Författare Ämne: Skandinavisk religion i tidig järnålder  (läst 8835 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Skandinavisk religion i tidig järnålder
« skrivet: september 07, 2010, 18:52 »
Jag har funderingar på religionen i Skandinavien under tidig järnålder; inte fynden, de har jag redan kollat upp- men den religiösa och politiska strukturen.
I exempelet Skåne uppstår Uppåkra några århundraden efter vår tidräkning - eller har det månne funnits ett religiöst centrum tidigare än vad våre utgrävningar visat? Hade denna religion även politisk makt?
Två händelser i omvärlden inträffar under järnåldern som på sikt skulle innebära hedendommens undergång:
Julius Caeser ombeds hjälpa en gallisk stam (enligt De bello Gallico) och rekruterar nu germanska legotrupper, enligt fynd i Danmark och Götaland kan även skandinaver ha deltagit.
Och seklet efteråt tror ett tusental judar i Palestina att den korsfäste Jesus är mesias.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #1 skrivet: september 08, 2010, 11:56 »
Jag har funderingar på religionen i Skandinavien under tidig järnålder; inte fynden, de har jag redan kollat upp- men den religiösa och politiska strukturen.
I exempelet Skåne uppstår Uppåkra några århundraden efter vår tidräkning - eller har det månne funnits ett religiöst centrum tidigare än vad våre utgrävningar visat? Hade denna religion även politisk makt?
Två händelser i omvärlden inträffar under järnåldern som på sikt skulle innebära hedendommens undergång:
Julius Caeser ombeds hjälpa en gallisk stam (enligt De bello Gallico) och rekruterar nu germanska legotrupper, enligt fynd i Danmark och Götaland kan även skandinaver ha deltagit.
Och seklet efteråt tror ett tusental judar i Palestina att den korsfäste Jesus är mesias.


Romarnas kontakter med Skandinavien kan ju även, åtminstone på kortare sikt, ha bidragit med olika teman och ideer som ändrade på och kanske t om förstärkte den sydskandinaviska förkristna religionen. Detta kan ju på sikt ha lett till att den "klassiska" asatron tog form.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #2 skrivet: september 08, 2010, 12:12 »
Romarnas kontakter med Skandinavien kan ju även, åtminstone på kortare sikt, ha bidragit med olika teman och ideer som ändrade på och kanske t om förstärkte den sydskandinaviska förkristna religionen. Detta kan ju på sikt ha lett till att den "klassiska" asatron tog form.

Det där är intressant resonemang. När något känns "hotat" i samhället så förstärks den hotade delen och blir som ett kitt som håller samman, i det här fallet, en tro/kultur. Den hotade "kulturen" framträds som något ursprungligt och tryggt, medan det nya är farligt och otryggt.

Att asatron formades till den tro som vi känner till idag (förvisso ytterst små fragment, men ändock), kan mycket väl ha haft detta nya "hot" mot sig som drivkraft. Hot som även fick ett nytt samhälle att ta form. Det är ju svårt att hindra sådana processer om man inte helt isolerar sig från omvärlden. Då som nu...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #3 skrivet: september 08, 2010, 13:08 »
Fast om det stämmer borde vi väl se ett ordentligt uppsving av kristendomen i Sverige idag?
Själv tror jag att religiösa föreställningar snarare emanerar ur människans innre än av yttre företeelser, hotfulla eller ej.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #4 skrivet: september 08, 2010, 13:23 »
Fast om det stämmer borde vi väl se ett ordentligt uppsving av kristendomen i Sverige idag?
Själv tror jag att religiösa föreställningar snarare emanerar ur människans innre än av yttre företeelser, hotfulla eller ej.

Det är ju möjligt att det "hot" som vissa idag tycker sig se, och de förändringar som sker i samhället istället leder till andra andliga strömningar än just kristendomen. T ex tycks ju vissa nyandliga strömningar öka. Kanske dessa fångar upp en andlig längtan hos den moderna människan bättre än traditionella religioner som kristendomen.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #5 skrivet: september 08, 2010, 17:11 »
Jag har funderingar på religionen i Skandinavien under tidig järnålder; inte fynden, de har jag redan kollat upp- men den religiösa och politiska strukturen.
I exempelet Skåne uppstår Uppåkra några århundraden efter vår tidräkning - eller har det månne funnits ett religiöst centrum tidigare än vad våre utgrävningar visat? Hade denna religion även politisk makt?
Två händelser i omvärlden inträffar under järnåldern som på sikt skulle innebära hedendommens undergång:
Julius Caeser ombeds hjälpa en gallisk stam (enligt De bello Gallico) och rekruterar nu germanska legotrupper, enligt fynd i Danmark och Götaland kan även skandinaver ha deltagit.
Och seklet efteråt tror ett tusental judar i Palestina att den korsfäste Jesus är mesias.


Enligt källornas egen utsago var 'Aserna' vid liv redan när de första människorna började sprida seg över den norra världen - "Kringla Heimsins" - efter Fimbulvintern. Enligt sagornas övriga uppgifter om 'ättesamhällen' och 'fäderneskult' blev tydligen dessa Aser en central del av det forn-nordiska panteon av 'Godar' och idealfigurer.

När den grekisk-romerska kulturmakten återhemtade sej, efter det Romerska kejsardömets fall, gick man här över till att förklara människans historia med "bevittnade mirakler" och "stringent övertro". Den nya kulturläran - kristendomen - fungerade tydligtvis efter åsikten, eftersom den snabbt kunde förankra gamla och nya undersåtar i en gemensam tro och lydnad - oavsett forntid. Sen berättar ju medeltidens historie hur den samlade bibel blir ett kulturpolitiskt manifest, som likt "Maos lilla röda" förkunnade politiska motiv, funktioner och syften.

När denna monopol-kultur i våra dagar kritiseras för att "förleda mänskor" från världens, naturens och historiens verkligheter så kan man ju själv tänka sej reaktionen från Kyrkostatens samtidiga kulturer, som fortfarande behöll den grövre delen av dom gamla kulturformer OCH realhistoriska traditioner. Efter att dom klassiska skolor och kulturtraditioner utrotats i det gamla kejsardömet vändes den kulturella och politiska erövring norrut.

När Caesar beskriver Gallernas kultur år det tydligt att deras kunskapskultur är väl utvecklat - och 'det sakrala' intimt sammanbundit med deras historiska språk och kulturform. Enligt annalerna skulle hela Nord-Europa ha hört till samma kulturform. När man nu kan dra linjer från Gotlands bildstenar till bronsålderns hällristningar är det lov att tro på en förbindelse mellan bronsålderns "solkultus" och vikingatidens "soldyrkan" och "fruktbarhetskulturer".     

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #6 skrivet: september 09, 2010, 09:22 »
Det där är intressant resonemang. När något känns "hotat" i samhället så förstärks den hotade delen och blir som ett kitt som håller samman, i det här fallet, en tro/kultur. Den hotade "kulturen" framträds som något ursprungligt och tryggt, medan det nya är farligt och otryggt.

Att asatron formades till den tro som vi känner till idag (förvisso ytterst små fragment, men ändock), kan mycket väl ha haft detta nya "hot" mot sig som drivkraft. Hot som även fick ett nytt samhälle att ta form. Det är ju svårt att hindra sådana processer om man inte helt isolerar sig från omvärlden. Då som nu...

Så kan det kanske ha varit, men de fragment vi har idag är motsägelsefulla och när man tittar djupare i texterna så ser man att de formats under en lång tidsrymd (jämför gärna saxo och snorre).
Personligen så tror jag inte att dåtidens människor var rädda, snarare tvärtom och att man gärna anammade det som kom utifrån. Mycket tyder ju på det med tanke på hur snabbt och relativt oblodigt som kristendomen kom till Skandinavien, samt att religionerna uppenbarligen samexisterade.

Hällristningarnas nästan kusliga likheter med dito kring medelhavet och dess utveckling till den mer krigiska (hittar inget bättre ord) asatrons och dess koppling till  den romerska kulturen påvisar att människorna i norr nog med säkerhet kan klassas som "ickerädda" för det främmande och nya. Den tolkningen gör iaf jag.

...även om vissa gravskick dock tyder på ett aggressivt "kulturövertagande" - men det är kanske ett annat ämne.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #7 skrivet: september 09, 2010, 10:38 »
Nu har vi i och för sig sen järnålder när kristendomen slår igenom och en av anledningarna (förutom den blide Balders likhet med Kristus, Maria med Freyja och Odens självoffer som påminner om korsfästelsen) till detta torde vara att den gamla tron just var väldigt gammal och stadd i sekularisering. Kanske det finns en inbyggd livslängd i alla religioner, jag menar vem dyrkar t.ex. Anubis nu för tiden? Jag tror att den klimatförsämring (första fimbulvintern) som sker i järnålderns inledningsskede är en starkt bidragande orsak till att asatron konsilideras under ledning av den manliga, krigiska aspekten av det gudomliga.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #8 skrivet: september 09, 2010, 15:45 »
Förändringar i ett samhälle kan ju bero på många faktorer. Tror nog att det fanns en del järnåldersmänniskor som var "rädda" för något nytt, och att vissa kanske höll hårdare vid det gamla och nog var en smula skeptiska till att formas om. Och det förekom ju hot och våld för de som inte själmant ville kristnas.

Många var säkerligen nyfikna inför denna nya tro, medan andra drog sig undan. Att en del tvingades genom hot och våld tro på en sakt måste ju för den tiden vara något nytt. Eller var även asatron påtvingad?

Kristendomen kom ju med ett helt nytt synsätt som formade människa och samhälle till vad det är idag. Mycket av dess tjusning låg ju i makt och rikedom, vilket många storbönder såg som attraktivt.

Om vi ser på hur vi själva anammar det som kommer utifrån idag, så är det ju enbart "bitar" av andra kulturer som får fäste, såsom mat, ord i språket, böcker, film m.m., medan annat som  kultur, kyrka, mentalitet o.s.v. är mer generationsbundet.

en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #9 skrivet: september 09, 2010, 16:56 »
Förändringar i ett samhälle kan ju bero på många faktorer. Tror nog att det fanns en del järnåldersmänniskor som var "rädda" för något nytt, och att vissa kanske höll hårdare vid det gamla och nog var en smula skeptiska till att formas om. Och det förekom ju hot och våld för de som inte själmant ville kristnas.

Många var säkerligen nyfikna inför denna nya tro, medan andra drog sig undan. Att en del tvingades genom hot och våld tro på en sakt måste ju för den tiden vara något nytt. Eller var även asatron påtvingad?

Kristendomen kom ju med ett helt nytt synsätt som formade människa och samhälle till vad det är idag. Mycket av dess tjusning låg ju i makt och rikedom, vilket många storbönder såg som attraktivt.

Om vi ser på hur vi själva anammar det som kommer utifrån idag, så är det ju enbart "bitar" av andra kulturer som får fäste, såsom mat, ord i språket, böcker, film m.m., medan annat som  kultur, kyrka, mentalitet o.s.v. är mer generationsbundet.



Du har helt rätt. Man kan nog, som du säger, starkt misstänka att kriget mellan asar och vaner är ekon från ett verkligt krig mellan den gamla och nya kulturen. Kanske sammanfaller detta med de "gravövertagningar" jag tidigare nämnde.

...din sista mening är väldigt intressant och något som tyvärr inte är särskilt lätt att forska i. Jag tror att vi om två generationer är mer amerikaner än amerikanerna själva... :/

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #10 skrivet: september 09, 2010, 18:39 »
Jag tror det är först på vendeltiden som asatron blir statsbärande religion i någon mening. De större allmänna bloten, som officierades av kungar och hövdingar, skilde sig med säkerhet avsevärt mot den kult som pågick hemma på den egna gården. Jag tror att man kan dra paralleller med romarna och deras husaltare till larerna och de nordiska diserna, vilka båda är att betrakta som förfädersandar. Föreställningen om tomten är sannolikt också en kvarleva av en sån kult.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #11 skrivet: september 10, 2010, 21:16 »
Asatron och hur den utövades av gemene man och kvinna under järnåldern tycks mig ha ett romantiskt skimmer över sig. De fragment som vi vet idag om den är ju enbart fragment, att då bygga upp ett helt samhälle runt denna tro är ju mycket svårt, intill omöjligt. Vi lär ju även ta hänsyn till att kristendomen är en tro för den stora massan, ett helt folk, medan asatron var mer på individnivå. Min egen lilla spontana tolkning. Men det vill jag säga att vi med våra "kristna" ögon gärna "kristnar" även asatron.

Att med öppna ögon och utan förutfattade meningar och utan vår nutida "ryggsäck" och livsstil i bagaget kan man kanske närma sig asatrons mångskiftande och individuella kult. Men det är inte enkelt att slänga av sig dessa "ryggsäckar". Men visst är det spännande att spekulera...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #12 skrivet: september 10, 2010, 22:25 »
Asatron och hur den utövades av gemene man och kvinna under järnåldern tycks mig ha ett romantiskt skimmer över sig. De fragment som vi vet idag om den är ju enbart fragment, att då bygga upp ett helt samhälle runt denna tro är ju mycket svårt, intill omöjligt. Vi lär ju även ta hänsyn till att kristendomen är en tro för den stora massan, ett helt folk, medan asatron var mer på individnivå. Min egen lilla spontana tolkning. Men det vill jag säga att vi med våra "kristna" ögon gärna "kristnar" även asatron.

Att med öppna ögon och utan förutfattade meningar och utan vår nutida "ryggsäck" och livsstil i bagaget kan man kanske närma sig asatrons mångskiftande och individuella kult. Men det är inte enkelt att slänga av sig dessa "ryggsäckar". Men visst är det spännande att spekulera...
Nja... skulle nog vilja påstå att det finns mer än bara fragment; snorres texter (och alla andras), runstenarna och det faktum hur vi kan se spår av asatron ända in i modern tids folktro. Det är mycket mer än bara fragment.
Men, som du säger - det är hur vi tolkar detta som blir problematiskt.
Personligen anser jag att det finns mycket bra tolkningar genom historien, men de verkar glömmas bort rätt ofta.

...blir personligen, som amatör, riktigt irriterad när jag på ett antikvariat hittar gamla böcker med ett djup och genomarbetat tänk som får de moderna "populistiska" historieböckerna att framstå som kalle-ankalitteratur. Men visst; de fyller ju sin funktion vad gäller att locka folk till historiens underbara värld.

...Eller så ser helt enkelt vissa historiker hur lätt det är att gång på gång, på gång på gång  uppfinna hjulet och samtidigt tjäna pengar på det.

...eller så är jag helt enkelt en amatör med ett lite överdrivet intresse för historia, vilket leder till många och onödiga feltolkningar. :)


Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #13 skrivet: september 10, 2010, 22:53 »
Nå, det är ju olika hur man ser på forntiden och vad man önskar finna. Jag anser dock att det vi idag vet om asatron är enbart fragment och "romantiska" nationalistiska tolkningar. Visst, vi har Snorres Edda från 1200-talet och den är nog så beskrivande. Men, den är från 1200-talet, inte från järnåldern. Vad författaren valde att ta med och inte ta med och hur det valdes att framställas kan vi inte veta idag. Vad är fiktion och vad är fakta? Och ja, det finns massor med runstenar i vårt vackra land, men vad säger det mer än en gravsten från nutiden? Ingenting om hur tron egentligen utövades, hur den lilla människan utövade den, och hur bred och utbredd den var.

Eddan är skriven på Island på 1200-talet i den tidens anda, av en man som också var politiker. Och var politikerna som de är i dagens samhälle ska man nog sannerligen dra öronen åt sig  :o
Asatron har säkert sett olika ut på skilda håll i vårt land när det begav sig. De "fragment" vi har är ju runstenar som kommer från landskapen kring Mälaren, bl.a. Snores Edda som skrevs på Island på 1200-talet och Adam av Bremen (som en del är mycket kritiska till) plus folktron som nämns här ovan. Tycker det är för få "bevismaterial" för att bygga en föhistorisk tro på.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #14 skrivet: september 11, 2010, 00:41 »
Nå, det är ju olika hur man ser på forntiden och vad man önskar finna. Jag anser dock att det vi idag vet om asatron är enbart fragment och "romantiska" nationalistiska tolkningar. Visst, vi har Snorres Edda från 1200-talet och den är nog så beskrivande. Men, den är från 1200-talet, inte från järnåldern. Vad författaren valde att ta med och inte ta med och hur det valdes att framställas kan vi inte veta idag. Vad är fiktion och vad är fakta? Och ja, det finns massor med runstenar i vårt vackra land, men vad säger det mer än en gravsten från nutiden? Ingenting om hur tron egentligen utövades, hur den lilla människan utövade den, och hur bred och utbredd den var.

Eddan är skriven på Island på 1200-talet i den tidens anda, av en man som också var politiker. Och var politikerna som de är i dagens samhälle ska man nog sannerligen dra öronen åt sig  :o
Asatron har säkert sett olika ut på skilda håll i vårt land när det begav sig. De "fragment" vi har är ju runstenar som kommer från landskapen kring Mälaren, bl.a. Snores Edda som skrevs på Island på 1200-talet och Adam av Bremen (som en del är mycket kritiska till) plus folktron som nämns här ovan. Tycker det är för få "bevismaterial" för att bygga en föhistorisk tro på.

Runstenarnas kortfattade information säger faktiskt en hel del. En hel del som går stick istäv med det nationalromantiska, lite som Britt-Marie Näslund är inne på i sin utomordentliga bok "nordiska gudinnor". Hon belyser väldigt bra hur man genom historien valt att fokusera på det man vill se och hitta.
Jag anser att det nationalromantiska kritiserandet går att applicera på dagens historiker - man vill hitta saker som befäster en redan bestämd åsikt. En sådan åsikt verkar vara att vi inte kan utläsa så mycket från Snorres texter... ;)
Dessa texter, särskilt när de jämförs med Saxos, påvisar en lång berättartradition och visar även hur olika texter/religösa tankar utvecklats (därmed kan vi se vissa samband och sålunda fastställa trovärdighet).



Oden. Denna krigargud. Symbolen för mannens styrka.
Denna syn grundas utifrån det nationalromantiska tänket (och framförallt vår kristna uppfattning om manligt/kvinnligt).
Det som är oerhört intressant vad gäller Oden och de direkta orden från vikingarnas egen tid, runstenarna, är att där omnämns en Odendisa. Detta ord är så kraftladdat att det är smått fantastiskt.  Detta är skrivet under vikingatid, alltså långt mer innebördstungt än eddorna. En kvinnlig odenprästinna.
(Ta även bara en sån sak som torshammaren: mig veterligt så har man hittat flest sådana hängen/amuletter i kvinnogravar, men inte lyfter vi fram den som den fruktbarhetssymbol den uppenbarligen var?)

Denna sten var f.ö startskottet på min egen insikt om hur "kassa" många historieskrivare är. Och hur sorgligt dåliga många analyser av Snorres texter är.


Vikingatiden/Asatron är ett nät av fragment som kräver ett djupdykande av stora mått. Visst, tittar man på vissa saker enskilt så framstår det som omöjligt att tyda, men väven finns där bakom... (lite poetisk så här på småtimmarna;)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Skandinavisk religion i tidig järnålder
« Svar #15 skrivet: september 11, 2010, 20:50 »
Vikingatiden/Asatron är ett nät av fragment som kräver ett djupdykande av stora mått. Visst, tittar man på vissa saker enskilt så framstår det som omöjligt att tyda, men väven finns där bakom... (lite poetisk så här på småtimmarna;)

Håller med om att asatron kräver en långt mer grundligare och bredare forskning. Som det är idag verkar gemene man/kvinna ha en "fast" syn på hur denna tro utövades och att tron på den tiden skulle ha varit likartad i hela landet. Det är alldeles för enkelt att dra slutsatser på hur ett helt folk utövade sin tro med utgångspunkt från vad den tidens överklass lämnat efter sig i form av runstenar och senare tiders skrifter.

Det är ju den "romantiska" och "nationalistiska" delen av asatron som hela tiden figurerar i populärvetenskapen som når den stora massan av intressenter i ämnet. Rimligen borde det finnas även andra uppfattningar och tolkningar av denna tids tro som inte får samma plats.

 
en som tror sig veta allt, vet ingenting