kod färdig och bakom rönen står den svenske genetikern Svante Pääbo, verksam i Leipzig. Nu när vi vet att vi är släkt kanske det är dags att lära känna denna snabba, starka och skickliga jägare från istiden? Även 22/10 i SVT2, 23/10 i SVT2 och 24/10 i SVT1.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Neandertalare i Vetenskapens värld idag
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2010, 20:18 »
Frågan är om jorden inte varit bättre under neanderthalarna än under oss?

Utloggad Heinrich H

• Stammis
  • Antal inlägg: 100
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2010, 21:29 »
Nu är jag inte helt säker och hittar inte uppgifterna på nätet.

Men har inte vi även gener som även återfinns hos växter typ banan ? Utan att det betyder att vi ...

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #3 skrivet: oktober 18, 2010, 21:56 »
Det viktiga är väl skillnaderna. Har alla människor banan i sig (genetiskt sett) eller kan man identifiera en grupp med banangener så...

;)
Qui tacet, consentit

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #4 skrivet: oktober 19, 2010, 09:02 »
Ett utmärkt program. Neanderthalarna fick verkligen upprättelse, och det tycker jag var trevligt. Han/hon har misshandlats nog under anti-darwinistiska och nazistiska strömningar under 1800-1900-talen. Någon uttalade sig i programmet "Jag är stolt över att ha neanderthal-gener i mig!".

Man fick veta att neanderthalaren hade en överlägsen stenteknologi och var en mycket skicklig jägare, och det stämmer nog, men man fick nästan känslan att de moderna människor som klev in på den europeiska scenen för 40000 år sedan var underlägsna i dessa avseenden. Men det stämmer väl inte? Redan aurignacien-, gravettien-kulturerna osv hade väl ännu mer förfinad redskapstillverkning i sten, ben och horn, och var väl nog så skickliga jägare, hade bättre redskap för fiske, och egentligen ännu större möjligheter att ge sig i kast med storskalig jakt på tundran i central- och nordeuropa än vad neanderthalarna hade. Eller?

/Mats

Utloggad sockerfri

• Stammis
  • Antal inlägg: 452
« Svar #5 skrivet: oktober 19, 2010, 10:14 »
Vilken hype över en artikel som uttrycker en trolig möjlighet att neandertalare och "vi" beblandade oss med varandra. Jag är överraskad att folk verkar köpa detta som någon sorts "universal sanning"...men visst, jag är väl för ung för att förstå att det är fel att vara kritisk lagd på vissa saker...

Citera
In conclusion, we show that genome sequences from an extinct late Pleistocene hominin can be reliably recovered. The analysis of the Neandertal genome shows that they are likely to have had a role in the genetic ancestry of present-day humans outside of Africa, although this role was relatively minor given that only a few percent of the genomes of present-day people outside Africa are derived from Neandertals. Our results also point to a number of genomic regions and genes as candidates for positive selection early in modern human history, for example, those involved in cognitive abilities and cranial morphology. We expect that further analyses of the Neandertal genome as well as the genomes of other archaic hominins will generate additional hypotheses and provide further insights into the origins and early history of present-day humans.