Når Olav Tryggvason (født 965-967) ankommer Jomsborg - fra det kristnede Miklagard - er han allerede en dreven hærleder med en ”kristen” identitet. I følge sagaerne er Olav ca. 5 år da han sendes til Øsel og 31-32 år i det han "27 år senere" (995) vender han tilake til Norge, tar livet av Håkon Jarl og bemæktiger seg kongssætet i Norge. Inden det har han år 982 blitt gift med Burisleivs datter Gyra.
Ifølge de norønne texter avholdes slaget om Danevirke samme år - eller året etter. Tre år senere oppgis Jomsvikingene å dra til Hjørundavåg – ett slag som dateres til 986. (Heretter får Olav dra i "hærferd" og bygge opp en ny, kristen leding. Dettebringer Olav till England, Wales og Irland. Når hans sjøbårne arme kan fylle nærmere 100 skip foretar han sitt uvetede og berømte raid mot ”den hedenske hund” på Lade.)
Når Tryggvasson indrømmes ett adeligt giftermål er det pga. av hans hælte-status som 'korsridder' efter slaget om Danevirket. (Når han senere lykkes der Torkjell Høye og Jomsvikingerne mislykkes - og overlumple sjøkongen i Norrig - blir hans eftermæle nærmest messiansk). Det plasserer samtidig slaget om Danevirket, til år
982 eller 983. Når Danmark er vunnet ligger hele N-Europa – for første gang nogensinde - samlet under Roms kejser og kirke. År 984 holdes derfor en stor festivitas i Quedlingburg, der fyrster fra fjærn og nær deltar for å hedre den hellige kejser og kejserinde. Markeringen lukker ett gammelt kapittel i Europas historie; det er denne ”jubileumsfeiring” - og året 984 - som indleder ”den nye tid” og
Lieber IV i Theodoriks annaler. Til stede er bl.a. kejser og kejserinde, Poppo, Mistivoj, Miezko og Burislav - men ingen Harald eller representant for den erobrede danske krone.
http://www.archive.org/stream/thietmarimersebu00thieuoft#page/n5/mode/2up1) Verken Thietmars eller Widukinds annaler omtaler Danevirket eller beskriver ett slag der før 982.
2) Håkon Jarl omtales ikke i det hele taget. Derimot omtaler både Widukind og Thietmar "Wikmannos", hvilket tør være det samme som engelske annaler kaller "Wicynna" – hvilket kan peka mot dom människor Adam kalder "Askomanni".
3) Intet hos Thietmar eller Adam avkræfter de nordiske annalers opplysninger om Harald Gormssons kristning, på Moersøy i Limfjorden. ALLE andre opplysninger er hentet fra kristne kilder fra 1100- og 1200-tallet. Dermed også spørsmålet om Tuvas eksistens - og motivene for en evt. forening med Harald - ett heller åpent spørsmål.
4) Harald ”den Gode” Gormssons mønter består IKKE av - som formodet – av "tysk sølv", men av arabisk og vendisk sølv. Samtidig er hans mønter dekorert med klart før-kristne motiv - på begge sider. Æventyret om Poppos jernbyrd og Haralds ”personlige overbevisning” i yngre alder er m.a.o. en typisk efterkonstruktion – æmnet til att sukre en politisk pille eller to.
5) Olav Tryggvassons saga finns i ulike versjoner, Alle – untagen Theodocius Munck – forteller att Olav ankom ”Vendland” hvor han ektet Gyra datter av ”Kong Burisleif” år 982. Under samme tid går Olav i keiser Ottos teneste – på vei mot Danevirke. Når Olav så blir konge i Norge reises den første Clemenskirke nord av Skagen.
6) Keiserens og kirkens store festivitas i Quedlingburg 984 feirer tydligvis att "makten og riket" hadde nådd hele det europeiske kontinent. ---
Endelig kan man tillægge att vendernes motstand mot å oppgi sine gamle, hedenske traditioner gjorde det mulig for den kristnede Knut IV og Valdemar II Sejr - som lykkedes med å gjenerobre de gamle danske amt sør av Ejdern - alltså Holstein, Mecklenburg, Hamburg, Lübeck (1202), Ratzeburg, Pomern och Rügen. Ved en skjæbnens ironi kunde dermed det danske riket igjen regnes med Jomsborg og Dannevig - intill det andre store slaget ved Börnehöved, år 1227 -satte grense tillbake till Karl den Stores tid...
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Bornh%C3%B6ved_(1227)