Författare Ämne: Släktforskning  (läst 14051 gånger)

Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
SV: Släktforskning
« Svar #20 skrivet: september 01, 2010, 18:58 »
Missa inte alla folkräkningar <snip> Där kan också ibland finnas andra uppgifter av intresse, som inte finns i kyrkoarkiven.
Vad är det för ytterligare uppgifter som kan finnas där? Jag har hört att de svenska folkräkningarna enbart är utdrag ur husförhörslängderna...

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Släktforskning
« Svar #21 skrivet: september 03, 2010, 22:15 »
Krax, det finns andra frågor i mitt tycke viktigare frågor att ställa än vilka arkiv man använder. Vilken linje tänker du söka dig tillbaka enligt? Eller på bredden? Antalet förfäder som man härstammar från i rakt nedstigande led ökar exponenentiellt varje generation. *feppla på räknaren* om man räknar på en generationslängd på 25 år blir det över en miljon förfäder på 1400-talet. Eller skall du gå en bit tillbaka på bredden, och sedan gå framåt igen dvs hitta alla andra som också härstammar från dessa personer? P s s behöver man inte gå speciellt många generationer tillbaka i tiden för att när man går framåt täcka in hela Sveriges befolkning.
Eller kanske du gör som jag - väljer ut mammalinjen. Då blir det bara en person hela tiden, och osäkerheten v b den genetiska släktskapen hålls minimal.

Tänkte släktforska på min fars sida och vidare till hans mormor och morfar o.s.v. Vet inte riktigt hur "brett" eller hur långt jag kan komma. Tänkte inte bredda så mycket utan gå rakt ned i ledet. Men det lär ju bli en del förfäder...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Släktforskning
« Svar #22 skrivet: september 04, 2010, 20:46 »
Tänkte släktforska på min fars sida och vidare till hans mormor och morfar o.s.v. Vet inte riktigt hur "brett" eller hur långt jag kan komma. Tänkte inte bredda så mycket utan gå rakt ned i ledet. Men det lär ju bli en del förfäder...
Det är problemet. Att gå "rakt" innebär den exponentiella breddningen. Men att du redan valt faderlinjen, och i sin tur hans morslinje, innebär ju en avsmalning i sig, till max en fjärdedel av dina genetiska förfäder.

Det är lite det jag är ute efter. Varför väljer folk en av sina släktningar (i ditt fall din farmor)och borrar sig tillbaka från? Vad är det man är ute efter? varför just den?

Men den frågan kanske är föremål för en egen annan tråd.
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Släktforskning
« Svar #23 skrivet: september 04, 2010, 21:06 »
För mig föll det sig såväl logiskt som praktiskt att böja med mormormormors och farfarsfarfars och än så länge är mitt släktträd ganska tomt i "mitten" så att säga.

Vad jag tänkte fråga om är hur pass vanligt, om ens alls, det är att någon lyckas plocka upp en adelssköld på Riddarhuset?

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Släktforskning
« Svar #24 skrivet: september 06, 2010, 00:52 »
     Jag följer alla linjer i  min släktforskning och försöker att komma lika långt tillbaka åt alla håll. Detta varierar dock, beroende på kvaliteten i kyrkböcker och andra källor. Jag har aldrig sökt efter adelsanor,  tror inte att dagens släktforskare har detta som mål.  Det låter mera som 1930- 1940- talets släktforskare. Men det kanske är mina fördomar.  Dom som har adel i sina släktträd forskar naturligtvis om dessa anor också. 
      Jag har följt med i ett stort antal släktforskningsdebatter  och där verkar det  HISTORISKA  intressena vara störst,  - och att finna svårfångade fakta.  Önskar ni se dessa diskussioner så kan jag rekommendera     http://proveniens.ifokus.se/     där man kan följa sökandet efter barnhusbarn och andra.  Det finns en massa andra släktforskningssidor  som också kan rekommenderas,   http://www.dannbergsdata.se/hemsidor.html     
    Jag tror att det är en fördom att folk släktforskar för att hitta "adelsanor". 

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Släktforskning
« Svar #25 skrivet: september 06, 2010, 14:26 »
Det är problemet. Att gå "rakt" innebär den exponentiella breddningen. Men att du redan valt faderlinjen, och i sin tur hans morslinje, innebär ju en avsmalning i sig, till max en fjärdedel av dina genetiska förfäder.

Det är lite det jag är ute efter. Varför väljer folk en av sina släktningar (i ditt fall din farmor)och borrar sig tillbaka från? Vad är det man är ute efter? varför just den?

Men den frågan kanske är föremål för en egen annan tråd.

Att jag väljer min farmor beror på att jag är nyfiken på henne då hon var folkskolelärarinna på 1920-talets finnmark i Dalarna. Hennes egen mor dog när hon var åtta år, och hon fick en styvmor och flera halvsyskon. Hennes far var handlare. Är nyfiken på hur en enkel flicka från landet kunde utbilda sig till lärare på den tiden.

Men även min farfar är intressant då han växte upp utan far med flera halvsyskon vilka alla inklusive han själv var oäkta (som det hette på den tiden). Vem var hans far? Och hur kom det sig att min farfars mor hade så många män, men ingen make? Hur såg omgivningen på detta på den tiden? Men det kanske för alltid kommer att bli en gåta. Alla är ju borta nu...

På min mormors sida som kommer från Norge (Stavanger) har släktingar forskat ända till vikingatid. Min morfars sida är fortfarande outforskat, även han från Stavangertrakten.


en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Släktforskning
« Svar #26 skrivet: september 06, 2010, 22:53 »
Du är helt rätt,  man söker efter det som man är intresserad av.  Det finns andra ställen på nätet,  tex  "Rötter"   där man tar upp hur man forskar på "oäkta " barn. 
Det kan ju mycket väl vara så att alla barn har samma far.   Det finns exempel på att präster vägrat viga personer  endast för att dom inte kunde tillräckligt mycket  av Luthers Katekes.  Då fick dom barn ändå.
Dom ord prästen skrev in  hade en helt annan betydelse i många fall.
"Utfattig"  kunde betyda  arbetslös, kan ej betala skatt.
"Idiot"  kunde betyda att prästen inte fick dom svar han ville ha, att personen svarade "fel"
"Krympling"  kunde betyda att han hade något handikapp, eller fått stroke (som vi säjer idag)
Jag rekommenderar att du går in på "Rötter" och läser, där kan du få många tips.
 

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
SV: Släktforskning
« Svar #27 skrivet: september 07, 2010, 10:11 »
Om folkräkningar...

Vad är det för ytterligare uppgifter som kan finnas där? Jag har hört att de svenska folkräkningarna enbart är utdrag ur husförhörslängderna...

Uppgifterna i folkräkningarna kanske finns på olika ställen i diverse kyrkliga handlingar, men här finns de sammanställda på individnivå, och framförallt i digitaliserad form. Det är alltså lätt och snabbt att söka efter valfria kriterier, beroende på vad man har för startuppgifter. Saknar man uppgift om församling, kan man inte gå till kyrkliga handlingar, men med folkräkningarnas hjälp kan man hitta personen ändå.