Författare Ämne: Hargebrudar?  (läst 7426 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Hargebrudar?
« skrivet: oktober 27, 2009, 11:26 »
Läste för länge sedan att det kan ha funnits s k hargebrudar inom den fornnordiska kulten. Detta var kvinnor som utvaldes till (eller själva valde) att ha sexuell samvaro med en eller flera män i samband med kultiska handlingar till Frej/Frejas ära. Syftet skulle vara att förbättra eller säkra fruktsamheten för djur, människor och växter.

Någon som vet vad källorna säger om detta?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Hargebrudar?
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2009, 14:14 »
Det enda jag kommer att tänka på är Ibn Fadlans beskrivning av en hövdings begravning vid Volga. En kvinna "valde" att begravas tillsammans med sin ägare och innan de tände på skeppet så skulle alla män ha samlag med henne.

Det svarar förstås inte på frågan, men handlingarna kan ha varit besläktade?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Hargebrudar?
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2009, 15:50 »
Det enda jag kommer att tänka på är Ibn Fadlans beskrivning av en hövdings begravning vid Volga. En kvinna "valde" att begravas tillsammans med sin ägare och innan de tände på skeppet så skulle alla män ha samlag med henne.

Ja den kommer man ju ihåg, en småmysig liten betraktelse av exotiska sedvänjor. ;)

Det svarar förstås inte på frågan, men handlingarna kan ha varit besläktade?

Ja, det kunde vara intressant att försöka få reda på.

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hargebrudar?
« Svar #3 skrivet: oktober 27, 2009, 18:25 »
De finns en gammal beskrivning om sexuell samvaro i samband med blot. Ordet ”Hargebrudar” känner jag inte igen, jag tror att man skrev ”prästinnor” eller liknande och att texten beskrev ett antal kvinnor som tjänstgjorde i templet, eller Viet, och att i deras uppgift ingick samlag med kungen och hans män (blot ”präster”) i samband med blotet var nionde år – alltså inte varje blot, enbart de stora bloten.

Jag kommer tyvärr inte ihåg källan. Men det var en gammal källa.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hargebrudar?
« Svar #4 skrivet: oktober 27, 2009, 23:12 »
Brudparet i Vitlycke.... törs man nämna det...?  ::)
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Hargebrudar?
« Svar #5 skrivet: oktober 27, 2009, 23:46 »
Då är väl "fotbollslaget" mer intressant (tror inte det är det officiella namnet). Det är 11 figurer som står på rad, där den siste till skillnad från de andra har långt hår och (tror jag) skålgrop mellan benen.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Hargebrudar?
« Svar #6 skrivet: december 05, 2009, 18:13 »
Adam av bremen skriver om de "styggelser" som förekom vid bloten i Uppsala. Men han var ju aldrig där själv, utan använder sig av andrahandsuppgifter från frigivna kristna slavar. Man undrar ju hur pass opartisk man kan vara under såna förhållanden. Likadant med Ibn Fadlan, som ju ondgör sig över rusernas snuskiga beteende; vad han har bevittnat eller inte kan vi inte vara säkra på, men att hans redogörelse är färgad av hans egna trosuppfattningar torde vara uppenbart.

Att det, inom fruktbarhetskult förekommit "tempelbolare" eller "hargbrudar" (första gången jag stöter på det uttrycket), finner jag inte för osannolikt; i kulten av Ishtar och Inanna var det alla kvinnors plikt, även drottningens, att tjänstgöra i templet och ligga med vem det vara månde. det här är kultbruk som förekommer hos flera högkulturer.

Jag har läst om att män och kvinnor ("pigor och drängar") långt in i nyare tid på våren idkat samlag vid s.k. älvkvarnar. Midsommarafton var (och är!) också i såpass hög omfattning ägnad åt sexuella aktiviteter att många präster försökte stoppa firandet, med föga framgång...

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Hargebrudar?
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2010, 09:07 »
Det här torde beröra en grundläggande filosofisk idé från urtiden, som beskrivs i otaliga mytologiers allegorier och riter.

GT nämner upprört andra semitiska folks tempeltärnor. I semitiska språk är ande femininum, medan jorden är maskulinum. De skall förenas och bli ett kött. Adamá betyder jord och Eva är härlett från ett ord, som betyder livgivare.

Dessutom har Adam en annan hustru, Lilith. Det är en feminin uppenbarelse av det slingriga intellektet i kunskapens träd. Myterna kallar henne demonernas moder. Efter den skilsmässa myten beskriver är umgänge med intellektet strängt förbjuden otukt i våra närmaste religioner.

Adam har alltså både ande och själ. Eva och Lilith kallas även serafer, lysande ormar. En annan beskrivning ser vi i Häxan från Smiss, som har en orm i vardera handen. Hon liknar en känd bild från Kreta. Där är människan en kvinna med två andliga ormkrafter. I indiskt bildspråk framföder kvinnor ormar. Människan är alltså inte alltid bara man i myterna.

Filipperevangeliet har ett sakrament benämnt brudgemaket. Det tycks också handla om hur människan skall förenas med anden (den heliga). Hur gnostikernas riter utformades vet vi inte.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Hargebrudar?
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2010, 12:40 »
Dessutom har Adam en annan hustru, Lilith. Det är en feminin uppenbarelse av det slingriga intellektet i kunskapens träd. Myterna kallar henne demonernas moder. Efter den skilsmässa myten beskriver är umgänge med intellektet strängt förbjuden otukt i våra närmaste religioner.

Nja, Lilith förvisades väl långt före kunskapens träd ens dyker upp. Lilith skapades ur leran på samma sätt som Adam (kanske till och med innan Adam), och vägrade därför underställa sig sin make. Därför förvisades hon, innan Eva hade skapats.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Hargebrudar?
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2010, 12:49 »
Nja, Lilith förvisades väl långt före kunskapens träd ens dyker upp. Lilith skapades ur leran på samma sätt som Adam (kanske till och med innan Adam), och vägrade därför underställa sig sin make. Därför förvisades hon, innan Eva hade skapats.

Där ser man, könsmaktordningen fastställdes tidigt  ;)
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Hargebrudar?
« Svar #10 skrivet: maj 12, 2010, 14:30 »
Jag har faktisk inte stött på dessa brudar i texterna. Är källan medeltida eller senare?
De antika författare som skriver om germanska folk nämner "prästinnor" men utan att specificera deras roll, om man undantar Tacitus.
Avsnittet om rituell sex i texten anger ingen källa:
http://en.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6lva

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Hargebrudar?
« Svar #11 skrivet: maj 12, 2010, 14:45 »
Jag tror jag läste ordet i någon populärvetenskaplig framställning, så det är måhända en efterhandskonstruktion. Däremot kanske det kan ha funnits sådana kvinnor som varit inblandade i rituella samlag vid speciella tillfällen i det fornnordiska samhället?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Hargebrudar?
« Svar #12 skrivet: maj 12, 2010, 16:03 »
Göran Burenhult är inne på tanken i "Speglingar av det förflutna1986 sid 186.
Han anser att "två tusen år av kristendom" orsakat "sexualneuroser,svartsjuka,otrohet,incest,homosexualitet,manlig våldtäkt,barn eller hustrumisshandel och självmord"
Detta får väl tas med mera än en nypa salt, ingenting visar att förhållanderna på Gottland för 5000 år sedan var exakt den samma som på dagens Kiriwina Island.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Hargebrudar?
« Svar #13 skrivet: maj 14, 2010, 09:25 »
Allegorier skapas av filosofiska grubblare, som inte ser någon annan möjlighet att förklara sina tankar. När allegorierna bokstavstolkas blir det galet. Två tusen år av vad som helst, som bokstavstolkar utan förstånd, blir vad som helst.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Hargebrudar?
« Svar #14 skrivet: maj 14, 2010, 09:49 »
I sin bok Djur och natur i fornnordisk mytologi berör Lars Magnar Enoksen ämnet rituella samlag:

Citera
Likartade kärleksriter utfördes fordom på åkrarna om våren och ämnade förebåda plogens heliga isättning i den bördiga jorden. Vid sådana rituella samlag låg kvinnan på rygg och mottog den lägrande mannen, varvid kvinnan symboliserade jorden och mannen plogen. De rituella älskogsakterna förmodades skänka fruktbarhet och god årsväxt i markerna och detta hedniska bruk utfördes fram till 1700-talets mitt i Norden.
(sid 154)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Hargebrudar?
« Svar #15 skrivet: maj 14, 2010, 10:14 »
I sin bok Djur och natur i fornnordisk mytologi berör Lars Magnar Enoksen ämnet rituella samlag:
(sid 154)

Ska ju ha skett i Tisselskog under missväxtåren mitten 1800-tal. Ett ungt par hade sex på hällen och sedan smordes en skålgrop med säden blandad med utsäde som sedan spriddes på åkern.