Författare Ämne: Släktforskning  (läst 14004 gånger)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Släktforskning
« skrivet: augusti 21, 2010, 14:39 »
Finns det några släktforskare här på formet? Vad är bäst att söka i, Riksarkivet eller Genline? Båda kostar ju ca. en tusenlapp om året, så det är ju att välja det bästa arkivet. Är det någon skillnad på de båda arkiven? Tycker för övrigt att det är fel att ta betalt för vår historia på det här sättet. Alla ska få tillgång till vårt förflutna utan vinstintresse  >:(
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ola Nilsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 67
SV: Släktforskning
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2010, 16:06 »
Det finns ett tredje alternativ - Arkiv Digital - som jag tycker är bättre än de 2 du nämnde, och till ungefär samma pris. AD ligger lite efter genline i hur stor andel av kyrkoarkiven som är digitaliserade, men istället har de börjat digitalisera skattelängder, bouppteckningar, domstolsprotokoll mm, och dessutom erbjuder de nytagna färgbilder av bra kvalitet istället för de ibland ganska oläsliga svartvita bilder som Genline har. Genline  å sin sida har bättre täckning för perioden 1890-1937, och även bättre indexering av husförhörslängder vilket kan spara mycket tid.

Jag föreslår att du börjar med korttidsabonnemang på bägge alternativen för att prova på och se vilket som passar dig bäst.

Visst kan man tycka att våra gemensamma arkiv skall vara fritt tillgängliga, men jämfört med kostnaden för att resa till landsarkiven, så är abonnemangskostnaderna ganska låga, så jag är beredd att betala det priset.

Utloggad rick

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
SV: Släktforskning
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2010, 16:10 »
Hej!

Glad att kunna erbjuda något till detta forum som jag läser med stort intresse. Jag rekommderar att du läser tråden för att bilda dig en uppfattning, sen väljer du Arkiv Digital ;D

Skämt å sido. Det är skillnad i läsbarhet som du kan se i tråden, men det som sedan blir väldigt avgörande är det faktum att AD och SVAR (Riksarkivet) har mycket mer material som du kommer att behöva, bouppteckningar, domböcker, inteckningar och mycket mer. Jag hade i ditt läge först tagit AD sedan kan man då behöva komplettera med SVAR. Hoppas att detta hjälper dig in i släktforskandets underbara värld. Någon mer fråga?, shoot man!




http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/1317/4546.shtml?1254678178

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Släktforskning
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2010, 16:31 »
Ja Krax, jag har släktforskat till och från i snart 10 år och kan ju dela med mig av mina erfarenheter. Jag började släktforska på mikrofilm på riksarkivet i Göteborg och gick sedan vidare till Arkiv Digital när de införskaffade det programmet på riksarkivet. Sedan har jag fortsatt till ADOnline via min egen dator både här i Göteborg och då jag bodde i Stavanger. Det fungerar utmärkt, är lättläst och relativt snabbt. Dessutom är de snabbast med att uppdatera med "nya" böcker vad jag vet.

Sen föreslår jag att du skaffar ett bra släktforskningsprogram också. "min släkt" har jag tittat på, och tänkt skaffa, men jag har ingen vidare insyn i andra program. Det kanske nån annan har. Det verkar i alla fall vara praktiskt och bra.

Lycka till och berätta gärna om du hittar nåt kul. Har du gått kurs, eller ska du bara börja på egen hand?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Släktforskning
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2010, 16:34 »
Tackar för snabbt svar. Jag är helt ny när det gäller släktforskning så det är mycket att sätta sig in i. Hur man börjar, var man börjar och beroende på vad man hittar, hur man går vidare.

När det gäller Arkiv Digital, hur mycket från landsbygden finns det? Norra Sverige? Skiljer sig de tre alternativen sig åt när det gäller detta?

Jag har inte gått någon kurs, förutom i grundskolan på 1980-talet då man fick prova ämnet i "Fritt valt" några veckor. Så kom gärna med tips och råd  :)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ola Nilsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 67
SV: Släktforskning
« Svar #5 skrivet: augusti 21, 2010, 16:55 »
Alla tre alternativen har hemsidor där de presenterar exakt vilka böcker/handlingar som är tillgängliga och också en plan på vad de tänker komplettera i närtid. Där kan du jämföra vad de har för de socknar du är intresserad av innan du tecknar abonnemang.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Släktforskning
« Svar #6 skrivet: augusti 21, 2010, 17:42 »
Jag har släktforskat i över 20 år, fick överta det min farfar gjort på1940-talet. Testade ett 20-tal olika släktforskningsprogram (ända från amiga-tiden) och har valt MinSläkt som jag finner genialt överskådligt, enkelt, logiskt och utvecklat av en programmerare för sin släktforskande mamma  (vilket ju borgar för att en släktforskare haft direkt inflytande). Inget program är dock helt perfekt, alla program fina funktioner. Testa gratis-versioner som man kan ladda ner från nätet.  Men även om man börjar med ett program, kan man senare exportera sina uppgifter till ett annat program och fortsätta där.  Alla följer samma standard.

På nätet finns en hel del (men inte allt) och det enda jag prenumererar på just nu är ArkivDigital, -det räcker länge. 

Sedan finns en massa ställen på nätet där man kan hämta uppgifter ifrån, men dessa måste ju alla kollas mot orginalkällorna och därför upptäcker man efter några år hur viktigt det är att ALLTID  notera källa (för det gjorde man ju inte i början :) )

Men släktforskning är också en "farlig"  hobby,  man glömmer tid och rum och kan sitta hela nätterna bara för att kolla ett födelsedatum.  Det är så kul att man inte kan sluta!!   

Grattis!  Lycka till med din forskning!!   

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Släktforskning
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2010, 18:32 »
Själv har jag fått mycket gratis, dels för att en av min mammas morbröder skrivit en bok om hennes sida av släkten och dels för att min fars släkt fanns på nätet, i Jönköpings genealogiska förening. Sedan har jag haft glädje av såväl Anbytarforum som GENI, där man gratis kan lägga upp sitt släktträd och, som jag förstår det, få det matchat mot andra som ligger uppe. Jag har alltså än så länge inte behövt sitta och luska i gamla kyrkoböcker och liknande, men det kommer säkert bli kul när jag får tid. Eftersom jag på mödernet är släkt med Valdemar Sejr har jag mycket gratis och har som ni förstår kommit MYCKET långt tillbaka i tiden.

Lycka till!

Stefan/Ragnfast

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Släktforskning
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2010, 21:03 »
Ett tips är att det finns mycket att läsa på Sveriges släktforskarförbunds sajt: http://www.genealogi.se/

Och då särskilt på deras omfattande "Anbytarforum" där nybörjare oftast får mycket bra svar: http://aforum.genealogi.se/discus/

Utloggad Magneten

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Släktforskning
« Svar #9 skrivet: augusti 23, 2010, 15:57 »
Släktforskardagarna går av stapeln i Örebro nu till helgen Se länk nedan.

http://www.sfd2010.se

Där kan du säkert hitta en hel del matnyttigt.

Ps: Hoppas ni hittar guld och gröna skogar därute.

Glenn

Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
SV: Släktforskning
« Svar #10 skrivet: augusti 23, 2010, 20:14 »
Dessutom har AD de senaste åren haft sin tjänst gratis tillgänglig för alla under släktforskardagarna. Blir det likadant i år, så är den här helgen alltså ett bra tillfälle att prova på!

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Släktforskning
« Svar #11 skrivet: augusti 24, 2010, 08:55 »
Jag har inte gått någon kurs, förutom i grundskolan på 1980-talet då man fick prova ämnet i "Fritt valt" några veckor. Så kom gärna med tips och råd  :)

När du kommer några århundraden bakåt så blir det en hel del förvirrande begrepp, förkortningar o.s.v., så det är bra att ha någon till hands som man kan diskutera med. Forum är ju alltid bra till sånt.

Det jag tror man skulle ha mest nytta av att ha gått kurs är att man får en lättare ingång i de andra arkiven, förutom husförhören och födsel/död/vigselböckerna. Något som jag fått brotta med själv..

Annars beror det ganska mycket på hur mycket information du redan har från dina föräldrar. Min far var inte speciellt kunnig eller intresserad av sin släkt, så jag fick söka igenom "Sveriges befolkning 1890" och "Sveriges befolkning 1900" efter mina farföräldrars föräldrar. De är väldigt lätt sökbara, så det är en bra start, och de finns att tillgå i landsarkiven.

Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
SV: Släktforskning
« Svar #12 skrivet: augusti 24, 2010, 21:13 »
"Sveriges befolkning 1890" och "Sveriges befolkning 1900" <snip> De är väldigt lätt sökbara, så det är en bra start, och de finns att tillgå i landsarkiven.

Och dessutom på många vanliga bibliotek! På mitt närmaste bibliotek finns en särskild dator för bara släktforskning, med abonnemang på Genline och SVAR, Sveriges Befolkning-skivorna, och en del annat. Kostar inget att använda; det är bara att boka.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Släktforskning
« Svar #13 skrivet: augusti 26, 2010, 09:30 »
Fick precis nyhetsbrevet från Arkiv Digital där de berättade att det är gratis att prova 27-29 augusti.

http://www.arkivdigital.se/nyheter/gratis_2010_slaktforskardagarna

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Släktforskning
« Svar #14 skrivet: augusti 26, 2010, 21:36 »
 :)   Passa på att lägga dej tidigt i kväll, så att du kan utnyttja alla gratisdagarna (gratistimmarna)   på ArkivDigital.   

Och ladda ner något gratisprogram att lägga in allt i.   Grattis till en kul hobby!

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Släktforskning
« Svar #15 skrivet: augusti 28, 2010, 11:29 »
Har precis själv börjat släktforska, vilket jag har tänkt göra länge men inte fått ändan ur vagnen förrän nu.

Har tänkt försöka undvika alla dessa betaltjänster (eftersom jag inte har råd att betala för dem) och istället utnyttja biblioteket och landsarkivets datorer.

Än så länge har jag använt mig av Sveriges befolkning 1890 och Sveriges befolkning 1900 - båda två mycket bra och användbara (dessutom har jag dem på jobbet och får använda dem hur mycket jag vill).

Sen kan jag rekommendera http://www.ddss.nu - här finns födelse- och dopbevis, lysnings- och vigselbevis m.m. Dock täcker den inte alla socknarna i Sverige, än, och det handlar mest om åren före 1895 (beroende på i vilken socken man letar). Dessutom är tjänsten gratis!

Jag använder mig även av http://www.myheritage.com - en kostnadsfri tjänst där man kan lägga upp sitt familjeträd. Dessutom får man s.k. smart matches, dvs. om något av namnen i mitt släktträd dyker upp i någon annans släktträd så får man ett meddelande om detta.

Har tänkt gå en kurs i släktforskning till hösten, här i Lund kostar en sådan kurs 200 kronor för tre tillfällen och genomförs av Landsarkivet.

Sen får man passa på att få så mycket information som möjligt från föräldrarna och från mormor (ångrar att jag aldrig fick tillfälle att fråga ut farmor, farfar och morfar innan de gick bort).

/Åsa. 

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Släktforskning
« Svar #16 skrivet: augusti 28, 2010, 22:31 »
Nu när vi har flera nya släktforskare i tråden kanske jag ska passa på att tipsa lite om källkritik. Det finns väldigt många duktiga släktforskare, men det finns även en hel del som är slarviga, naiva eller snyggar till sitt släktträd med flit. En bra grundinställning är därför att alltid kontrollera i källorna att uppgifter från nätet, böcker eller andra forskare verkligen stämmer, oavsett hur tillförlitlig källan verkar vara. Även den bästa släktforskaren gör misstag emellanåt.

En annan sak att tänka på är hur de olika uppgifterna relaterar till varandra. Om någon säger att Henrik Mineur föddes på ett visst vallonbruk ett visst datum 1718 och dog på samma plats ett annat datum 1776 så är det enkelt att kontrollera att datumen stämmer. Det som är lätt att missa är att datumen i själva verket gäller två olika personer och att det fanns ytterligare minst en person med samma namn vid samma tid.

Vad gäller databaser på nätet så finns det mycket stora skillnader i kvaliteten. DDSS hör helt klart till de bättre, även om man ska vara medveten om att det förekommer mindre fel även där. Som motpol har vi t.ex. mormonernas FamilySearch som till stor del är skapad av personer som har läst kyrkböckerna utan att förstå svenska. Den sajten är bra om en förfader anges vara född i "Östergötland" utan några närmare ledtrådar, för då kan en sökning visa t.ex. vilken socken han gifte sig i, men alla uppgifter måste tas med en stor nypa salt. Det finns många ställen där "Erik Hanssons son Mats" är inlagd som "Erik Hansson" istället för "Mats Eriksson", och liknande.

Det är även bra att komma ihåg att en uppgift som kommer från flera olika håll inte är mer tillförlitlig än en som kommer från bara ett håll, eftersom det är fullt möjligt att uppgifter kopierats från släktträd till släktträd utan att det felaktiga kontrollerats. Ett extremt exempel är Arn Magnusson som är en ren fantasiprodukt av Jan Guillou. Den första boken om honom kom ut 1998 och redan inom ett år började han dyka upp i släktträd runt om på nätet.

Och så slutligen: inte ens kyrkböckerna kan litas på till 100%. Även förr gjordes slarvfel när uppgifter skulle föras över mellan olika böcker eller papper.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Släktforskning
« Svar #17 skrivet: augusti 29, 2010, 13:54 »
Ja, det är onekligen mycket att tänka på när man ska börja släktforska. Tackar för mycket bra tips och inspiration. Det är så himla roligt och spännande att hitta släktingar och förfäder som man aldrig hört talats om, som levde för så länge sedan. Oerhört fascinerande att ta del av deras liv och slit. Jag myser och ryser, det är som en helt ny värld öppnas  :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Släktforskning
« Svar #18 skrivet: augusti 29, 2010, 20:07 »
Krax, det finns andra frågor i mitt tycke viktigare frågor att ställa än vilka arkiv man använder. Vilken linje tänker du söka dig tillbaka enligt? Eller på bredden? Antalet förfäder som man härstammar från i rakt nedstigande led ökar exponenentiellt varje generation. *feppla på räknaren* om man räknar på en generationslängd på 25 år blir det över en miljon förfäder på 1400-talet. Eller skall du gå en bit tillbaka på bredden, och sedan gå framåt igen dvs hitta alla andra som också härstammar från dessa personer? P s s behöver man inte gå speciellt många generationer tillbaka i tiden för att när man går framåt täcka in hela Sveriges befolkning.
Eller kanske du gör som jag - väljer ut mammalinjen. Då blir det bara en person hela tiden, och osäkerheten v b den genetiska släktskapen hålls minimal.
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
SV: Släktforskning
« Svar #19 skrivet: augusti 30, 2010, 14:15 »
Missa inte alla folkräkningar, som finns från 1860 och vart tionde år framåt. De finns i digitaliserad form hos SVAR. De är mycket användbara när man bara har någon/några uppgifter (förnamn, födelseort el dyl), som inte räcker som ingång till kyrkböcker av olika slag. Då kan datorn snabbt sålla fram tänkbara alternativ. Där kan också ibland finnas andra uppgifter av intresse, som inte finns i kyrkoarkiven.