Författare Ämne: Bockstensmannens ansikte rekonstrueras  (läst 11003 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« skrivet: maj 31, 2005, 14:00 »
Med den moderna teknikens hjälp kommer man snart att få veta hur Bockstensmannen såg ut när han levde. Dessutom skall man analysera hans gener.

Läs mer i Göteborgs-posten.
« Senast ändrad: mars 23, 2007, 12:19 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Hepburn

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Snäll eller mordisk?
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2005, 22:49 »
Finner det rätt skrämmande att man överhuvudtaget funderar i dessa banor som nämns i texten. Känns som om rasbiologiska institutet inte är så långt borta när man talar om att genom DNA-prov få fram hans karaktärsdrag och se ifall han var snäll eller mordisk. Ruskigt....

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2005, 22:56 »
Jag trodde inte ens det var möjligt att ta fram dylik info utifrån DNA men å andra sidan gör vetenskapen framsteg hela tiden. OM man kan få fram hans karaktärsdrag så ser jag dock inga problem i att göra detta. Varti ligger det moraliska problemet? Resultatet lär ju knappast anses representativt för någon annan än Bokstensmannen själv.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Klintan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2005, 13:59 »
Citat från: "Gorm"
Jag trodde inte ens det var möjligt att ta fram dylik info utifrån DNA men å andra sidan gör vetenskapen framsteg hela tiden. OM man kan få fram hans karaktärsdrag så ser jag dock inga problem i att göra detta. Varti ligger det moraliska problemet? Resultatet lär ju knappast anses representativt för någon annan än Bokstensmannen själv.

/Johan


Nu skulle väl jag med mina studier i biokemi säga. Nej, det kan man inte få reda på. Det man på sin höjd kan få fram är möjliga sjukliga avvikelser. Systemet med gener är än så länge alldeles för komplicerat för att förstås så bra.

Det Hepburn menade var oroande tror jag är implikationerna denna teknik skulle kunna ha på vårt samhälle. Om denna teknik fanns så skulle man kunna ta blodprov på bebisar och se om de skulle bli "snälla eller kanske mordiska". Vad gör man sedan? Fosterdiagnostik?

/Klintan, kemi/arkeologi-stud.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2005, 21:21 »
I sådant fall förstår jag men skall man verkligen låta bli att använda eller utveckla en metod av anledningen att den kanske kan komma att missbrukas?

Man kan ju redan idag ta reda på om ett barn bär på anlag för vissa ärftliga sjukdommar, är inte det nästan samma sak? Vidare tror jag att miljö har en minst lika stor inverkan (om inte större) men det är lite OT.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2005, 23:27 »
Jag jag vill minnas att Owe Wennerholm menade att det på de första bilderna av Bockstensmannen skall ha synts en minisköld med ett märke som han tolkade som ett patriarkalkors - är det någon som hört talas om detta eller t.o.m. sett bilderna?

Länk till några bilder från Varbergs museum från bildbyrån Myras hemsa.


Bengan

Utloggad hitpil

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #6 skrivet: juni 05, 2005, 16:50 »
Enligt Hallands Nyheter av den 31 maj uttalade sig museichefen Agneta Boqvist på följande sätt:

Om fem - tio år kan vi också få svar på vilka karaktärsdrag Bockstensmannen hade utifrån en gen, om han var snäll eller mordisk till sinnet, hoppas Agneta Boqvist, museichef.

http://www.hn.se/m_standard.php?id=428398&avdelning_1=1098&avdelning_2=169&

Att museichefen uppenbarligen inte hade något att säga om värdet av det nu tas prover för DNA-analys, annat än att "vi" om fem - tio år förhoppningsvis också "kan ... få svar på vilka karaktärsdrag Bockstensmannen hade utifrån en gen, om han var snäll eller mordisk till sinnet", är naturligtvis förvånande.

Det är därför förståeligt att det ställs frågor om syftet med undersökningen.

Görs möjligen DNA-analysen inom ramen för ett annat projekt? Vem är Marie Allen och vilken inriktning har hon på sin forskning?

"Snäll eller mordisk till sinnet", ja herregud!

mvh/hitpil

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #7 skrivet: januari 23, 2006, 22:04 »
Bockstensmannens kranium (en kopia såklart) rekonstrueras med hjälp av plastkirutgi: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11617753.asp

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #8 skrivet: januari 24, 2006, 09:39 »
SVTs västnytt, TV4 mfl körde flera långa inslag igår. Museet gjorde en inte allt för stor investering i ett mediajippo vilket genererade en medial täckning som vilken museichef som helst skulle offra sin högra hand för.... Vilken reklam...

Wennerholm gör, om jag inte missminner mig, en höna av en fjäder. Minns jag inte helt fel så faller precis hela hans resonemang efter att Possnert och Nockert skrev boken "Att datera textil", i vilken de gör en serie dateringar av hans kläder...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #9 skrivet: januari 27, 2006, 22:20 »
:oops:

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #10 skrivet: januari 27, 2006, 22:52 »
Men hallå ursäkta mig!? Agneta vill naturligtvis förvissa sig om att de genetiskt goda människorna som slog honom med en slägga i huvudet och sedan pålade honom gjorde rätt, ja.., alltså hon vill få reda på om han var genetiskt sett skyldig.
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #11 skrivet: januari 27, 2006, 23:24 »
Just precis så e de,alla som blir ihjälslagna e skyldiga..Men vi skiter i de å hittar tebaka till tråden,eller?

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #12 skrivet: januari 27, 2006, 23:43 »
Hmm.. var vi verkligen OT. De ska både rekonstruera hans anlete och DNA. Tänk om han liknar någon kändis!

Jag föreslår att vi ordnar en "Look a like"-tävling när resultatet tillkännages.

Kan man inte göra någon slags film också, jag funderar redan på ett manus.
Det ska vara som en blandning av Jurassic Park och Frankensteins monster.
Undrar om Agneta vill vara med?
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #13 skrivet: januari 27, 2006, 23:51 »
Hähähä,..nja,..hon kanske inte e genetiskt sett rätt skådis? För hon e väl en sådan??!!

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #14 skrivet: januari 27, 2006, 23:55 »
Jag vågar inte yttra mig om det 8) . Jag har inte studerat hennes  [glow=red]DNA [/glow]särskilt noggrant.
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #15 skrivet: januari 28, 2006, 00:41 »
..skulle inte ens orka...adjö.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #16 skrivet: januari 30, 2006, 11:50 »
Det ska visst finnas någon novell som beskriver Bockstensmannen som mördare och därför skulle han själv blivit mördad. Har glömt vem som skrev novellen, men den börjar med att Bockstensmannen kommer in i en ölstuga för att få sig ett mål mat och sedan en säng, där han tydligen gör mindre roliga saker med en kökspiga. Har någon läst den?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #17 skrivet: maj 22, 2006, 19:27 »
Vetenskapsmagasinet sände ett reportage om Bockstensmannen den 17 maj. Den finns att se på svt.se tills vidare. Gå in på hemsidan och klicka på "webb-tv" i menyn till höger.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #18 skrivet: juni 01, 2006, 16:30 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bockstensmannens ansikte rekonstrueras
« Svar #19 skrivet: juni 02, 2006, 22:37 »
Bockstensmannens aldeles egna hemsida hittar ni på: http://www.bockstensmannen.se/

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :