Samarbeten > Kulturarvsförmedling på internet

Kvalitetslyft på gång av FMIS

(1/2) > >>

Jan Owe:
Ett efterlängtat kvalitetslyft är nu på gång av FMIS - och senare även av Bebyggelseregistret och Kulturmiljöbild.
Se vidare på K-blogg (http://www.k-blogg.se/2010/10/14/kvalitetslyftet-nu-ar-vi-pa-gang/).
Jag är säker på att alla FMIS-användare har sett texten "OBS. Fritexterna är inte kvalitetssäkrade. Information kan saknas eller vara felaktig." Och inte sällan har man upptäckt fel - eller sett att information saknats. Men det är ett gigantiskt material att gå igenom så vi får se hur långt man kommer i denna omgång. En fråga man kan ställa sig är hur vi FMIS-användare bäst kan bidra till kvalitetslyftet.

Ola Nilsson:
Tänk om man kunde skapa en länk mellan FMIS och ett diskussionsforum, tex Arkeologiforum. På forumet skulle det då finnas en tråd för varje post i fornminnesregistret. Alla som hittar fel, vill kommentera eler diskutera just denna fornlämning kan skriva ett meddelande som blir tillgängligt dels via arkeologiforums normala sökrutiner, och dels vi länken på fornsök.

Alternativt kunde man istället för forumsformatet göra en wiki-liknande applikation där alla som vill kan bidra och skriva om varje fornlämning.

Jan Owe:
Jag kommer att tänka på "Mina samlingar" på Historiska museet (http://mis.historiska.se/mis/sok/start.asp), men mer undrar jag över varför man skulle ha mer än 1,7 miljoner trådar (för det är väl så många poster det finns i FMIS?). Att lägga till information om en fornlämning kanske kan vara möjligt via någon slags wiki-liknande applikation (eller typ Platsr, eller som sagt "Mina samlingar".) Men uppdatering av FMIS-information måste göras av myndigheterna (Raä, länsstyrelser och andra med behörighet). Däremot måste vi som hittar fel enkelt kunna rapportera dessa - och de på myndigheterna som granskar felrapporter måste enkelt kunna använda det vi rapporterar in (efter kvalitetsgranskning).

Anders Strinnholm:
Du har rätt att det är ett gigantiskt material det handlar om i FMIS och det blir inte mindre om man lägger till BBR och KMB. Vad det gäller FMIS kommer det finnas ett fokus på fasta fornlämningar framför andra lämningskategorier samt att det främst kommer inrikta sig på gamla slaskar som Övrigt och Sammanförda lämningar då dessa inte är vidare lätta att söka på och förstå i systemet. Det kommer nog för en överskådlig framtid finnas en massa brister i informationen men vissa av de värsta hoppas jag att vi skall kunna åtgärda. Vi hoppas också på lite sikt komma igång med en länkning mellan KMB och FMIS/BBR vilket kommer berika materialen i samtliga av systemen.

hsu:
Eftersom jag jobbar med att se hur RAÄ kommer att arbeta med webben i framtiden bevakar jag denna tråd med stort intresse!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion