Arkeologi > Teori

Karen Armstrongs teori om forntiden

<< < (2/4) > >>

Ragnfast:
Det finns de som rentav talar om en "religiös gen", vilket kanske är ett sätt för genetiken att närma sin religionen på samma sätt som fysiken gjort på senare tid. Ormen biter sig själv i svansen så att säga.

Själv är jag övertygad om existensen av något utanför oss själva och att religiösa föreställningar (för det mesta) har sin grund i egna eller kollektiva erfarenheter. Att missa ett sådant tillfälle till att stärka gruppen och motivera sin egen storhet finns, enligt mitt förmenande, inte ens på kartan. "Any promotion is good promotion" som man säger.

Sen tror jag att det i Sverige finns en tendens till att i efterhand försöka förklara såväl andras som egna tillkortakommanden och egenheter på  Vilse i pannkakan eller Söndagsskolan eller Fan och hans moster, även om jag själv aldrig har tänkt i de banorna. ;D

tty:
I själva verket så är väl Karen Armstrongs tes i sig bara en uppdaterad och feministifierad variant på ett mycket gammalt religiöst tema, nämligen myten om det perfekta och oskuldsfulla tillstånd som rådde en gång i tidernas morgon men som gått förlorat genom människornas ondska. I kristen tappning känd som syndafallet.

Boreas:

--- Citat från: Ragnfast skrivet augusti 14, 2010, 18:31 ---Om jag inte missminner mig dyker slika fordon först upp hos sumererna, vilka ju tros ha kommit öster ifrån. Enligt mitt förmenande kunde man för övrigt lika gärna flytta tidsramen för världsreligionernas tillblivelse såväl tusen år framåt som bakåt i tiden. Men jag ska läsa boken och se om hon kan göra en troende av mig.

--- Slut citat ---

Fynd av en vagn från Edinburgh påstås vara 6000 år gammal.

http://www.stonepages.com/news/archives/000509.html

Annars finns en vagn från Krakow (5.500 BP) och ett axlad jul från Ljublanka, Slovenia (5.300 BP)...

http://journals1.scholarsportal.info/details.xqy?uri=/03054403/v37i0008/2031_do4mbpolbs.xml

bernad_law:

--- Citat från: Boreas skrivet augusti 16, 2010, 19:30 ---Fynd av en vagn från Edinburgh påstås vara 6000 år gammal.

http://www.stonepages.com/news/archives/000509.html

Annars finns en vagn från Krakow (5.500 BP) och ett axlad jul från Ljublanka, Slovenia (5.300 BP)...

http://journals1.scholarsportal.info/details.xqy?uri=/03054403/v37i0008/2031_do4mbpolbs.xml

Nja, detta är ju knappast de stridsvagnar som beskrivs av sockerfri. Vagnens historia är som bekant inte den samma som stridsvagnen........

--- Slut citat ---

Boreas:
Skal man försöka leta fram dom tidligaste religionerna får man ta sej ner till Mesopotamien ikring 4.300 år f.n. - just efter att Sumererna fått besök av krigaren Sargon och hans 5.400 effektiva mördarsoldater.
 
Det vi omtalar som religion är väl främst den typ av filosofi som växte fram i efterdyningarna av Akkadiernas millitära aggressionskultur, som i tiden 4.300-4.100 erövrade hela Mesopotamien, från syd-öst. Efter Sargons första etniska massaker och underkuvande av ett helt civilisation av Sumerer, behövde han ett konsept för att ”rättleda” och omskolera den erövrade befolkningen efter tydliga riktlinjer.

Sargon anammade Sumerernas mytologier, fast dom fick en ny, semittisk språkform. I de semitiska texter som sedan utvecklas i Egypten och Mellanöstern ser man hur "monoteismen" utvecklas som kultur, och alltid i symbios med en militärpolitisk och/eller ekonomisk strategi. Med tiden utvecklas erövringskonceptet som "den högsta maktens vilja" - vilket ger det övernaturliga och osynliga, andeväsen en representativ makt - vilket får en antal politiska konsekvenser - "i himmelen som på jorden".  Med tiden blev denna pseudo-varelse slipad till en perfekt och "oövervinnlig överhöghet" - allmektig och omnipotent. I härskarens och klerikatets tjänst blir denna ideal ett effektivt vapen till nyrekrytering av lojala soldater och diciplinering av allmogen.

Flertalet av våra mytologier (från dom övriga språkgrupper) håller sej anmärkningsvärt fri från denna typ koncepter. Dom äldsta "guda-läror" från det gamla Kina, Indien, Mesopotamien, Egypten och Kreta, Hellas, Rom och norra Eurasien framstår alla med en likartad struktur av kulturella idealer/funktioner/tjänster - fördelad i ett Pantheon.

Till skillnad från Sargons hemland - öster om Sulimanya-fjällen - hade Sumererna ikring Persika viken en rik kultur, men föga millitära färdigheter.  Snart fick Sargon och hans mördane drabanter för sej att dom kunde erövra allt land och rikedomar ikring Persiska viken och efter älvarna norrut. Syftet är att röja grunden för en ny kultur (pantheon) och i den en ny dynasti av "kung och adel". Därför utrotas dom gamla huvudsäten och deras adelskap - och Sargon anlägger Akkad som ny huvudstad. Vid hans död räknas antal skepp med handelsvaror från både öster och väster om Hormuz. Handeln mellan västra India och Arabia, Egypt och Afrika gick nu över, eller just förbi, den nya kulturs territorium.   

När Sargons ättlingar utvidgar riket mot norr och väst sprider det semitiska språk och den nya, militär-religiösa maktkultur sej ända norr till Vansjön och Svartahavet. Med tiden invaderas också Levanten och halva Egypt. Med tiden blir Amonitterna/Fönikerna störst i segelfart ikring Medelhavet, medan deras kusiner - efter Abraham - lyckas erövra Egypts östra del. Här blir dom känt som Hyksos, ”Havfolket” och Habiru, men berömt som elamiter/amoniter, föniker och hebréer - varibland en ny Sargon återuppstår - under namnet Moses.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Sargon_of_Akkad
http://www.dailymotion.com/video/x1nk93_the-kings-from-babylon-to-bagdad-1_travel

 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion