Författare Ämne: Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs  (läst 6187 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs
« skrivet: september 15, 2010, 07:52 »
Jag kommer att hålla ett föredrag med rubricerad titel i Höllviken den 16 september. Detta sker i hembygdsföreningen Callunas regi och man måste vara medlem och föranmält sig för att komma in. Föreningen är dock mån om att sprida information så deras medlemstidning kommer efter någon månad att ligga ute som tillgänglig pdf på nätet även för icke medlemmar. I senaste numret har jag skrivit en artikel om den spännade arkeologiska jakten på Lilla Hammars näs. Tillsammans med bl.a. arkeologiprofessorn Klavs Randsborg från Köpenhamn och Glenn Envall från SAGA karterade och undersökte vi ett misstänkt område ute på näset. Det kan vara början på en stor s.k. trelleborg som finns här. Vi lyckades också finna den exakta platsen efter Lilla Hammars medeltidskyrka som försvann redan på 1500-talet. Det är inte omöjligt att det inne i kyrkan finns spår efter en av Skånes äldsta träkyrkor. Endast framtida grävningar kan ge svaren.

Callunas sida hittar ni här:
http://www.calluna.nu/start.asp  

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs
« Svar #1 skrivet: september 23, 2010, 21:39 »
Fotevikens Museum har som test börjat lägga ut sina föredrag i bilder och enkla textutdrag på nätet. Här är föredraget som jag höll om vikingatiden på Lilla Hammars näs. Bläddra fram i bilderna och läs kommentarerna under bilderna.
http://lectures.pilemedia.se/#1.0

Här är ett föredrag som hölls under arkeologidagen 29 augusti:
http://lectures.pilemedia.se/#2.0


Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs
« Svar #2 skrivet: september 23, 2010, 23:30 »
Intressant läsning. Synd att man inte var där och hörde på. 

Några frågor:

1  Är den vedertagna tolkningen av Ör =  näs?
2   Blev aldrig trelleborgen fullbordad?     Kan delar av den ha grävts bort?
3  Finns det fler trelleborgar som påträffats eller som man har misstankar om att dom funnits?  Ängelholmstrakten??  Kristianstadslätten??
4  Är detta Esse Erikssons flygbilder?  Dom är verkligen bra.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs
« Svar #3 skrivet: oktober 25, 2010, 22:37 »
Nu ligger Callunas senaste nummer ute där jag redogör för undersökningarna på Lilla Hammars näs förra året:
http://www.calluna.nu/pdf/På%20Ljungen%2042_low.pdf

Som sent svar på Sven-Åkes frågor kan jag ange:

1. Ja, mig veterligen är det en av de mera hållbara förklaringarna.
2. Trelleborgen verkar endast ha påbörjats. Vår teori är att man istället börjat anlägga den 300 meter långa trä- och stenspärren i Fotevikens inlopp.
3. Roskilde, Köpenhamn, Helsingborg, Laholm, Oslo. Anders Ödman har haft funderingar på en eventuell trelleborg vid Kristianstad. På Bornholm norra del ligger Klemenskier och jag kan tänka mig att detta också kan ha varit en borgplats.
4. Nej, det är inte Esses bilder.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs
« Svar #4 skrivet: oktober 27, 2010, 23:32 »
Att ör skulle ha något med näs att göra ställer jag mig ytterst skeptisk till. Ordet som finns i de flesta germanska språk betyder ungefär grus, sandbank och förekommer frekvent i ortnamn på platser där det definitivt inte finns några näs.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs
« Svar #5 skrivet: oktober 28, 2010, 12:46 »
I Öresund finns sju säkert belagda ör-platser, samtliga belägna på ett näs eller snarare en udde i sundet.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs
« Svar #6 skrivet: oktober 28, 2010, 13:17 »
Svenska akademiens ordlista anger ju ör = "grovt grus, grusbank, revel, holme". Det motsäger väl egentligen inte de sju namnen i Öresund, det kanske är sandiga eller grusiga lägen vid vattnet, gissar jag.

/Mats

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs
« Svar #7 skrivet: oktober 28, 2010, 15:21 »
Ør (norsk): Banke av grus eller sand, ofte ved elvemunning.
Eyrr (isl.): Banke av grus el. sand. (Jmfr. "Eyrbyggja saga"...)
Ayre (eng.): "A narrow bar of sand or gravel formed by the sea; a sandbank".

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2010, 20:13 »
Hela Öresundskusten består av av enbart grus och sand så om enbart detta skulle vara ordets betydelse är det mycket märkligt då alla befintliga ör-lägen är uddar i sundet. Däremot bildas ofta sandbankar utanför uddarna, jämför t.ex. med sandrevlarna utanför Skanör

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs
« Svar #9 skrivet: oktober 28, 2010, 23:08 »
Hela Öresundskusten består av av enbart grus och sand så om enbart detta skulle vara ordets betydelse är det mycket märkligt då alla befintliga ör-lägen är uddar i sundet. Däremot bildas ofta sandbankar utanför uddarna, jämför t.ex. med sandrevlarna utanför Skanör

Båda sidor om sundet består av gamla öar och ör-ar, täckt med fluvialer och efter landhöjningen torrt sammanhängande land - och numer landsdel. Eyr-byggja saga berättar om ett yngre fall av samma fenomen - land som stiger ut ur havet klädd med fluvialer och växtjord och kan med tiden bebyggas. Engång var alltså dagens uddar att betrakta som örar, i läge med havsvatnet....

Det betingar givetvis att endera ortsnamn från trakten, som Öre-sund och Skan-ör, är några millennier gamla.  
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs
« Svar #10 skrivet: oktober 28, 2010, 23:14 »
Ör-namn vid kusten tycks normalt åsyfta sandbankar, t ex Mellby ör på Öland. I inlandet varierar det mera som i Östergötland t ex: Örbacken (en sidlänt sandbacke) Ör(e)n (en sjö med grusiga stränder), Örtomta (en gård liggande på en sandås).

Den gemensamma faktorn tycks alltid vara jordmånen.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Jakten efter vikingatiden på Lilla Hammars näs
« Svar #11 skrivet: november 14, 2012, 14:15 »
Att ör skulle ha något med näs att göra ställer jag mig ytterst skeptisk till. Ordet som finns i de flesta germanska språk betyder ungefär grus, sandbank och förekommer frekvent i ortnamn på platser där det definitivt inte finns några näs.

Ordet öring har ju också med grus och sand att göra.
Ju äldre desto bättre.