Författare Ämne: De försvunna Egtvedgravarna  (läst 2792 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
De försvunna Egtvedgravarna
« skrivet: september 16, 2010, 18:59 »
Enligt Nationalmuseet i Köpenhamn har 20 bronsåldsershögar i egtved förstörts under tidigare perioder. Någon som har en susning om dekan ha innehållit?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: De försvunna Egtvedgravarna
« Svar #1 skrivet: september 17, 2010, 03:53 »
Mänskliga lämningar och gravgåvor?  ;)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: De försvunna Egtvedgravarna
« Svar #2 skrivet: september 17, 2010, 09:09 »
Det låter nästan som om Karlfredrik vill ha fram att de kan ha innehållit fina ekkist-begravningar, typ Egtved-flickans grav, eftersom det ju är i närheten. Men som jag uppfattat det var det väl bara vissa av de större högarna som innehöll så rika gravar, det gäller väl inte alla bronsåldershögar i Danmark/Skåne, eller? Men det lär väl i alla fall ha varit skelettgravar, kremering kom väl senare under yngre bronsåldern i samband med urnegravskicket, utan överliggande hög. Korrigera mig nu gärna...

/Mats

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: De försvunna Egtvedgravarna
« Svar #3 skrivet: september 20, 2010, 14:04 »
En möjlighet är ju att någon av gravarna innehållit något intressant, och det finns kanske till äventyrs skuggan av en chans atgt något fynd noterats av bonden som hittade det.
Min farmors och farfars granne i Östergötland brukade visa fram en hel låda med fornfynd från åkermarken som han var mycket stolt över. Han dog på 1960-talet utan arvingar och ingen vet vad som hände med fynden.