Författare Ämne: Varför Jesus?  (läst 9610 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför Jesus?
« Svar #20 skrivet: juni 20, 2010, 09:22 »
lithodia:
Citera
Den vedertagna hållningen är ju att Jesus föddes som Guds son, han blev avlad av den helige ande. Så framsälls det av Markus, Lukas och Matteus.
Var finns detta hos Marcus?
Jag hittar det inte:
http://bibeltemplet.net/bibelnonline/

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Varför Jesus?
« Svar #21 skrivet: juni 20, 2010, 13:07 »
lithodia: Var finns detta hos Marcus?
Jag hittar det inte:
http://bibeltemplet.net/bibelnonline/

Du har så rätt, så rätt, Karlfredrik. Jag hade inte huvudet med mig i går kväll. Markus, liksom Johannes, inleder berättelsen om Jesus med att Anden uppenbarar sig i samband med Jesu dop, till skillnad från Matteus och Lukas som istället inleder berättelsen med att Anden uppenbarar sig för jungfru Maria och gör henne havande.

Markus 1:10-11: När han steg upp ur vattnet såg han himlen dela sig och Anden komma ner över honom som en duva. Och en röst hördes från himlen: "Du är min älskade son, du är min utvalde."

Observera att berättelsen om Andens uppenbarelse i samband med dopet finns med i alla fyra evangelierna, alltså också hos Matteus och Lukas, medan berättelsen om Marie bebådelse och jungfrufödelsen bara finns hos Matteus och Lukas. Jag tolkar det som att idén att Jesus blir Guds son och Guds utvalde i samband med dopet var mer vedertagen än föreställningen att han föds till Guds son och är förutbestämd att vara Guds utvalde, när evangelierna skrevs ned. Hos Markus och Lukas har de båda förklaringsmodellerna fogats samman i sann konssensusanda ...  :)

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Varför Jesus?
« Svar #22 skrivet: juni 20, 2010, 19:24 »
Den stora tvistefrågan efter Jesus död var, som flera redan påpekat, Jesus eventuella gudomlighet. Där intog arianismen den ena ytterligheten (Jesus var av en rent gudomlig materia).

Ytterlighet? Den verkliga ytterligheten är väl att han var av samma väsen som Fadern. Det innebär, att han likt Gud inte var skapad av någon materia. Han är ett med Gud och inte alls skapad. All materia är skapad av Gud och gudomlig. Den himmelska materien var inte gudomligare, bara finare. Det handlade om hierarki och att skapa motiveringar till politiken.

Vi är djupt inne i hedendom, heresi och hädelse. Det är historien om de idéer, som både Jesus och Paulus fruktade, när de varnade för de oundvikliga villolärarna. Mycket av arianismen har rensats bort, men blåblodigheten och det feodala himmelriket visar, att idéerna levde kvar.

Vi kanske blev bestulna på läran. Vi vet kanske inte hur den egentligen skall se ut.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Varför Jesus?
« Svar #23 skrivet: juni 20, 2010, 19:55 »

Markus 1:10-11: När han steg upp ur vattnet såg han himlen dela sig och Anden komma ner över honom som en duva. Och en röst hördes från himlen: "Du är min älskade son, du är min utvalde."


Himlens Gudinna, Venusgudinnan hade duvan som sin speciella fågel. Ett av gudinnans namn var Shipporah. Mose fick Sippora till hustru. Hon var dotter till Reguel. Re eller Ra egyptiskt. Gu hettitiskt/indoeuropeiskt och El kanaaneiskt. En treenighet.

Hon kan vara identisk med Guds Vishet (grekiskt namn Sophia). Hon var till från begynnelsen och oskapad likt Gud. I Orspråksboken löper hon omkring på stadens gator och antastar ovilliga män. I Filipperevangeliet (också Nag Hammadi) finns brudgemaket som ett gnostiskt sakrament. Sophia är den enda vi får gifta oss med.

I stadens övriga tankebyggnader huserar skökorna, Nazismens Ande m.fl. Endast den som är ensam, och undviker andra sådana kvinnor, får gå in i brudgemaket. Tanken är att Jesus gick in, och att vi också skall göra det. Den gamla människan dör och en ny föds/uppstår.

Men att stämpla politiken som ett horhus hade givetvis konsekvenser.