Författare Ämne: Huseby bruk  (läst 2415 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Huseby bruk
« skrivet: oktober 26, 2010, 20:05 »
Idag hade DN en stor artikel om Huseby bruk utanför Växjö i Småland. Det verkar ju vara ett rätt festligt ställe att besöka. Någon som varit där? Kommentarer?

http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/museum-for-sakletare-1.1195684

De har ju en del arkeologiska föremål där också som det verkar, bl.a. två stora bronslurar som ska ha stått förlaga till Carl Larssons målning "Midvinterblot". Men det måste väl ändå vara frågan om kopior av sådana lurar, eller är det äkta fynd? Välbevarade bronsålderslurar växer ju som bekant inte på träd.

/Mats



Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Huseby bruk
« Svar #1 skrivet: oktober 26, 2010, 22:06 »
Huseby är en spännande plats. Jag var där för många år sedan när jag besökte Folke Schimanski som var ansvarig för "Historia att minnas" i P1 och som hade bokat en författarlya i en av bruksgårdarna. Vi fick på kvällen en specialvisning av slottet och alla dess fantastiska saker. En minnesrik kväll kan jag lova. För mig var det dessutom lite släkthistoria. Min farfars far var förste hovkusk hos ägarinnan fröken Stehens i början av 1900-talet. Vallonen Antonius Torneur från Sedan i Frankrike slog sig ner i socknen på 1620-talet. Han var en djäkel på att framställa träkol, en viktig ingrediens i det äldsta Huseby bruk. Han råkar dessutom vara min farfars mormors farmors mormors morfars morfar. Hjärtat mitt klappar därför lite fortare när Värend och Huseby kommer på tal.

I Skatelöv direkt söder om bruket finns dessutom spännande historier om slaget vid Bråvalla, omtalade redan på 1600-talet. En mängd sevärda gravar från järnåldern i området blev i fantasin till kämpagravar. I slaget anfördes svenskarna av de småländska kvinnorna under ledning av Blenda och de vann där en stor seger över danskarna. Under 1800-talet döptes därför många flickor i Värend till just Blenda. 

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Huseby bruk
« Svar #2 skrivet: oktober 28, 2010, 13:24 »
Festligt att du hade släkt-kopplingar till Huseby, Sven!
Och bronslurarna då, har för mig att du skrev om några andra exemplar av bronsålderslurar i en tråd här (för något år sedan - eller var det någon annan som skrev?) så då kanske du har en uppfattning om de som förvaras på Huseby. Äkta eller rekonstruktioner i nationalromantisk anda?

/Mats

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Huseby bruk
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2010, 18:56 »
Sägnen om Blenda och Bråvalla är ju såväl exotisk som spännande. Engelska Wiki har en rätt fyllig behandling av legenden, som tros härstamma från kung Ællas tid, ikring år 500. Följande citat påminner om en social förändring vi diskuterat under tråden "Sverige år 500".

Citera

The women approached the Danes and told them how much they were impressed with the Danish men. They invited the men to a banquet where they were provided with food and drink. After a long evening, the Danish warriors fell asleep and the women killed every single one of them with axes and staffs.

When King Alle returned, he bestowed new rights on the women. They acquired equal inheritance with their brothers and husbands, the right always to wear a belt around their waists as a sign of eternal vigilance, the right to beat the drum at weddings, and so forth. The five hundreds were combined into the land of Värend, which means the "defense", since it was a bulwark for Geatland.


http://en.wikipedia.org/wiki/Blenda

Sammanfallet med arkeologiska fyndkontexter från år 500 är tankeväckande:

Citat från: Rundquist 2003

Det dramatiska skiftet från folkvandringstiden till vendeltiden innebar subtila förändringar i gravarnas genussymbolik. Det finns en tendens hos kvinnogravarna att anamma, som genusneutrala attribut, sådana som varit uteslutande manliga under folkvandringstiden. Denna förändring sammanfaller i tid med uppdykandet av kvinnofigurer på bildstenarna, ett medium som tidigare varit reserverat för avbildningen av manliga krigare. Med vendeltidens inträde finner vi nya symboliska öppningar i genusskillnadens gränslinje. Huvudsakligen rörde sig kvinnor in på manligt symbolterritorium.


"Sverige år 500"- http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3757.20.html

---

För övrigt har legenden en intressant anknytning till götarnas gamla kungligheter. Tyvärr finns wiki-artikeln om dessa enbart på engelska:
http://en.wikipedia.org/wiki/King_of_the_Geats
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”