21. maj 2011 skrev jeg dette i et andet bidrag på nærværende forum:
citat
Det er her værd at fremhæve at en kirke, stav- eller sten, ikke er ensbetydende med kristendommens tilstedeværelse på egnen overhovedet.
Vi kan endegyldigt vise at stavkirkerne er hedenske gudehov ved at efterse vægtæppet fra Skog Kirke i Hälsingland (”bonad, bonaden från Skog Kyrka”). Vægtæppet er dateret til ca. år 1250 e.Kr. og gengiver en hedensk stavkirke i kampen mod en kristen kirke. Vægtæppets datering til ca. år 1250 e.Kr. viser derfor nøjagtigt hvornår kristendommen ankommer, lidt sent, til Hälsingland.
Der findes i dag 29 stavkirker tilbage i Norge. De overlevende stavkirker er alle fra 11-1300 tallet, men under mange af de nuværende stavkirker er det fuldt bevist ved arkæologi at den nuværende stavkirke står oven på en eller to tidligere kirker. Det kræver ikke megen tanke at indse at ifald en stavkirke fra 1100 tallet har overlevet i 900 år til i dag, så hidrører de tidligere kirker ikke fra kristendommen.
Mindre kendt har vi også i det sydlige Danmark fundet spor efter 20 stavkirker (ofte kaldet ”trækirker”), den seneste fundet 2004 af Arkæolog Mikael Holdgaard Nielsen i Aidt i Hvorslev Kommune.
Man har i mange år været klar over at findes tre førkristne stavkirker i Jelling, hvorpå den nuværende stenkirke fra år 1080-1100 e.Kr. er bygget. Den første stavkirke i Jelling synes at have været 30 m x 14 m, dvs. væsentlig større end den nuværende stenkirke. Stavkirkerne siges at være bygget fra år 965-1080 e.Kr. At der nu skal tilføjes endnu en stenkirke ændrer ikke på denne sag.
Allerede under Kong Wermund til Angel (Wuffinga-æt, ca. år 497-537 e.Kr.) er Jelling Kongsgård med hele Sønderjylland, inklusive Anglen, som landområde. Hvor gravhøjene og Jellingestenene derfor står i dag har været helligt område mindst siden dette tidspunkt. Derfor har der stået en oprindelig kirkja/gudehov her. Dette er årsagen til at Gorm Den Gamle gravsættes her. Det er ikke fordi Gorm Den Gamle er gravsat i Jelling, at der bygges stav- og stenkirke, men omvendt.
citat slut
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php?topic=4511.msg37954#msg37954I mit afsnit "Hearg, Vé og Stavkirker" viser jeg hvordan jeg mener de oprindelige kirkja (gudehov) tog sig ud:
http://verasir.dk/show.php?file=chap27-1.html#toc152Det er ikke vanskeligt at vise tætte forbindelser til såvel Miklagård, og dermed Østkirken, som Vestkirken, der jo truer land og rige fra Bremen allerede fra 800 tallet. Vi kan også vise indflydelse i adfærd og kunst fra begge steder, hvorfor det klart er en mulighed at "Jellinganlægget" fra ca. år 975 e.Kr. er under ekstern indflydelse.
Historien synes dog at forklare os at alene det at afgrænse "Jellinganlægget" til ca. år 975 e.Kr. må være vrang. Som Troja blev afbrændt og genopbygget utallige gange, og derfor opdeles i Troja I., Troja II., Troja VIII osv., bør man nok overveje samme tilgang til "Jellinganlægget".
Stort set al genial arkitektur og ingeniørkunst er kopieret (inspireret) fra tidligere arbejder i større eller mindre grad. Runen ligger normalt i at finde frem til hvorfra, og man skal normalt ikke langt væk geografisk da man har skullet hente bygmestre og håndværkere der kunne udføre det man ønskede at frembringe.
mvh
Flemming