Författare Ämne: Indoktrinering i skolan  (läst 3400 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Indoktrinering i skolan
« skrivet: oktober 29, 2010, 14:02 »
Jag vill ta upp frågan om indoktrinering i skolan-det gäller flera ämnen än religionskunskap.
Som exempel viss jag ta ett från samhällskunskap och ett från tyskämnet när jag läste in gymnasiet på 1970-talet:
1. Boken i samhällskunskap visade en bild av arbetslösa svarta vid en arbetsförmedling i amerikanska södern med en text om rasdiskriminering i USA. Under Sovjetunionen såg vi "hur folkslag fredligt blanades på en gata i Moskva"
USA-bilden var nog korrekt, men Kaukasus-regionen i forna Sovjetunionen kallar jag inte "harmoni mellan raserna"
2. Min läörobok i tyska försökte bortförklara att DDR var en diktatur med brister i det västtysaka skolsystemet. Jag menar att DDR var ett diktatur oberoende av brister i det västtyska samhället.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Indoktrinering i skolan
« Svar #1 skrivet: oktober 29, 2010, 15:14 »
Din lärobok var från 1970-talet och då var vissa strömningar dominerande i samhället. Idag är det andra strömningar och frågan är hur de exempel du nämnde beskrivs i dagens skolor och läroböcker. Det är nog svårt att undvika att samhällets rådande ideologi också smyger sig in i skolundervisningen.

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Indoktrinering i skolan
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2010, 16:12 »
Jag kan ge ett annat exempel: i folkskolan lärde jag att Karl XI var en ädel härskare. Här i Skåne menar man att kungen som krigsherre inte var "ädlare" än andra krigsherrar.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Indoktrinering i skolan
« Svar #3 skrivet: oktober 29, 2010, 16:34 »
Går att skriva mycket om detta, men det blir mest bara en snårig och jobbig debatt. Frågan är ju om det är lönt att eftersträva ett samhälle där allt måste vara perfekt..? Blir inte egentligen allt väldigt dåligt då?

Menar här t.ex  hur varje lärobok möts av "argsinta" människor som letar efter tänkbara fel utifrån allsköns olika synsätt. Detta medför enligt mig att mycket blir blekt, innehållslöst och utan kraft. Jag vill mena att PK-ismen förstört även skolan... (förlåt för den...)


Vad vill vi egentligen att skolan skall göra? Eller: hur vill vi att vårat samhälle skall se ut..? Det är minsann frågor att bita i... ;)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Indoktrinering i skolan
« Svar #4 skrivet: november 02, 2010, 07:58 »
Det finns väl en del forskning på tendenser i undervisningsmaterial. Minns att jag fick analysera en avhandling om geografiböckers beskrivning av andra länder och samhällen när jag läste historia. Kommer jag på vad den heter eller vem som skrivit så meddelar jag det för jag anar att den kan vara något för dig, Karlfredrik, om du vill fördjupa dig i ämnet.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Indoktrinering i skolan
« Svar #5 skrivet: november 02, 2010, 13:29 »
Objektivitet i skolan, speciellt statliga skolor anser jag vara ett stort problem:
dels rena osanningar, dels urvalet.
Historia är ett utsatt ämne: hur ofta har ni läst att segrarna var grymma och hänsynslösa och förlorarna var ädla och snälla i historiska källor?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Indoktrinering i skolan
« Svar #6 skrivet: november 02, 2010, 15:33 »
Överlag tycks ämnen som historia, geografi (åtminstone den kulturgeografiska biten), samhällskunskap och religion oftare svårare att hålla objektiva än de naturvetenskapliga ämnena. Det blir gärna mycket tyckande, snedvridet urval och fördomar.

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Indoktrinering i skolan
« Svar #7 skrivet: november 02, 2010, 16:17 »
Skolans värdegrund är ju inte neutral, så redan där har man kanske ett problem med objektiviteten. Å andra sidan kan vi ju inte ha det som med Hasse & Tages Pastor Jansson, som inte hade några bestämda åsikter om någonting. ;)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Indoktrinering i skolan
« Svar #8 skrivet: november 03, 2010, 10:41 »
I min historiebok från högstadiet fick man lära sig om hur efterblivna folk var på medeltiden och att kvinnor var inlåsta i hemmet utan rättigheter.