Författare Ämne: Kensingtonstenen  (läst 25656 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Kensingtonstenen
« Svar #20 skrivet: juni 12, 2005, 09:58 »
Du har fortfarande inte svarat på mina frågor, hur ställer du dig till fyndkontexten? Runsten från 1500-talet? Jag kanske har missat något men jag har aldrig hört talas om "moringhål". Hur daterar man järn? Dopsten? Geologiresultaten är dock intressanta, finns det möjligtvis en URL att tillgå eller måste jag besöka ett bibliotek?

Sista ordet verkar inte vara sagt men tyvärr så är jag inte tillräckligt insatt i sakfrågan för att kunna bemöta alla dina påståenden. Skall bli intressant att få se resultaten av de analyser som gjordes på stenen när den besökte Stockholm. Jag vet bl a att Laila Kitzler Åhfeldt gjorde en huggspårsanalys som kan visa om det det en eller flera personer som ristade stenen samt om denne/dessa var proffs eller nybörjare.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad norah

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Kensingtonstenen
« Svar #21 skrivet: juni 12, 2005, 18:37 »
Måste ändå varit oklar. Hur jag ställer mig till texten på Kensingtonstenen?
Trodde faktiskt jag gjort klart att texten stämmer med de uppgifter som framkommer i skriftliga källor, Ivar Bardsons, diplom, annaler, Vatikanens uppgifter m.m. Ivar Bardson återkom och lämnade tiondet för alla TRE 'dioceses' under Gardar Domkapitel. Bland de lämnade föremålen var ett som definitivt inte gick att få tag i på Grönland eller Island.
Jag har namnen på 4 av de deltagare som fanns med på resan till Nordamerika. En av dessa återkom senare på en av Henry Sinclairs skepp som seglade under Kung Hakons flagg i det av Olaus Petri noterade krigståget som passerade Grönland. En femte person har jag bara efternamnet på.

Det finns ett speciellt skäl till att Ivar Bardson, en av många präster/munkar kan det tyckas, finns så noga dokumenterad i de påvliga handlingarna. Ivar Bardsons bror och en av påvarna var studiekamrater. Utöver detta så finns det en hel del som tyder på att Ivar Bardson var högättad. Vilket inte kan sägas om Paul Knutson även om en del velat se honom som svensk adelsman.

Texten i övrigt stämmer väl överens med den orala tradition så som den berättas av ett par indianstammar. Vad som kanske inte framkommit helt och fullt här är att det finns artifakter 'funna' i South Dakota på gränsen till Minnesota som direkt knyter Grey Friars, överlevande Tempelriddare och nordbor åtminstone till South Dakota längs med Red River under för Columbiansk tid. Artifakterna har förvarats av Crow Creek indianerna in till nutid. Jag utgår från att Wolter och Nielsen kommer att behandla dem och de runor som finns på en av föremålen i boken.

Vad gäller runstenar(plural) med sk kensingtonrunor på så vet jag om att detaljer om detta är påväg att publiceras, så jag ber att få avstå från att lämna detaljerade uppgifter.

Moringar finns och har noterats av ett flertal som skrivit om nordbor i väst med eller utan att nämna kensingtonstenen. Har vi någon möjlighet att lägga upp bilder här så att ni alla kan få se åtminstone de foton som jag fått lov att visa för andra? I så fall hur gör jag? Har ingen egen hemsida så det är tyvärr inget alternativ. För närvarande finns det en grupp som arbetar med att studera och analysera slipstenar som hittats i Wetstone valley längs Red River. Namnet är en översättning av indianernas namn på området. Det är en hel del på gång.

Hoppas du tycker att jag svarat på frågorna. Annars får du återkomma.

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Kensingtonstenen
« Svar #22 skrivet: juni 12, 2005, 18:48 »
Är moringar = förtöjningsringar för skepp på hällor m.m.?
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Kensingtonstenen
« Svar #23 skrivet: juni 12, 2005, 18:50 »
Det kanske t o m är så att jag varit otydlig i mina frågor. Jag tar det igen:

1. Vad anser du om Fyndkontexten (inte själva texten) dvs sammanhanget som stenen hittades i; år 1898 i svenskbygderna av en svensk. Många säger att detta är för bra för att vara sant, att den dyker upp lite väl påpassligt.

2. Hur kan man datera järn till medeltid?

3. Du nämde en Gotländsk runsten från 1520-talet. Vilken är detta?

De enda artefakter jag har sett är av den sorten som användes även efter medeltiden, ibland ända in i modern tid så dateringen kan bli svår så länge de inte är påträffade i en sluten kontext.

Ang bilder så kan du ju alltid lägga in dem i forumets fotoalbum.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Kensingtonstenen
« Svar #24 skrivet: juni 12, 2005, 18:57 »
När jag tog bort bokstaven "s" från moringshål så blev allt mycket klarare.  :oops: Frågan är hur man skall kunna datera ett hål i ett berg?

4. Vidare har du inte svarat på frågan varför man bemödar sig att rista en runsten (något som inte gjorts på 200 år eller så) när man precis blivit slaktade? Det är j inget som görs i en handvändning. Även om det finns historiska indicier som pekar i rätt riktning så får jag inte det arkeologiska att gå ihop.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Kensingtonstenen
« Svar #25 skrivet: juni 12, 2005, 19:01 »
5. Har du titel eller manuskriptkod på Johannes Magnus' (eller Olaus', eller Linnés) manuskript där han beskriver runor? Eller referens.
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad norah

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Kensingtonstenen
« Svar #26 skrivet: juni 12, 2005, 20:21 »
Delar upp svaren så jag svarar Gorm först.
Med moringar avses i de allra flesta fall den typen av förtöjningshål ofta utan fasta moringar i som fanns speciellt utanför Bergen under 13-1500-talet då fartyg förankrades med rep antingen i fasta moringar eller genom att stag sattes fast i hålen.

Kontexten? Vad de flesta inte vet är att de allra största flertalet av de artifakter som hittats i Minnesota inte hittats av nordbor. Vad många inte vet är hur Minnesotas historia ser ut. http://www.mnsu.edu/emuseum/history/mnstatehistory/timeline.html#1700
Om vi sedan tittar närmare på den 'åker' där Kensingtonstenen hittades, så är det inte bara så att det inte fanns någon som brukat den innan Ohman började röja. Det var värre än så. så sent som på kartorna från slutet av 1880-talet är området markerat som 'swamp'. Det gick helt enkelt inte att bruka innan Ohman satte igång att röja och det var inte lätt att gå på åkern heller. Tillsammans innebär all bakgrundskunskap att det näst intill är omöjligt att någon skulle placerat någon sten under ett träd för att det skulle växa rötter runt det. Och det finns affadevits inte bara på att det var inuti rötter under ett träd som kensingtonstenen hittades. T.o.m. en officiell representant bekräftar hur rötterna såg ut. Bortsett från det så är det helt säkert att stenen är ristad före 1700.

Din andra fråga har jag besvarat i mitt första inlägg.

Utloggad norah

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Kensingtonstenen
« Svar #27 skrivet: juni 12, 2005, 20:47 »
Hej Elof,
som du säkert vet användes moringar inte bara till att förtöja båtar, även om det var vanligast, men även till att dra båtar uppströms medelst tampar som sattes i fasta moringar. Även när båtar drogs på land/berg över vattenfall användes moringar.

Ja jag vet vilka runstenar som Wolter och Nielsen hittat med sk. Kensingtonrunor på. Borde kanske inte nämnt dem och hade inte gjort så om de inte offentligjort fynden härom veckan. Exakta uppgifter vill jag för säkerhets skull låta dem presentera i sin bok. Boken var klar för publicering när de vid besök på Gotland gjorde sina senaste observationer och har blivit fördröjd p.g.a. att de velat ge ordentlig tid för peer review av kommande artiklar + bok.

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Kensingtonstenen
« Svar #28 skrivet: juni 12, 2005, 22:28 »

Jag antar att du menar "The Kensington Rune Stone: Compelling New Evidence" (http://www.outernetpublishing.com/krs.htm), som kommer att publiceras?

Jag sökte lite på Internet och hittade bl.a. denna nyhetsartikel:
http://wcco.com/localnews/local_story_143121108.html

De gotländska inskriptionerna med medeltida Larssonrunor:
Citera
Wolter discovered a dot inside each of four R-shaped runes.

"These are intentional, and they mean something," Wolter said.

Wolter and Nielsen scoured rune catalogs and found the dotted R's.

"It's an extremely rare rune that only appeared during medieval times," Wolter said. "This absolutely fingerprints it to the 14th century. This is linguistic proof this is medieval. Period."

Wolter and Nielsen traced the dotted R to rune-covered graves inside ancient churches on the island of Gotland off the coast of Sweden.


De hittils okända dokumenten med Larssonrunor:
Citera
Linguistic experts believe some of the stone's runes are made up, but Nielsen said he found one of the disputed runes in a Swedish rune document dating back to the 14th century.

"If they were wrong about that, what else were they wrong about?" Wolter said.


Geologiska aspekter:
Citera
In 2000, Wolter performed one of the very few geological studies on the Kensington Runestone. He said the breakdown of minerals in the inscription shows the carving is at least 200 years old, placing it before Olof Ohman's time.

Wolter's findings support the first geological study that also found the stone to be genuine, which was performed in 1910.

"In my mind, the geology settled it once and for all," Wolter said.
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Kensingtonstenen
« Svar #29 skrivet: juni 12, 2005, 23:42 »
Tempelriddarnas hemliga kod:
Citera
Templar crosses are the symbol of a religious order of knights formed during the Crusades and persecuted by the Catholic Church in the 1300s.

"This was the genesis of their secret societies, secret codes, secret symbols, secret signs -- all this stuff," Wolter said. "If they carved the rune stone, why did they come here? And why did they carve this thing?"

Wolter has uncovered new evidence that has taken his research in a very different direction. He now believes the words on the stone may not be the record of the death of 10 men, but instead a secret code concealing the true purpose of the stone.

......

Each rune on the stone has a numerical value. Wolter and Nielsen took the three marked runes and plotted them on a medieval dating system called the Easter Table.

When we plotted these three things we got a year: 1362," Wolter said. "It was like, oh my God, is this an accident? Is this a coincidence? I don't think so.

"We think, if it’s the Templars, they confirmed the date which is on the stone -- 1362 -- by using a code in the inscription."

But why would Templars come to America, carve this stone and code the date?


Tempelherreordern upplöstes väl redan 1312, eller är det vad de vill få oss att tro? ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Kensingtonstenen
« Svar #30 skrivet: juni 13, 2005, 09:42 »
Som jag kommer ihåg hela diskussionen från utställningen på SHM för några år sedan (jag var med i utställningsgruppen, och har träffat berörda forskare) så fanns det i slutänden inga argument för eller emot någonting alls som var tillräckligt hållbara, utan Nielsen och Wolter förlitade sig på att Ohman inte har ljugit om t ex att stenen satt fast i rötterna på ett träd.

Professor Henrik Williams som har antagit en öppen attityd gentemot fenomenet "kensingtonstenen" sa vid ett av mötena att "det är lätt att säga att den här stenen är en förfalskning, eller i alla fall att den är från 1800-talet och inte från medeltiden, men det är väldigt svårt att säga VEM som har ristat den, för runorna bör man vara expert för att känna till".

Vid detta tillfälle var inte runraden som i samband med detta hittades från Värmland känd. Den är i det närmaste identisk med Kensingtonstenens runrad, och är ristad i början av 1900-talet på ett ok.

De amerikanska forskarna är hårt kritiserade av många av sina kollegor i Europa, och jag skulle inte satsa på att de är 100%-liga i källkritik och vetenskaplig metod. De är ju faktiskt finansierade för att bevisa att stenen är "äkta", och har vigt sina liv åt att bevisa detta.

/Henrik

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Kensingtonstenen
« Svar #31 skrivet: juni 13, 2005, 14:04 »
Citat från: "hsu"
Vid detta tillfälle var inte runraden som i samband med detta hittades från Värmland känd. Den är i det närmaste identisk med Kensingtonstenens runrad, och är ristad i början av 1900-talet på ett ok.



Foto  Christer Hamp.


Det är väl teoretiskt möjligt att personen som gjorde oket anväde runorna på Kensingtonstenen som förlaga eller kanske Larsons runrad?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Kensingtonstenen
« Svar #32 skrivet: juni 13, 2005, 16:04 »
Citat från: "Gorm"
Tempelherreordern ...

Jo, jag såg detta och en kritisk diskussion som menar att detta är dödsstöten för KRS - hädanefter kommer de flesta anse den är oäkta. Men kanske kritiken är oförtjänt och begeistringen ökar...

Men det är ändå intressant att man (enligt rykten) lyckats hitta manuskript och gotländska inskriptioner som karakteriserar Larssonrunor. Man får väl se...
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Kensingtonstenen
« Svar #34 skrivet: april 30, 2015, 20:36 »
Boreas, tror du postade fel länk om Kensingtonstenen, senaste inlägg var 2012...  ::)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kensingtonstenen
« Svar #35 skrivet: april 30, 2015, 21:02 »
Och senaste inlägg på denna tråd är från 2005.

Vilken tycker du är den nyare av dom två?

Sen var bok-länken (ovan) givetvis nyheten. Vad tycker herr dersa om den?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Kensingtonstenen
« Svar #36 skrivet: april 30, 2015, 21:14 »
Boreas, visst är den andra länken lite intressant, tar väl lite tid att läsa allt, men är lite skeptisk över det jag läst..