Författare Ämne: Harald blåtands gård hittat  (läst 212609 gånger)

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #60 skrivet: april 09, 2011, 17:54 »
Med hensyn til Jellingrombens form foreslår jeg følgende forklaring: Centrum og udgangspunkt i anlægget er naturligvis diagonalernes skæringspunkt i en ret vinkel. Hvordan konstruerede man en sådan ret vinkel? Den primitive metode består i at oprette den vinkelrette ved hjælp af to ækvidistante punkter. En mere elegant metode med finere trigonometrisk baggrund bruger en ganske bestemt retvinklet trekant som basis: Den der har sider med forholdene 3:4:5. Lægger man sådan fire trekanter op mod hinanden fås en rombe med diagonaler og side i forholdene 6:8:5. Jellingromben respekterer dette med en præcision på ca. 1% (afmålt på tegningen i Skalk). Jeg har bedt artiklens forfatter efterprøve præcisionen og afventer svar.
Min tanke er at Jellingpalissadens byplanlægger kendte til trigonometri... og ville vise det.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #61 skrivet: april 09, 2011, 19:35 »
Dina tankar är intressanta, inte minst i beaktande att man ofta förringar vikingarna som råa, ociviliserade typer - vilket de ju inte var. Det stämmer också med den fulländade matematiska precision efter vilken man byggde de samtida trelleborgarna.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #62 skrivet: april 10, 2011, 10:53 »
Praktisk brug af 3-4-5 metoden kræver ikke nogen dybere indsigt i geometrien. Indtil fornylig undervistes almindelige gartnere i denne metode til at afsætte rette vinkler...
Jeg er spændt på at få nogle bedre mål på Jellinganlægget, men om min tanke er rigtig eller ej... det vil nok forblive en trossag.
Men tror man på den, vil Jellinganlægget kunne afsløre datidens målemodul. 
Da man anlagde Ribe-markedspladsen et par århundreder tidligere, gjordes der ikke brug af geometrisk korrekte rette vinkler. Hvilket naturligvis ikke betyder, at man ikke var i stand til at tegne dem. At gøre sig ulejlighed med disse formelle detaljer ved en plan, det er et ideologisk valg, som tilsyneladende i Danmark er indtruffet mellem år 700 og år 900.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #63 skrivet: september 20, 2011, 13:03 »
Jeg skrev at jeg afventer svar fra Skalk og... jeg venter stadig. Jeg ved jo ikke med hvilken præcision tegningen i Skalk er lavet, så for at vurdere min teori skal man afprøve den på den originale tegning som Skalk må have liggende i skuffen. Det går jeg ud fra at holdet bag udgravningen har gjort - ellers skulle de da være senile. Men jeg har ikke fået resultatet at vide, men blot fået nogle henholdende vage antydninger om at min teori er rigtig. Som Sven også har bemærket, så har de danske arkæologer der arbejder på Jelling en tradition for hemmelighedskræmmeri og egoisme og man burde sagsøge dem for privatisere offentlig ejendom og for at sabotere forskningen.   

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #64 skrivet: september 21, 2011, 15:30 »
 Sven skrev, at vikingerne jo ikke var rå og uciviliserede og dertil svarede jeg, at 3-4-5 reglen jo kunne læres på ganske kort tid. Men efter at have tænkt mig om, vil jeg give Sven ret i, at fra det tidspunkt de havde bygget de cirkelformede kaserneanlæg og den rombeformede Jellingindhegning, da ønskede vikingernes leder ganske øjensynligt at gøre indtryk på sine gæster og fremstå som en person der kendte til kultur og civilisation. Men, på den anden side, synes jeg også det fremgår af Jellinganlægget, at disse ambitioner var ret nye i det jyske fyrstedynasti.

Det synes jeg, fordi anvendelsen af denne rombeform jo bygger på en misforståelse. Der findes en række geometriske figurer, der har æstetisk værdi : cirklen, kvadratet, femkant, sekskant, ligesidet trekant osv. De egner sig til monumentalarkitektur. Tre-fire-fem trekanten og den tilsvarende rombe hører imidlertid ikke til disse. Det er historiens dom, ikke min. Denne geometriske form har matematisk interesse, men ikke æstetisk. Dens anvendelse af Jellingfyrsten tyder på, at man i hans miljø havde erhvervet sig en forhastet forståelse af den teoretiske matematiks betydning og dimensioner og at denne viden var ret ny.

Bygningen af de geometriske anlæg var den eneste mulighed for at skabe noget tidssvarende i en fart. Man vidste hvilke arkitektoniske herligheder, der fandtes i Aachen, Rom, Konstantinopel og Bagdad. For at frembringe en tilsvarende arkitektur, måtte en dansk fyrste imidlertid have megen tålmodighed. Det ville kræve årtier. Men man havde imperialistiske ambitioner og det hastede med at bygge nogle anlæg der kunne  måle sig med det sydlige udlands. Løsningen var at inspirere sig af romerrigets militære anlæg : kaserner og lejranlæg. Derfor sendte man – det er min hypotese – et hold intelligente unge til Frankerriget, Konstantinopel eller Bagdad, for at lære teoretisk og praktisk landmålerteknik. Det kunne gøres på et år og derefter kunne anlæggene bygges på ganske kort tid. Så var man klar til at modtage gesandter, indgå alliancer og… erobre England.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #65 skrivet: september 24, 2011, 12:24 »
I denne debat synes jeg en vigtig ting er forblevet lidt uklar, så jeg vil præcisere, at centrum i anlægget er Nordhøjen, ikke Kirken. Allerede i 2009 var dette etableret. Siden blev palissaden mere præcist stedfæstet og i februar 2011 kunne Skalk meddele at palissadens diagonaler skærer hinanden midt på Nordhøjen. Samtidig skrev man, at symmetrien i anlægget var meget klarere end hidtil antaget. Det var den artikel der fik mig til at tage min målestok frem, for at undersøge om planen ikke skulle være baseret på pythagoræiske trekanter. Selvom jeg ikke har ordentlige mål på diagonalerne, så er min teori blevet bekræftet af Skalk, der skriver til mig at “vikingerne kendte 3-4-5 reglen“.
Jeg er enig med Sven i, at anlægget næppe er praktisk begrundet, men snarere må være en magtdemonstration. Tingpladsteorien tror jeg ikke på. Jeg forestiller mig gesandter blive ført fra indgangen ad et geometrisk vejnet frem til modtagelseshallen.
Modsat Edmund Slemme synes jeg ikke anlægget er uhyre arbejdskrævende. For den samme pris kunne man måske have fået en middelstor landsbykirke i sten, men ikke et imponerende fyrstepalads eller en stenkatedral.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #66 skrivet: november 10, 2011, 14:55 »
Jeg er ret alene her, men jeg kan se, at der er folk der læser... Så endnu en bemærkning: Sven skrev, at han for længe siden havde opdaget, at graven er skævt placeret i forhold til den gældende hypotese. Og at udgraverne vogter på deres data, som var det statshemmeligheder. Selv har jeg stadig ikke fået svar med hensyn til mit spørgsmål: Med hvilken præcision lever anlægget op til forholdet i den pythagoræiske idealtrekant? Men med hensyn til disse dårlige kommunikationslinjer mellem udgravere og udenforstående, så har Jelling et endnu mere storslået eksempel:
40 år før udgraverne og den danske fagarkæologi kunne indse, at de store sten under og omkring Jellinghøjene dannede en skibssætning på over 300 meter, var der andre der kunne se det. Og disse andre fik idéen og skitsetegninger offentliggjort både i Danmarks største dagblad og i det lokale Vejle Folkeblad. Men gennem 40 år fortsatte den danske arkæologi med at tro på andre hypoteser, f. eks. om et trekantet helligområde af en art, man overhovedet ikke har eksempler på.
 
Hypotese: Hvis den rigtige løsning ikke var blevet foreslået og offentliggjort af udenforstående, så ville de ansvarlige være kommet frem til den meget tidligere.
Forsøgsvis konklusion: Dersom du har en god idé vedrørende en udgravning du ikke er ansvarlig for... så hold mund med den! Ellers forsinker du forskningen!
Jeg håber konklusionen er urigtig!

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #67 skrivet: november 15, 2011, 19:00 »
Gemoetri på lantmål är att använda sig av det man har, cirklarna i sädesfälten är praktexempel. Pinne och tråd. Att tillskriva oss mattematiska invecklade konstruktioner utöver det som var nödvändigt är onödigt. Vi var praktiker som ville få saker att funka. Som ett konstverk, i mickro perpektiv är det bara färg men i mackro underbart.
Erik

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #68 skrivet: november 17, 2011, 11:36 »
Ja. jeg tror, jer er enig med dig, men jeg er ikke sikker. Giver du mig ret, eller regner du 3-4-5 formlen som en matematisk indviklet metode, som landmålere ikke skulle have brug for?  Du må meget gerne skrive lidt mere detaljeret.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #69 skrivet: november 17, 2011, 14:44 »
Vid storhögarna i Uppsala har man hittat två stensatta rader (170 m x 459 m), med en vinkel dom emellan som kan utmana en geometrisk logik:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4527.msg41603.html#msg41603
http://issuu.com/trinks/docs/gu_report_final_small/35
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #70 skrivet: november 17, 2011, 19:18 »
Det har funnits många stollar som sett allt mellan himmel och jord när de beräknar vinklar och gärna stjärnkonstellationer. Religion är en sak där utrymmet handlar om tro, mattematik en annan där snillet upptäcker samband, militära anläggningar syftar till minimal insats till maximal försvars- eller anfallsvinst. Att blanda allt är en lyx som hör hemma i mordärn tid. Visst har människan alltid funderat och sett samband, skapat ideer och teorier men att tillskriva våra förfäder en kunskap utifrån tanke om något sorts dolt budskap...näe, de var smartare än så, de hade fullt upp med vardagen.
Erik

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #71 skrivet: november 17, 2011, 21:39 »
Ja, selv om du modsiger mig, så må jeg takke dig: Du giver os virkelig en helt anden og meget overraskende synsvinkel. Denne 3-4-5 metode til at tegne rette vinkler, om hvilken Skalkredaktøren har skrevet, at vikingerne øjensynligt kendte den, og som både jeg og Harald Blåtand kunne lære på fem minutter... den metode regner du som noget meget kompliceret matematik! Det er sandelig en lektie, du der giver mig! Jeg vil ikke argumentere yderligere, men det betyder dog ikke at jeg er enig!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #72 skrivet: december 09, 2011, 16:19 »
Sven,
Der er stadig mange usikkerhedsfaktorer omkring Harald Blåtands kristning.

Professor Niels Lund har 2006 skrevet en interessant lille artikel om "Harald Blåtands dåb" og belyser Poppos indsats. Resultatet er tankevækkende.

http://www.sidensaxo.dk/fileadmin/saxo-abstract-uploads/harald_blaatands_daab_2006_1.pdf


Det dyker ständigt upp tvivl om hur Danmarks kristnande gick till. Nu betvivlas även ett (eventuellt) äktenskap med "en obotrittisk prinsessa" kallad "Tuva". En kritisk genomgång av runstenen från Vissing tyder på att texten inte är präglat under Harald Blåtands tid - men flera decennier senare. 

Citera

Hverken hos Saxo eller hos en anden historiker fra Harald Blåtands tiden eller senere skrev noget om et giftemål af Harald med en kvinde fra abodritterne. Sådan et ægteskab ville få stor opmærksomhed i datidens Europa.

Men ingen steder findes dokumenter med sådan en nyhed.
Ægtheden af indskriften kan ikke bevises med henvisning til selve indskriften.


http://runer-moenter.natmus.dk/harald-blatands-kones-runesten-i-sdr-vissing/

På Wiki hänvisas till Steffen Heibergs bok om danska monarker när man fastslår att Tuva varit obotriter-kungen Mistivojs dotter och senare drottning av Danmark. Därfmed lämnas tre grundläggande frågor öppna:

1. Vilka (andra) källtexter omtalar denna "Tuva"?
2. Vilka (andra) indikationer stöder denna runstenens uppgifter om ett giftermål mellan Harald och en obotritisk prinsessa?
3. Är Vissing-texten är en historisk förfalskning?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #73 skrivet: december 09, 2011, 18:15 »
Angående runstenen i Sdr. Vissing beskriver Danska Nationalmuseet runstenen, som bevisligen enligt alla språkforskare anger att Haralds var gift med Tofva, Mistivojs dotter. Man vidhåller givetvis i artikeln från Nationalmuseet detta i forskarkretsar erkända faktum. Eftersom man har en öppen sida för kommentarer finns emellertid ett inlägg med en vild teori som helt förkastar detta faktum. Nationalmuseet svarar och konstaterara diplomatiskt att man får tycka vad man vill men korrigerar samtidigt anmälarens felaktiga översättning av runstentexten genom att hänvisa till vad det verkligen står på stenen. Dessutom kan jag själv konstatera att mycket av det anmälare tar upp redan är avklarat av den kände runstensforskaren Lis Jacobsen i sin utförliga artikel "Kong Haralds og Kong Gorms Jelling Monumenter" i Scandia. Tidskrift för historisk forskning 1931. Han hyser ingen tvekan om varken stenens äkthet eller dess översättning.

Som svar på din första fråga blir därför mitt svar: Det finns tyvärr bara en källa men den är från tiden och i sådan form att det inte finns någon anledning att betvivla den.

Jag litar mer på de etablerade danska språkforskarna än på en okänd förmåga som ger sig tillkänna på Internet.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #74 skrivet: december 09, 2011, 23:16 »
Angående runstenen i Sdr. Vissing beskriver Danska Nationalmuseet runstenen, som bevisligen enligt alla språkforskare anger att Haralds var gift med Tofva, Mistivojs dotter. Man vidhåller givetvis i artikeln från Nationalmuseet detta i forskarkretsar erkända faktum. Eftersom man har en öppen sida för kommentarer finns emellertid ett inlägg med en vild teori som helt förkastar detta faktum. Nationalmuseet svarar och konstaterara diplomatiskt att man får tycka vad man vill men korrigerar samtidigt anmälarens felaktiga översättning av runstentexten genom att hänvisa till vad det verkligen står på stenen. Dessutom kan jag själv konstatera att mycket av det anmälare tar upp redan är avklarat av den kände runstensforskaren Lis Jacobsen i sin utförliga artikel "Kong Haralds og Kong Gorms Jelling Monumenter" i Scandia. Tidskrift för historisk forskning 1931. Han hyser ingen tvekan om varken stenens äkthet eller dess översättning.

Du bygger m.a.o. hela din Mistivoj/Blåtand-relation på EN källa - och EN tolkning av den som utfördes 1931. Är då Lis Jaobsen en primär eller sekundär källa?

Kan man helt se bort från dom preciseringar och nya insikter som dom senaste 50 år gjorts inom inom nordisk filologi i allmänhet och analyserna av olika runstavars stilarter och tidsperioder speciellt? Det svar du henvisar till från museets web-sida är ju inget svar, utan en pragmatiskt axelhöjning...  :-X

Citera

Som svar på din första fråga blir därför mitt svar: Det finns tyvärr bara en källa men den är från tiden och i sådan form att det inte finns någon anledning att betvivla den.

Jag litar mer på de etablerade danska språkforskarna än på en okänd förmåga som ger sig tillkänna på Internet.

Lägg gärna märke till att det nu dykt upp danska forskare som börjat betvivla Vissinge-stenens datering, baserad på senaste decenniers rön av olika runstavars olika tidsperioder. En liknande utveckling har pågått ända sen 1980-talet då James Knirk (et. al) gjorde ett "periodisk system" för utvecklingen av runstavarnas form såväl som för runtexternas skrivmönster (grammatik). I våra dagar kan alltså expertisen vara betydligt mer precisa i sina analyser av stilart och period än vad man ens kunde drömma om på 30-talet. 

När man nu kan påstå att Vissinge-stenen är yngre än år 1000 får man nog ta det på allvar. Att utan vidare påstå att denna källkritik är gripit ur luften håller givetvis inte vatten.
 
... du (har) uppenbart har så stor respekt för vad andra forskare har skrivit att du tar dessa för primärkällor. Dessa är dock, hur mycket akademisk skolning de än har, endast producenter av sekundärkällor där de har lagt fram sina hypoteser. Jag utgår från primärkällor, inte sekundärkällor. För mig är inga forskare helgon. Den dag man upphöjs till sådan kan man lägga av. Ett helgon ifrågasätts ju inte och för att driva forskning framåt förutsätter detta konstruktiv kritik.

Kunde knappt formulerat det bättre! Vad som en dag är ett "erkänt faktum" kan dagen efter vara en "späd början" eller en "nyttig feltolkning". Att driva forskningen framåt betyder alltid att lägga till nya fakta och spegla dom i olika perspektiv. Levande kunskap inkluderar väl i allmänhet ett antal kontrapunkt - och en målmedveten dialog. Annars finns det väl gott om idioter som idkar vita elefanter, feterade käpphästar eller heliga kor.

Med mindre vi får uppdaterade uppgifter om Vissinge-stenens ristningar får alltså uppgifterna om alliansen mellan Mistivoj och Harald behandlas som en obekräftad hypotes.

 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #75 skrivet: december 10, 2011, 08:14 »
Kom igen. Det är inte en forskare som säger detta, jag bara redovisar en av många med samma inställning. Det enda jag begär av dig är att du också redovisar dina källor vilket du uppenbart har svårt att göra. När det gäller Mistivoj påpekar du att det bara finns en källa. Att denna är samtidigt med händelsen och därför har stort källvärde struntar du helt i. Med din syn skulle vi i princip inte ha någon kunskap om vikingatiden eftersom mycket historisk kunskap om den tiden endast finns i en, samtida källa. Sedan struntar du i vilket kontext den är taget och avfärdar det med att det måste vara en förfalskning.

Vilka är dom nya insikterna som du påstår man har gjort inom 50 år inom nordisk filologi i allmänhet och analyserna som kullkastar tidigare – och även nutida experter på Nationalmuseets hållning - när det gäller runstenen ifråga. För mig som forskare är en anonym persons inlägg på en öppen Internetsida definitivt inget värt. Dags för dig att redovisa fakta och inte skriva långa, omständliga romaner som inte ger svar på grundfrågan – var har du dina påståenden ifrån.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #76 skrivet: december 11, 2011, 14:59 »
Kom igen. Det är inte en forskare som säger detta, jag bara redovisar en av många med samma inställning. Det enda jag begär av dig är att du också redovisar dina källor vilket du uppenbart har svårt att göra.

Nonsens. Vilken annan forskare har ens tagit i frågan?
Annars angav jag den länk och den forskare jag citerade. Sen gjorde jag tre frågor - på vilka du reagerat med olika påståenden. Alltså får du själv stå för källorna.

Citera
När det gäller Mistivoj påpekar du att det bara finns en källa. Att denna är samtidigt med händelsen och därför har stort källvärde struntar du helt i.

Runologen jag hänvisade till påpekar att Vissigestenen är skriven närmare 1050, alltså 50-70 år efter Haralds död. I så fall är stenen INTE samtidig med Harald eller 'Tuvas moder'. Det är just det saken gäller. TVEKAN om stenens exakta ålder - och validitet som källa - blir alltså ett problem, eftersom texten i sej är mystisk. Känner du kanske till många gravstenar vart den avlidnes namn inte anges - men däremot den avlidnes svärdson?! I vilken kontext finns dom?

Problemet förstoras givetvis av att vi inte har någon annan källa heller som beskriver vare sej Tuva eller hennes moder. Alltså skriver vi historia baserad på personer vars namn ingen känner. Förstår han inte paradoxen?

Oanfäktad av dessa faktorer avfärdar du problemet genom att beskriva Gerhard Schleu som "anonym" och "opålitlig". Därmed diskuterar du inte ämnet längre, nu argumenterar du om en politiker - och faktiskt ganska elakt. Struntar du i det?

Citera

Med din syn skulle vi i princip inte ha någon kunskap om vikingatiden eftersom mycket historisk kunskap om den tiden endast finns i en, samtida källa. Sedan struntar du i vilket kontext den är taget och avfärdar det med att det måste vara en förfalskning.


Det är skillnad på att vara kritisk och att vara rigid. Man kan raka sej genom att skära av sej hakan. Sen struntar jag inte i något som helst. Att en gravsten står på en gravplats rör ju inte frågan - med mindre du vill struunta i alla rön man gjort i liknande fall - nu senast i Riddarkyrkan...   

Citera

Vilka är dom nya insikterna som du påstår man har gjort inom 50 år inom nordisk filologi i allmänhet och analyserna som kullkastar tidigare – och även nutida experter på Nationalmuseets hållning - när det gäller runstenen ifråga.


Nu lägger du ord i munnen på folk. Sådana trollkonster kan du låta bli. Det ända jag skrev är något alla vet: att forskningen gått framåt dom senaste 50 åren - också inom runologin. En källa från 1932 är alltså otillräckligt. Hur många runtexter har väl inte blivit omtolkade under senare år?

Citera

För mig som forskare är en anonym persons inlägg på en öppen Internetsida definitivt inget värt. Dags för dig att redovisa fakta och inte skriva långa, omständliga romaner som inte ger svar på grundfrågan – var har du dina påståenden ifrån.

Jag ställde tre raka frågor och redovisade varför. Sen är det du som påstår - utan att ange några historiska källor. Alltså vilar ditt påstående på enbart ett ben - vilket leder till att din forskning om Mistivojs och Harald står stilla. Därför är det definitivt bättre att ta chansen på en cykeltur...

Det förutsätter givetvis att du kan avstå från personliga påhopp. I övrigt kan du skriva så många romaner du vill. En fantasieggande novell om den förtrollande prinsessan Tove, hennes fromma moder och mäktiga fader kan ju bli en riktig höjdare - på Bolibompan. Den "anonyma personen på internet" kan du hitta genom att googla på hans namn:

Citera

Gerhard Schleu’s site offers new insights in the world of runic inscriptions including detailed pictures of numerous artifacts. Mainly in Danish, with partial English and German translations.

http://www.gotica.de/argenteus/relevantlinks.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #77 skrivet: december 11, 2011, 16:22 »
Den "anonyma personen på internet" kan du hitta genom att googla på hans namn:
Gerhard Schleu’s site offers new insights in the world of runic inscriptions including detailed pictures of numerous artifacts. Mainly in Danish, with partial English and German translations.
http://www.gotica.de/argenteus/relevantlinks.html

Dit link er 6 år gammelt. Jeg kan ikke komme igennem til den side, linket skulle vise videre til. Har du selv været der? Hans nye webside hedder:
http://www.schleugerhard.com

Her vil du se, at han ikke er professionel runolog, og at stort set al hans læsning afviger kraftigt fra runologernes, som øjensynligt ikke har forstand på runologi, hvis man skal tro ham selv.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #78 skrivet: december 11, 2011, 16:44 »
Dit link er 6 år gammelt. Jeg kan ikke komme igennem til den side, linket skulle vise videre til. Har du selv været der? Hans nye webside hedder:
http://www.schleugerhard.com

Her vil du se, at han ikke er professionel runolog, og at stort set al hans læsning afviger kraftigt fra runologernes, som øjensynligt ikke har forstand på runologi, hvis man skal tro ham selv.

Tullinger har vi alltids nok av. Hvor leste du dette utsagn?

Jeg ser at han har studert runer og runologi i 40 år. Jeg forstår at hans analyse av Vissinge-stenen er relevant. Derfor er hans spørsmål åpenbart berettiget, uansett.


“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #79 skrivet: december 11, 2011, 17:12 »
Tullinger har vi alltids nok av. Hvor leste du dette utsagn?

Jeg ser at han har studert runer og runologi i 40 år. Jeg forstår at hans analyse av Vissinge-stenen er relevant. Derfor er hans spørsmål åpenbart berettiget, uansett.

I likhet med Bob Lind som också har hållit på länge?