Författare Ämne: Fornbyar?  (läst 9678 gånger)

Utloggad Neree

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Fornbyar?
« skrivet: maj 18, 2005, 21:31 »
EDIT: Eftersom vi kom lite ifrån det ursprunliga ämnet så delade jag tråden så att definationen av fornbyar kan diskuteras här.
/Johan - Admin


Jag har faktiskt kommit i kontakt med en del fornbyfolk som sysslar med levandegörande och min CD-uppsats behandlade fornbyarnas (har dock hört att man inte skall använda termen numera) roll i samband med förmedling av arkeologisk kunskap till allmänheten.

Min tidiga skepsis angående arkeologisk förmedling utanför ramarna för museerna och universiteten har faktiskt efter dessa erfarenheter ersatts med en viss optimism.

Nu kan jag inte tala om all levandegörande verksamhet i Sverige men de fornbyar jag har kommit i kontakt med verkar inte drivas med vinstsyfte som drivkraft... faktum är att många levandegörande institutioner knappt går runt ekonomiskt, andra gör det inte alls (gene fornby t ex).

Dessutom måste jag säga att många (dock inte alla) personer som sysslar med levandegörande o. dy. är både engagerade och väl insatta i levandegörandets prblematik. Återigen bör jag dock påpeka att jag inte kan tala för alla återskapande-levandegörande institutioner i Sverige, endast för de som jag har kommit i kontakt med.
« Senast ändrad: januari 10, 2008, 10:30 av Gorm »

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Fornbyar?
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2005, 21:55 »
Citat från: "Neree"
Jag har faktiskt kommit i kontakt med en del fornbyfolk som sysslar med levandegörande och min CD-uppsats behandlade fornbyarnas (har dock hört att man inte skall använda termen numera) roll i samband med förmedling av arkeologisk kunskap till allmänheten.


Det var något nytt. Vad skall man då kalla dem?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Neree

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Fornbyar?
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2005, 00:19 »
Citat från: "Gorm"
Citat från: "Neree"
Jag har faktiskt kommit i kontakt med en del fornbyfolk som sysslar med levandegörande och min CD-uppsats behandlade fornbyarnas (har dock hört att man inte skall använda termen numera) roll i samband med förmedling av arkeologisk kunskap till allmänheten.


Det var något nytt. Vad skall man då kalla dem?

/Johan


Rekonstruerade boplatser eller nåt i den stilen... Vi hade ett seminarium om "fornbyar" här i Ume tidigare i vår och då kom den diskussionen upp....

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Fornbyar?
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2005, 07:11 »
Aha... eftersom det egentligen inte är någon egentlig by? Men håll med om att det blir lite omständigt att säga Gene rekonstruerade boplats. ;) Om en annan term skulle bli allmänt accepterad så måste man nog komma på något mindre akademiskt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Neree

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Fornbyar?
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2005, 10:24 »
Citat från: "Gorm"
Aha... eftersom det egentligen inte är någon egentlig by? Men håll med om att det blir lite omständigt att säga Gene rekonstruerade boplats. ;) Om en annan term skulle bli allmänt accepterad så måste man nog komma på något mindre akademiskt.

/Johan


Håller med fullständigt.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Fornbyar?
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2005, 11:14 »
Vad sägs om att kalla företeelsen för Forngård? Lite mer korrekt än Fornby.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad ninniw

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
Fornbyar?
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2005, 15:33 »
Intressant detta, men hur ser dessa forntidsbyars initiativtagare på att de inte borde kallas forntidsbyar? Går inte en hel del i deras profilering ut på just detta? Framför allt, vad anser de sig själva vara?
Ninni

Utloggad Väverska

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
Fornbyar?
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2005, 11:45 »

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Fornbyar?
« Svar #8 skrivet: mars 18, 2006, 17:58 »
levande museum...historisk park...experimentell arkeologisk anläggning...forntidsby...fornby...forntidsanläggning...institutet för rörelse och vila...
På nätverksträffen i Årsunda 24- 26 mars kommer sådant att diskuteras mm.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Fornbyar?
« Svar #9 skrivet: april 10, 2006, 19:26 »
Varför inte kalla en forntida gårdsanläggning just forngård ? Fornby indikerar ju något större än en gård. Håller med Gorm, det är mer korrekt och knappast en nackdel.

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Fornbyar?
« Svar #10 skrivet: januari 10, 2008, 10:19 »
Varför inte kalla en forntida gårdsanläggning just forngård ? Fornby indikerar ju något större än en gård. Håller med Gorm, det är mer korrekt och knappast en nackdel.

Forngård är föredömligt kort och enkelt men en nackdel är att det redan är upptaget. Jag har stött på det i Småland och på Gotland i betydelsen övergiven gård. Men forntidsgård är ledigt, så vitt jag vet.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornbyar?
« Svar #11 skrivet: januari 10, 2008, 10:47 »
Håller inte riktigt med om att en fornby nödvändigtvis måste indikera någonting större än en gård. Under järnåldern åtminstone var ju "by" synonymt med "gård", även en ensamgård hette ofta -by på slutet. Nutidens människor associerar dock normalt ordet "by" till en ganska stor samling hus, med kyrka och allt, så de skulle möjligen bli besvikna om de bara hittar några få luggslitna träbyggnader. Så det beror väl på vilken tids språkbruk man ska rätta sig efter här.

/Mats

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Fornbyar?
« Svar #12 skrivet: januari 10, 2008, 11:15 »
Nutidens människor associerar dock normalt ordet "by" till en ganska stor samling hus, med kyrka och allt, så de skulle möjligen bli besvikna om de bara hittar några få luggslitna träbyggnader. Så det beror väl på vilken tids språkbruk man ska rätta sig efter här.

Brukar man inte definiera "by" som en samling av tre gårdar (eller är det kanske hus)?

/Micke

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Fornbyar?
« Svar #13 skrivet: januari 10, 2008, 11:18 »
Jag tycker att vår tids språkbruk måste gälla.

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: Fornbyar?
« Svar #14 skrivet: mars 04, 2009, 07:59 »
Den amerikanska damen i Foteviken (Platsen där drömmar blir verklighet): Oh! How nice! Are there many Vikingreserve like this in Scandinavia today?
I Körunda på Södertörn säger vi om vårt långhus: Järnåldershuset.
Har man bara ett bra namn så brukar resten lösa sig. I begynnelsen var Ordet...
Björn M Jakobsen har resonerat detta i nätverken NOOAM och EXARC.