Författare Ämne: Vad är det här för verktyg?  (läst 2444 gånger)

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
Vad är det här för verktyg?
« skrivet: augusti 18, 2010, 16:11 »
Det här magasinet finns på en liten gård i södra Dalarna. Jag har inte forskat så mycket i gårdens historia (än), men jag gissar att den anlades någon gång mellan 1800 och 1830. Den finns med på kartan från Laga skifte 1852 och där finns en byggnad inritad på magasinets plats. Jag gör bedömningen att det sannolikt är samma byggnad som idag.



För ett par år sedan rättade farsan till grundstenarna, som hade kommit ordentligt på glid. Under en av dem hittades det här verktyget som vi inte känner igen.







"Bladet" är ungefär en centimeter tjockt. "Handtaget" är fyrkantigt till formen, detsamma gäller ringen som sitter fast mellan "handtaget" och "bladet". Vi hade ingen våg tillhands, men verktyget är för tungt (och därmed otympligt) för att hålla i handen och använda som kniv. På "handtagets" yttersta del finns rester av något som jag inte kan beskriva bättre än som sprött gammalt kitt eller torkat gummi. Det ser ut att ha "gängor" på sig, kanske ett avtryck av en tråd som suttit lindad runt det?

Farsans (och min) gissning är att verktyget har suttit i änden på ett skaft, precis som en spjutspets. När grundstenarna till magasinet skulle makas på plats använde man det som spett och när skaftet gick av fick spetsen ligger kvar under stenen. Men vad hade man ett sånt här spjut till i Dalarna på 1800-talet? För att jaga varg eller björn?  ???

Alla idéer och förslag är välkomna.  :)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad är det här för verktyg?
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2010, 17:48 »
Troligen björnspjut.

Tror det handlar om ett "husoffer" - man lade ofta saker i, eller kring husgrunden för lycka och välgång. Detta är något som gjorts under lång, lång tid.


Hade man använt det som spett hade det varit tämligen böjt...


Personligen hade jag sett till att det kom tillbaka under grundstenen; vem vill stöta sig med gårdstomten liksom..? ;)

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vad är det här för verktyg?
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2010, 12:53 »
Varg- eller björnspjut. De går inte alltid att skilja åt. Jämför med t ex detta exemplar från Småland:

http://www.kalmarlansmuseum.se/1/10.0.1.0/1496/1/image2_2319436a06ad06d0023b492c774ef822.jpg

Jag tvivlar starkt på att man försökt att använda ett spjut som spett, även om spjutskaften ju gjordes av det bästa virket. Grundläggningsoffer verkar minst lika troligt.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Vad är det här för verktyg?
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2010, 20:53 »
Tack för svaren! Jag har lämnat dem vidare till farsan och sagt åt honom att lägga tillbaka spjutspetsen, så att det inte händer något knasigt när han byter den nedersta, ruttna, stocken på andra sidan.

Att offret verkar ha funkat hittills kan man faktiskt se på bilden. En av väggarna är panelad och det är för att stockarna under brädorna är svartbrända. Ända uppe i takfoten har träet kolat, liksom på insidan av väggen vid varje torklucka. Lyckligtvis fanns det en brunn ett par meter utanför bild, men trots det är det smått obegripligt att de lyckades hejda elden. Det här ska ha hänt för cirka 60-80 år sedan, men jag ska försöka få tag på ett mer exakt årtal så att jag kan kolla om det står något i lokalpressen.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad är det här för verktyg?
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2010, 08:53 »
Det där med husoffer är onekligen intressant och väl värt en egen tråd.