Författare Ämne: Mystiskt namn på snickareverktyg  (läst 5755 gånger)

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
Mystiskt namn på snickareverktyg
« skrivet: augusti 28, 2010, 11:41 »
Jag håller just nu på med att gå igenom samtliga hantverkssamlingar som finns vid ett större museum. Åldern på föremålen sträcker sig från början av 1700-talet (eller tidigare) fram till slutet av 1800-talet. Här finns alla hantverk representerade, från tunnbindare till guldsmeder. Arbetet är väldigt intressant, men tidskrävande  :D

Nu till min undran...häromdagen höll jag på med en samling med snickareverktyg och stötte då på ordet "Faskanisch". Jag har inte lyckats hitta någon förklaring till vad det är för ord eller vilket verktyg som avses. Samlingen kom in till museet på 1920-talet och snickaren levde under senare delen av 1800-talet.

Är det någon här på forumet som vet vad "Faskanisch" betyder? Jag har googlat det, kollat på Wikipedia, Ne.se och Svensk Ordbok, men inte fått några resultat. Jag har även kollat i diverse böcker utan framgång.

Hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig!

/Åsa.

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Mystiskt namn på snickareverktyg
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2010, 13:21 »
Det låter ju som ett tyskt namn. eventuellt är det ett ortsnamn som betecknar en viss modell.
Det finns en uppsjö av regionala varianter på hammare yxor sågar osv i tyskland.

Ett sätt att hitta namnet kan vara att söka på tyska hantverksforum.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Mystiskt namn på snickareverktyg
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2010, 16:10 »
Kan det kanske vara en felskrivning och att det är en faskinkniv som avses?

http://runeberg.org/nfad/0530.html


Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Mystiskt namn på snickareverktyg
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2010, 18:43 »
Tror inte att det är en felskrivning men att det evt kan vara ett annat namn för sagda kniv.

Ska se om jag hittar ett hantverksforum som passar.

Vilket slags snickare var han Scania?

Utloggad flundin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Mystiskt namn på snickareverktyg
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2010, 21:42 »
Kan det vara en "kanitz"? Eller som förteckningen beskriver en "fas-kanitz"?
Tog denna länk bara på måfå för att visa en kanitz.
http://www.kgcverktyg.se/sv/products/rivbraedor-kanitzer.php
Den används vid putsning och gjutningar i hörn och smygar, där det inte går att komma åt med en vanligt putsbräde.
En faskanitz kanske är ett vad hantverkare idag kallar "hålkärlsstål".
http://www.kgcverktyg.se/sv/products/svaerd-slipstal.php
/flundin

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Mystiskt namn på snickareverktyg
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2010, 22:51 »
En kanitz är ett murarverktyg som används när man putsar väggar, inte ett snickarverktyg. Faskanitz har jag visserligen inte hört talas om, men det bör vara en kanitz formad för att slipa en fasad yta.

En liten rättning: det heter "hålkäl" inte "hålkärl". Och "fas-" och "hålkäl-" är definitivt inte samma sak. En fas är en sned yta medan ett hålkäl är en insänkning eller ränna.

Utloggad flundin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Mystiskt namn på snickareverktyg
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2010, 21:30 »
Förvisso är en kanitz ett murarverktyg men jag som är murare/plattsättare har i min uppsättning verktyg även snickarhammare. Det jag menar är att även en snickare kan ge sig på andra uppgifter än de rent snickarmässiga. Det utövas även idag då en snickare även i vissa fall sätter t.ex kakel i badrum.
För mig såg det ursprungliga ordet "Faskanisch" ut som faskanitz. Mitt inlägg var kanske helt fel men kände att jag borde nämna det i tråden.
Som "tty" även uppmärksammade så stavas "hålkärlsstål" inte så utan, som klokt påpekades "Hålkälsstål". Även om hålkäl är en konkav yta vid golv/vägg och vägg/takvinkel, kan den säkert utformas så ytan är 45 grader mot tak- eller golvvinkeln.
Som sagt bara en tanke...

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Mystiskt namn på snickareverktyg
« Svar #7 skrivet: augusti 29, 2010, 21:55 »
Tack för alla svar!

Vet inte vilken typ av snickare han var...verktygen skänktes till museet av snickaren själv och i liggaren står bara snickare O. Mårtensson i Malmö. Håller på att luska reda på mer om honom, men det tar lite tid.

Grejen är att inventarienumret på katalogkortet som beskriver föremålet som en faskanisch inte stämmer överens med inventarienumret på föremålen. Det har blivit fel någonstans i hanteringen. Föremålet som enligt katalogkortet ska vara en faskanisch är i själva verket en helt vanlig listhyvel...

/Åsa.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Mystiskt namn på snickareverktyg
« Svar #8 skrivet: augusti 30, 2010, 00:10 »
Det fanns möjligtvis inte en synvinkel eller ett ögonmått med på listan också? :D