Författare Ämne: Små gravar vid Fårö kyrka  (läst 4983 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Små gravar vid Fårö kyrka
« skrivet: september 03, 2010, 10:16 »
I måndags besökte jag Fårö kyrka och i sydöstra delen av kyrkogården finns det ett antal (20-30 st) små gravar avskilda från resten av gravplatserna med endast förnamn utskrivna. Jag gissar att det är barngravar (det står t ex "vår lille Kjell") men kan inte dra mig till minnes att jag sett detta tidigare. Finns det fler exempel och varför har man valt att gjort på detta sätt?

Jag kan inte heller låta bli att se detta ur ett strikt arkeologiskt perspektiv, hur skulle man tolka om man undersökte en gravplats där det saknas barngravar tills man gräver ut denna del?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad iznogoud

  • Medlem
  • Antal inlägg: 32
SV: Små gravar vid Fårö kyrka
« Svar #1 skrivet: september 03, 2010, 12:10 »
Kolla med den här killen. Han verkar ha kyrkogården som intresse.
http://www.kallander.se/familj/kgard.htm
Det verkar mycket riktigt vara barngravar.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Små gravar vid Fårö kyrka
« Svar #2 skrivet: september 03, 2010, 12:27 »
Just Gotland med sin extremt kalkrika jord är väl ett av de få ställen i Sverige där man har hyfsade utsikter att hitta barngravar.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Små gravar vid Fårö kyrka
« Svar #3 skrivet: september 03, 2010, 12:28 »
Barnavdelningar på kyrkogårdar är inte helt ovanligt. Många äldre barngravar missar man säkert, då det inte finns något human-material kvar, och hittar man en sten utan en tydlig grav skulle man lika gärna kunna sluta sig till att det var en kenotaf. Hur arkeologer kommer att tolka dagens gravar i framtiden beror väl i mångt om mycket på deras eget förhållningssätt till döden, men om jag själv kom utifrån skulle jag nog säga att det var en andligt fattig kultur, utan gravgåvor och med standardmått på gravstenarna. Ett kollektivistiskt samhälle? Då vet de inte hur jagfixerat och individanpassat vårt samhälle var...

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Små gravar vid Fårö kyrka
« Svar #4 skrivet: september 03, 2010, 13:08 »
Ja, vår egen tids gravskick visar ju på hur bedrägligt det kan vara att dra slutsatser utifrån gravskick och gravgåvor. Går man och tittar på Spånga kyrkogård utanför Stockholm, delvis en ganska invandrartät stadsdel men delvis också "gammal svensk villabebyggelse", så är det ingen tvekan om vilka individer som en (alltför tvärsäker) arkeolog direkt skulla säga ha haft ett högt status i lokalsamhället och tillhört de absolut rikaste i vår tid. Jag tänker på de fina kistbegravningarna med diverse utsmyckningar, fotografiska porträtt o.d. och med utländska namn. Desto fattigare intryck gör ju istället de enkla gravstenarna med svenska namn, med bara en liten urna inunder. De som känner till Spånga vet ju att verkligheten för människorna (innan de begravdes) ofta var precis tvärtom.

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Små gravar vid Fårö kyrka
« Svar #5 skrivet: september 04, 2010, 13:48 »
Tack för svaren, finns det några fler svenska exempel på såna här barngravar?
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Små gravar vid Fårö kyrka
« Svar #6 skrivet: september 06, 2010, 20:43 »
I Göteborg, på Stampgatans begravningsplats, fanns förr (numera borttaget) ett antal barngravar med gravstenar och allt. Jag minns en 10-årings grav ( jag tror att jag har något gammalt foto på just den graven någonstans i mina samlingar).Just denna grav var från sista hälften av 1800 talet om jag minns rätt.
Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Små gravar vid Fårö kyrka
« Svar #7 skrivet: september 06, 2010, 22:58 »
Apropå kyrkogårdar så lärde jag mej ett nytt ord nyligen;  lapidarier. 

Om ni vill veta vad det betyder så sök på google;  man lär sig bättre om man söker själv. (åtminstone jag)   :)