Författare Ämne: Är det inte dags att sluta utbilda nya arkeologer för ett tag?  (läst 5055 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Är det inte dags att sluta utbilda nya arkeologer för ett tag? Kanske skulle man satsa resurser på att först få dem som redan är utbildade i arbete? Nu kommer det ju hela tiden nya, vilket ökar konkurrensen och gör det extremt svårt för många att komma in på "marknaden" (särskilt om man inte har släktingar, vänner eller andra kontakter som redan jobbar i branchen).
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Är det inte dags att sluta utbilda nya arkeologer för ett tag?
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2010, 17:21 »
Ett problem med att sluta utbilda är att ämnet kommer i träda, kompetens i form av lärare, lektor och professorer försvinner och att forskningsbasen minskar. Det finns också en stor risk att nytänkande försvinner och att forskningen stagnerar och likriktas om man minskar forskningsbasen. Det finns också en uppenbar risk att man inte startar upp en nedlagd utbildning igen.

Att sluta utbilda är med andra ord inte en bra väg att gå, man skulle dock kunna minska på antagningen. Detta har dock trots allt i realiteten skett de senaste 10-åren. Södertörn lade under en period ned (har dock startat upp igen?) och Mitthögskolan har lagt ned sin arkeologiutbildning och om jag förstår det rätt har antalet sökande och antagna studenter ständigt minskat sedan början på 2000-talet, så även för specialutbildningar som osteologi och möjligen också laborativ arkeologi. Möjligen kan trenden ha vänt det sista året med stigande arbetslöshet och ökande söktryckt på universitet och högskolor.

En annan orsak att inte lägga ned arkeologiprogram är att det genererar kunskap, intresse och bygger upp kunskap, lokalt, genom C- och D-uppsatser som eventuellt utvecklas till artiklar, forskningsprojekt m.m. Man kan se att de områden som inte har arkeologiutbildningar också tenderar till att bli vita på kartan – dvs studenter i Stockholm tenderar att studera mälardalen, i Umeå –Norbotten, Lund – Skåne etc.
 
Man ska också komma ihåg att långt ifrån alla som börjar läsa arkeologi tänker sig en karriär som arkeologer, en del läser det som ett sidoämne till andra ämnen, en del läser av intresse och en del inser att ämnet kanske inte var för dem.

Till sist att utbildningen finns och är igång är sig viktigt för ämnets fortlevnad och relevans – ju mindre ett ämne är ju mindre forskningspengar, ju mindre forskningspengar desto mer kommer det att tyna bort och så också dess relevans i ett samhälle där devis ”att synas är att finnas” i mångt och mycket gäller.

Sedan är det viktigt att arkeologiutbildningarna utvecklas, idag är syftet med de flesta arkeologutbildningar att vara forskningsförberedande och inte vara en yrkesutbildning, vilket ibland glöms bort.
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Är det inte dags att sluta utbilda nya arkeologer för ett tag?
« Svar #2 skrivet: juni 21, 2010, 19:45 »
"Bättre börda bäres ej, än mycken mannavett." Först och främst lär man sig saker av intresse, oavsett om det sker genom akademiska studier eller ute i vardagslivet.

Det hade förstås varit kul om man hade blivit informerad om hur arbetsmarknaden såg ut för en nyutexaminerad arkeolog, men jag tror inte att jag blivit avskräckt för det. Jag tänker inte sluta skriva, teckna eller fotografera bara för att jag inte kan få jobba med det.

Kommer förresten ihåg att, när jag berättade att jag för närvarande läste religionshistoria, fick kommentaren "Fan va´ onödigt!", åtföljt av ett dumt skratt. Men det finns de som är nöjda med saker som det är, och han var en av dem. (Jag behöver väl knappast säga att vi inte har någon kontakt idag?)

Synd att inte någon i beslutande ställning kunde tänka att "Hm, det är många som vill bli arkeologer; jag tror att jag ska motionera om ökade anslag till RAÄ." Nej, fotboll och prinsessbröllop ska det vara, till dess att man är redo att ge upp. (If you can´t beat them, join them....). precis som med Melodifestivalen; bröd och skådespel, hålla folk i okunnighet genom förströelse ;D

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Är det inte dags att sluta utbilda nya arkeologer för ett tag?
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2010, 07:47 »
Det som skall eftersträvas är givetvis kvalitet, inte kvantitet. Därför är hela systemet med att utbildningar som ger peng efter hur många studenter som passerar kontraproduktiv i det långa loppet. Det gör att univeristeten tränger igenom så många studenter de bara förmår. Och för att kurserna inte skall bli lidnde pga avv man hade x platser och examinerade x/2 studenter så tar man istället in 2x studenter.... Bara för att vara säker på genomströmningen.

Geologin i Göteborg tycks ha funnit en bra modell. Ett antal baskureser på heltid, vilka delvis finansieras via publikfriande kvällskurser om 7,5 poäng vardera, t.ex. hur jordmån kopplas till vinets smak (ej exakt namn, men det stod om strategin i en bilaga till GP i helgen). Det borde rimligen vara tämligen enkelt att hitta på ett koppel publikfriande kvällskurser i arkeolog åxå. Eller?

Summa summarum: min åsikt är att utbildningen bör ske på många platser, men att färre elever bör utbildas per termin. Man kanske inte ens skall köra A-kurser varje termin på varje plats? Dessa kurser borde ha god budget för att skapa kvalificerade studenter. De bör i någon mån ges i samarbete med aktörer i kulturmiljösvängen för att den nybakade studenten inte skall dimpa ner i den krassa verkligheten likt en astronaut på mars. Det hela stödfinansieras via publikfriande kvällskurser. Därtill bör tid för egen forskning garanteras lektorerna i högre grad än idag. Vi behöver icke projektfinansierad forskning samt föreläsare/kursansvariga som är aktivt forskande.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Är det inte dags att sluta utbilda nya arkeologer för ett tag?
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2010, 10:07 »
Är en minskad forskningsbas och en likriktning helt av ondo?  Kan det inte också ha en samlande effekt som gynnar kunskapsnivån?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Är det inte dags att sluta utbilda nya arkeologer för ett tag?
« Svar #5 skrivet: juni 22, 2010, 18:00 »
Distanskurser är en ännu bättre affär för institutionerna än kvällskurser, vilket de flesta dock underligt nog inte insett ännu. Eller också är man inte villig att lägga arbete på att lägga upp och driva sådana kurser (det ger förmodligen inga karriärmässiga poäng).
Dessutom behöver sådana kurser inte alls gälla flummiga ämnen som vinodlingens geologi, jag har själv läst distanskurser i olika ämnen (bl a just geovetenskaper) som hållit helt godtagbar akademisk nivå.
För ett ämne med så många intresserade och ambitiösa amatörer som arkeologi borde ett knippe välavvägda distanskurser förenade med praktiska moment under sommaren kunna ge mycket god utdelning.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Är det inte dags att sluta utbilda nya arkeologer för ett tag?
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2010, 18:13 »
Man får nog vara sparsam med att sätta epitet som "flummigt", vilket jag tycker att Björklund är alldeles för snar till; tänk om han och hans gelikar får för sig att arkeologi är ett flummigt ämne (vilket det i och för sig är, men i ordets positiva betydelse ;))?

För mig är t.ex. matematik ett ganska flummigt, i betydelsen abstrakt, ämne. I Indien finns det tydligen universitetsutbildningar i astrologi....... Vem har tolkningsföreträde?

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Är det inte dags att sluta utbilda nya arkeologer för ett tag?
« Svar #7 skrivet: juni 22, 2010, 18:49 »
Man tycker ju att universitet och arbetsliv borde samarbeta och känna av var jobben kommer att finnas. Exempelvis om det behövs fler lärare så bör man på universitet och högskolor öka antalet utbildningsplatser (och göra antagningen lättare) så att man kan fylla på med utbildade lärare i den mängd som de behövs.

Det är ju inte bara arkeologer som utbildas i parti och minut, samma sak gäller för exempelvis jurister. I Lund tas det in 500 studenter på juristprogrammet per år! Av dessa är det ca 200 som fullföljer utbildningen och av dessa är det ca 10 som får jobb i slutändan (nu kan siffrorna ha ändrats, det var ett tag sedan jag hörde dessa).

/Åsa.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Är det inte dags att sluta utbilda nya arkeologer för ett tag?
« Svar #8 skrivet: juni 23, 2010, 08:43 »
T.o.m. en så "het" branch som molekylärbiologi och biomedicin lider av detta överutbildande, faktiskt. Där gjorde universiteten den bedömningen i början av 2000-talet att det var en framtidsbranch (vilket det såg ut att vara just då), antalet utbildningplatser ökade och för de som började sin utbildning då såg det ljust ut. Men när de var klara fem år senare så hade nästan all utveckling inom molekylärbiologi flyttat utomlands (globaliseringen ni vet  ;) ) och de gick ut i samma arbetslöshet som alla andra.  :(

/Mats