Författare Ämne: Otto Rydbecks sten- och bronssal  (läst 6194 gånger)

Utloggad trillian

• Medlem
  • Antal inlägg: 42
Otto Rydbecks sten- och bronssal
« skrivet: augusti 11, 2010, 21:49 »
På Historiska Museet i Lund har Otto Rydbecks sten- och bronssal åter öppnat: http://www.luhm.lu.se/

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Otto Rydbecks sten- och bronssal
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2010, 08:56 »
Jag var på invigningen. Brukar inte bomma någon av dessa på Historiska i Lund. Och de har minsann blivit många de senaste åren. Jag vet inget museum som så aktivt i modern tid har torgfört arkeologin i Sverige som just detta Lundamuseum. Detta i ett sammanhang där man för mindre än tio år sedan var direkt hotade av nedläggning, personalavskedanden och där alla unika föremål skulle magasineras i Stockholm. Vad personalen på museet - och de är faktiskt inte speciellt många - ständigt åstadkommer fyller mig med värme som den gamle museiman jag är. Än finns det hopp för den museala arkeologin i det här landet.

Den senaste utställning är otroligt speciell. Hur förvaltar ett museum ett "museumsarv" och samtidigt gör samlingarna intressanta för nutiden? Lund universitets historiska museum är ett av världens äldsta arkeologiska museer. Professor Otto Rydbeck var en eldsjäl som museumsledare åren 1904-1938. Han konstruerade t.ex. specialbyggda, dammfria montrar i sina nya basutställningar. När man på museer i nutid ska göra nya utställningar kastas i princip all äldre inredning. Ett stort stycke museumshistoria försvinner på detta sätt. Så har man också gjort i Lund men man har också beslutat att ha en speciell basutställning "Otto Rydbecks sten - och bronssal" intakt vad gäller inredning från 1920-30-talen. Här är stenyxorna ordnade i böljande rader i korrekt kronologi enligt dåtidens utställningssätt. Under varje grupp har emellertid vår tid fått tillträde. Här har man arrangerat de för kronologin så viktiga "slutna fynden" med föremålen i exakt det läge som man en gång fann dem i marken. En stor blädderkatalog av papper, kopia av dåtidens inventarieförteckningar, finns att tillgå i utställningen. Här lyser det digitala helt med sin frånvaro.

Historiska i Lund har nu byggt ett antal basutställningar som visar olika tiders sätt att exponera historien på. Gå in i kuriosakabinettet och förbluffas av mängden märkliga föremål. Här möter du 1700-talets museum. Här finns runstavar, dåtida kondomer och den heliga Birgittas armben i en salig röra. Rydbecks sal visar det sena 1800-talets och tidiga 1900-talets systematiserade bild samtidigt som Uppåkrautställningen och utställningen med skattfynd visar vår moderna tids sätt att exponera historia på.

För mig är det ingen som helst tvekan: det svenska museipriset "Årets museum" bör utan tvekan gå till Historiska museet i Lund.

Utloggad trillian

• Medlem
  • Antal inlägg: 42
SV: Otto Rydbecks sten- och bronssal
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2010, 09:51 »
Jag kan inte mer än hålla med dig.

/Jenny