Författare Ämne: Litteratur om kannibalism  (läst 10695 gånger)

Utloggad Braindrain

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Litteratur om kannibalism
« skrivet: oktober 13, 2010, 22:08 »
Hej! Söker litteratur/rapporter/avhandlingar osv om kannibalism baserat på arkeologiska fynd. Om folk har bra tips så skriv!! Behöver det till en uppsats som jag ska göra i ämnet.

Mvh Olof

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #1 skrivet: oktober 13, 2010, 22:43 »
Det har diskuterats om kannibalism utifrån fynden vid Jettböle på Åland - tror att Jan Storå kan ha skrivit något om det. Andra siter att kolla upp är Gran Dolina i Spanien, Anasazi indianerna i nordamerika m fl.

About.com finns en hel del intressanta källor

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Braindrain

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #2 skrivet: oktober 13, 2010, 23:02 »
Tackar! Ser mycket lovande ut, ska börja springa runt bland stans bibliotek imorgon och leta efter några av dem! Fick lite panik när jag insåg att många av de böcker jag hittat bara innehöll "vittnesmål", religiösa teorier och myter.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2010, 09:06 »

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #4 skrivet: oktober 15, 2010, 09:55 »
Det har diskuterats om kannibalism utifrån fynden vid Jettböle på Åland - tror att Jan Storå kan ha skrivit något om det.

Milton Nunez har definitivt skrivit om det. T.ex. artiklen "Att tillreda en människa" i boken Arkeologi och naturvetenskap. Stig W nämner väl det i Nordstedts Sveriges Historia 13000fkr-600ekr om jag inte missminner mig.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Braindrain

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #5 skrivet: oktober 15, 2010, 10:07 »
Tackar! Börjar få ihop en del bra böcker nu.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #6 skrivet: oktober 30, 2010, 23:36 »
Milton Nunez har definitivt skrivit om det. T.ex. artiklen "Att tillreda en människa" i boken Arkeologi och naturvetenskap. Stig W nämner väl det i Nordstedts Sveriges Historia 13000fkr-600ekr om jag inte missminner mig.

Har försökt att hitta en kol-datering på benen från Jätteböle utan att lyckas. Nån som vet?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #7 skrivet: oktober 31, 2010, 21:55 »
Såvitt jag kan se är benen daterade 3300 f.Kr. - 2900 f.Kr. (Niklas Stenbäck plus en annan skrift från Museibyrån, Åland).

/Mats

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #8 skrivet: november 01, 2010, 16:17 »
Morötter och lök är aldrig fel..... ;)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #9 skrivet: november 09, 2010, 00:02 »
Såvitt jag kan se är benen daterade 3300 f.Kr. - 2900 f.Kr. (Niklas Stenbäck plus en annan skrift från Museibyrån, Åland).

/Mats


Åldern på "drygt 5.300 år" bestämdes efter stratigrafin. Eftersom fynden ligger i en känd kulturmiljö från järnåldern är risken för omkastningar given. Skeletten beskrivs också som "begravna" - i eller en stenåldersboplats.

I det fallet är det relativt stor skillnad på "i" och "på", eftersom dom två olika prepositionerna skiljer på tiden för nergrävandet. Gräver man "på" en boplats kan det uppfattas som dom döda vore samtidiga med boplatsens aktiva period. Gräver man "i" en boplats är den som regel gammal och nersjunken länge före nergrävandet av dom avlidna börjar. Kol-14-mätningar tycks alltså vara nödvändiga för att slå fast benens egentliga ålder och dito relevans...  
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #10 skrivet: november 09, 2010, 11:33 »
Skall man lita på dem som undersökt platsen och tolkat den irl eller skall man gå in och ifrågasätta fullständigt? Det senare kanske inte skall göras allt för hårt utifrån prepositionerna i/på innan man sett originaldokumentationen?

Det brukar vara lätt att skilja på 1500 år gamla och 5000 år gamla nedgrävningar i samma miljö, urlakningsprocessen är liknande vilket givetvis vägs in i tolkningen oavsett om det uttrycks i text eller inte. Svårare kan vara att jämföra nedgrävningar från olika platser och avgöra deras relativa ålder.

Min personliga erfarenhet efter att ha deltagit i undersökandet av kanske 150 olika fornlämningar är att det inte finns någon plats med spår från endast en period. Ekonomin sätter givna begränsningar för hur mycket som kan C14 dateras på en och samma plats, alltså måste man använda metoder t.ex. stratigrafi.

Relevansen är för övrigt fortfarande hög oavsett benens ålder givet att trådstartaren frågade efter arkeologiska spår av kannibalism.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #11 skrivet: november 09, 2010, 22:09 »
Jo, några av människobenen från Jettböle I är C14-daterade. Niklas Stenbäck (avhandlingen "Människorna vid havet") listar fem sådana prover (kalibrerade värden):
3500-3010 f.Kr.
3340-2910 f.Kr.
3100-2700 f.Kr.
2900-2300 f.Kr.
1690-1440 f.Kr.

(Den sistnämnda, från bronsåldern, kommenteras av Niklas: "Ur ett källkritiskt perspektiv borde flera prover tas från detta skelettmaterial").

Det framgår inte, efter vad jag kan se, vilka av dessa ben som har snitt-märken, men Niklas avhandling handlar ju inte så mycket om benmaterial eller frågan om kannibalism, mer om keramik på Ålands-öarna.

/Mats

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #12 skrivet: november 21, 2010, 21:25 »
Skall man lita på dem som undersökt platsen och tolkat den irl eller skall man gå in och ifrågasätta fullständigt? Det senare kanske inte skall göras allt för hårt utifrån prepositionerna i/på innan man sett originaldokumentationen?

Jovisst. Frågan er bara om benen hør till boplatsen eller en senare, evt. sekundär, begravning. Ettersom det inte framgår får man ju fråga blankt - om "i" vs. "på"...



Min personliga erfarenhet efter att ha deltagit i undersökandet av kanske 150 olika fornlämningar är att det inte finns någon plats med spår från endast en period. Ekonomin sätter givna begränsningar för hur mycket som kan C14 dateras på en och samma plats, alltså måste man använda metoder t.ex. stratigrafi.

Relevansen är för övrigt fortfarande hög oavsett benens ålder givet att trådstartaren frågade efter arkeologiska spår av kannibalism.

Sentrala boplatser har väl i reglen spår efter många generationer och gärna ett antal arkeologiska perioder. Just därför tycker man det är så oerhört skönt att ha dessa isotop-mätningar att skrika efter, även om stratigrafin kan verka tydlig.

Betvivlar givetvis inte relevans per se. Frågan är dock vilken relevans fynden har. Därför är frågan om "absolut" ålder häller kritisk. Før att bevisa kannibalism skall man t.ex. skillja denna fynd från endera (makabra) gravskick man sett fram till nutid, där kött og ben skiljs som en del av gravritualet.

Efter vad Mats just upplyst ser det ut som gravfältet består av en rad enkeltgravar. Gravplatsen har alltså varit i sucessiv använding från 3500 f. kr. till 1440 f.kr. Indikerar det at Ålänningarna varit kannibaler - eller haft ett speciellt gravskcik - i dessa 2000 år?!
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #13 skrivet: november 22, 2010, 09:48 »
Indikerar det at Ålänningarna varit kannibaler - eller haft ett speciellt gravskcik - i dessa 2000 år?!

Nej, det kan man inte hävda. Det skiktet där man (omdiskuterat och ifrågasatt!) velat plocka fram kannibalism-hypotesen är ju den gropkeramiska boplatsen - daterat med hjälp av mängder av keramik, benmaterial osv. Det sträcker sig nog på sin höjd fram till 2300 f.Kr. Du själv och Leif har ju mycket riktigt påpekat att det finns nedgrävningar och omrörningar som stör bilden - så man kan nog inte dra stora växlar på något enstaka bronsåldersben i ett skikt som i övrigt ser ut att tillhöra gropkeramikerna. Dessutom finns i närheten ett område - Jettböle II - med s.k. kiukaiskeramik som tillhör sen-neolitikum och kanske bronsålder. Så visst har människor rört sig i området under lång tid, med varierande keramiktraditioner och gravtraditioner.

Tror inte jag närmare mäktar med att redogöra för förhållandena på Jettböle, var ett tag sen jag läste Niklas bok, och man borde väl framförallt läsa Jan Storå's avhandling (vilket jag inte gjort) om man är intresserad av benmaterialet från Jettböle, antar jag. Förhållandena på Jettböle är komplicerade, och inget man avhandlar på tio rader.

Så mycket har jag ändå uppfattat, att är det någon arkeologisk tidsperiod/kultur som man inte skulle bli överraskad av att finna rituellt betingad kannibalism så är det just hos gropkeramikerna med deras ibland något "oroliga" gravskick, med mycket efterprocessning av de dödas kroppsdelar, som det ser ut. Hittade en länk som beskriver detta ganska ingående, en av Åsa Larssons artiklar:
http://independent.academia.edu/AsaMLarsson/Papers/99105/Organized_Chaos._Defleshing_Cremation_and_Dispersal_of_the_Dead_in_Pitted_Ware_Culture

/Mats


Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #14 skrivet: november 22, 2010, 13:07 »
jag tycker att tråden, på gott och på ont, ganska väl illustrerar att personerna i diskussion har väldigt olika förförståelse av arkeologiskt arbete samt har läst väldigt olika mycket av det som finns publicerat kring platsen.

Jag kan dock tänka mig att ytterligare exempel skulle uppskattas.

Jag minns från min grundutbildning en professor i osteologi som kom upp från tjeckien, eller om det var slovakien, titeln på hans föredrag lockde. Det var något med "Horrible rites... cannibalism...." som klippt och skuret från baksidan av en amerikansk midnight movie med andra ord. Hursomhelst. Det handlade om bronsålder i centraleuropa och fynd av massgravar efter våldhandlingar. Kroppar som kastats i brunnar. Det intressanta var väl just förekomsten av styckningsspår och märgbrutna ben i fyndmaterialet. Nu minns jag dock inte vad gubben hette eller vad platsen hette. Men jag minns att beskrivningarna av vad de olika benen bör ha utsatts för var mycket ingående. Osteologiprofessorns linje var tydlig - detta var ett exempel på kannibalism.

Personligen skulle det inte förvåna mig om vi kommer att ramla på senmesolitiska spår av kanibalism förr eller senare. Den tiden var på många sätt så extrem och våldsam att kannibalism inte bör ha utgjort något större tabu.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #15 skrivet: november 22, 2010, 22:19 »
Hittade en länk som beskriver detta ganska ingående, en av Åsa Larssons artiklar:
http://independent.academia.edu/AsaMLarsson/Papers/99105/Organized_Chaos._Defleshing_Cremation_and_Dispersal_of_the_Dead_in_Pitted_Ware_Culture

/Mats

Utmärkt link. Larssons behandling är tydlig och väl balancerad.

Jag har funderat på varför endera tycks använda begreppet "kannibalism" okritiskt. En bakgrund kan vara det politiska klimatet under medelåldern och den antagonism som dyrkade fruktan för "annorlunda" och okända folk. Under expansiva krigarkulturer blev det vanlig att stigmatisera dom icke-troende som fiender. dvs. "grymma". Alltså växte det fram ideologier som konsekvent såg på andra kulturer som objekt för den nödvendiga stigmatisering som motivering för invasion, plundring och erövring.

Under förra sekelskifte fick vi en social-darwinism som kunde motovera övergrepp som ett "evolutionärt resultat". Problemet är att logiken också får förklarara människan som självdestruktiv ("ond") i biologisk mening. Därmed kom också forntiden att beskrivas som  som "primitiv", "vild" och "grym". Bilden är en tydlig projektion av medeltida och samtida grymheter, men 1900-talets historiker och samhällsaktörer kunde nu postulera olika teorier om evolutionens framtida "ubermensch" - till ersättning för Bibelns frälse.

Bland dom grymmaste visioner man kunde krysta fram var exempel på tortyr, barnmisshandel, ritualmord och kannibalism. I efterkant av Romartidens och medeltidens grymma helveten kunde man förklara VÅR historia som en evolution av bibliska proportioner; från ett primitivt mörker har vi civiliserats genom en gudomlig intervention och disciplinerade. Teorin är alltså att den mänskliga grymhet - med tiden - har genomgått en tvingande, disciplinerande kultivering. Människans civiliserade samhälle uppfattas alltså som mycket ny och skär - och 1900-talets historiker uppfattade tydligen vår kulturhistoria som en mycket begränsad del av vår biologiska, läs "primitiva" forntid. Den krigiska Gud avlöstes alltså av en "grym forntidsmänniska".

Fördomar baserad på denna historiska projicering dyker fortfarande upp i dagens historiska tolkningar. "Den primitiva grymhet" används gärna när politiker skal begrunda samtidens grymheter. Därmed finns arkeologer och historiker som fortsätter det vetenskapliga korstog efter forntida bästialiteter. I tråd med dom segrande krigsfilosofier under medeltiden fortsätter man en människosyn och akademi som VILL hitta bevis för "det frälsande krigets nödvändighet". Strategin lyckas tydligen, fortfarande kan man tydligen invadera främmande länder och bekämpa dom "primitivare" människor och "utrota" deras deras "grymma" och farliga "okultur".

1900-talets social-darwinistiska enögdhet finns alltså med när man vill försvara vår tids ideologiska grymheter. När man fortfarande hör om specifika folkgrupper som "steker barn" eller "kokar missionärer" tar vi givetvis uppgifterna med en kopp grovsalt. Att stycka, grilla, steka och koka människor till döds är en praktik vi främst känner igen från Akkadiens krigskultur, vilken anlände Europa med den högaktade Caesar och det heliga Rom. Med vår egen kulturs grymheter i bakhuvudet får man vara försiktig med egna fördomar - och omedvetet bistå dom filosofer som profiterar på vapenproduktion, krigshandlingar och erövring av primitiva lands resurser. Kannibalism är alltså ett politiskt infekterad ämne - och får behandlas därefter.  Lyckligtvis finns det arkeologer som inte vill missförstå dom märkvärdigheter man månne hitta i forntida gravar.

Följande exempel från Tysklands sen-paleolitcum var länge bland dom berömda och "säkra bevis på kannibalism". Den massiva kortslutningen törs vara ett varnande exempel:  8)

http://paleo.revues.org/index1504.html



  
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #16 skrivet: november 23, 2010, 08:05 »
Någon som kommer ihåg namnet på den amerikanske antropologen som med emfas hävdar att kannibalism som samhällsfenomen aldrig förekommit? Han nekar givetvis inte till att det kan förekomma hos avvikande individer eller i extrema situationer.

Jag vet att han var igång och publicerade en del på 1990-talet, men vidhåller han fortfarande sin ståndpunkt?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #17 skrivet: november 23, 2010, 11:04 »

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #18 skrivet: november 26, 2010, 08:10 »
en meter ovan laptopen hittar jag eric lundqvist:kamrat med kannibaler...på norska
eric var ende sökande till jobbet som skogsinventerare mellan papuanernas köttgrytor på nya guinea

tomas johansson tipsade om marvin harris: kannibaler och kungar

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Litteratur om kannibalism
« Svar #19 skrivet: november 30, 2010, 00:54 »
en meter ovan laptopen hittar jag eric lundqvist:kamrat med kannibaler...på norska
eric var ende sökande till jobbet som skogsinventerare mellan papuanernas köttgrytor på nya guinea

tomas johansson tipsade om marvin harris: kannibaler och kungar

Visar alla referenser - som Wikipedia, Bergman och Lundquist - enbart till papuanerna på Nya Guinea? Hur väl beskrivs dessa riter man här ifrågasätter? Deltog författarna själva?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”