Författare Ämne: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell  (läst 27047 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #20 skrivet: juni 26, 2010, 21:21 »
Det finns ingen entydig definition av vad begreppet etnicitet egentligen innebär, och det finns ingen entydig definition av vad det innebär att vara svensk. Om jag skulle skriva vad som är svenskt för mig så skulle säkert en hel del av er reagera och tycka att det inte alls stämde med er egen uppfattning om vad som är svenskt.

Cornelis Vreeswijk föddes utomlands, saknade svenskt påbrå, hade ett osvenskt namn och blev aldrig svensk medborgare. Var han svensk? Drottning Silvia har varit svensk medborgare i ungefär 35 år men talar fortfarande svenska med en märkbar brytning. Är hon svensk? Zlatan Ibrahimovic är född och uppvuxen i Sverige. Är han svensk? Om inte, varför?

Etnisk svensk betyder att man har föräldrar vars förfäder i princip bebott landet norr/norr-ost om Öresund sen "urminnes tider".

I USA bor miljoner mänskor som fortfarande beskriver sin etnisitet som "norsk", "svensk", "finsk", "italiensk", "spansk" eller "kinesisk".

Till skillnad från dessa immigranter bor där olika indianer som kallar sej "etniska amerikaner", ("native americans") eftersom deras förfäder bott i Amerika "sen urminnes tider", alltså så "långt man vet".

Cornelis och Silvia var givetvis "immigranter" till Sverige. Zlatan är tydligen barn av en (eller två) immigrant(er). Det borde inte vara ett problem för nån. Som med amerikanska immigranter och deras barn blir alla (accepterade) immigranter till Sverige "integrerade" i sitt nya land med stadgat lagskydd och alla borgerliga rättigheter.

Sen kan man givetvis jämföra dom "etniska svenskar" (native swedes) med dom "etniska amerikaner" och även bekymra sej om den specifikt svenska etnicitetens framtid...

 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #21 skrivet: juni 27, 2010, 08:59 »
Frågan är vilka som är "etniska svenskar", skåningar har exempelvis varit "etniska danskar" en gång i tiden, jämtlänningar "etniska norrmän" och ålänningar "etniska svenskar"
Korrektare är det väl att tala om nordgermanska folkstammar, men hur vet man vilka som är "etnisk rena"? För exempelvis indianstammar i Amazonas regnskogar är det väl enkelt, men många skandinaver har en förfader eller moder från ett annat land.
Intressantare än det rent biologiska är väl den grupp man kulturellt och språkligt tillhör.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #22 skrivet: juni 27, 2010, 10:18 »
Etnicitet blir problem med hemsk historia, då olikheter rangordnas. Vi har erfarenhet av att hudfärg, huvudform och näsan tillmätts oerhörd vikt. Vi lågprocentiga ättlingar till neandertalarna har nu insett, att det var helt galet.

Men vi ser också hur religiösa och kulturella skillnader rangordnas och klassas som etniska. Men antag att 1600-talets Sverige skulle uppenbara sig ur ”en femte dimension” och geografiskt lägga sig intill oss! Är då skillnaderna etniska? Och vore det galet att värdera olikheterna och tala om bättre och sämre, alltså om utveckling?

Om det inte är galet, är det då rätt att spotta på farfars morfars farmors farfars morfars farmors far? I övrigt, hur skall vi hantera hans bror, som kommit hem från trettioåriga kriget traumatiserad och helgalen?

Hur löser vi problemet med dem och en million andra nygamla svenska medborgare? Och hur löser de sina problem med oss? 1600-talets svenskar var väl ”renrasigare” än dagens och om det är det viktiga, är det ju de som har rätt! Men den rangordningen var väl galen?

Kan försök att lägga en sådan här historisk vinkel på aktuella problem vara bra? Finns det kanske någon nytta med kunskaper i historia?

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #23 skrivet: juni 27, 2010, 11:13 »
Etnisk svensk betyder att man har föräldrar vars förfäder i princip bebott landet norr/norr-ost om Öresund sen "urminnes tider".

Det där kravet uppfyller varken Fredrik Reinfeldt, Olof Palme, Ingvar Kamprad, John Bauer, Elsa Beskow eller kronprinsessan Victoria. Nog uppfattas väl de personerna som etniska svenskar av de allra flesta?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #24 skrivet: juni 27, 2010, 11:59 »
Jag kan tycka att det är intressant att höra hur andra folkgrupper definierar nordbor, de har ofta lite lättare än vi själva när det handlar om den saken... 

Tänker nu inte skriva det förbjudna ordet ;)

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #25 skrivet: juni 27, 2010, 14:09 »
Nej Piankhy, det är två storheter som inte har med varandra att göra. Bara en sån sak som att en majoritet av världens muslimer inte är araber t.ex, eller att tio procent av dagens egyptier är kristna med arabisk identitet talar sitt tydliga språk...

Claes

Men egyptien är ett muslimskt land. Det är även Marocko och Somalia. Jag är definierar mig som kristen och svensk när jag möter muslimer trots att jag är inte troende och inte heller kan beskriva närmare vad jag menar med svensk.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #26 skrivet: juni 27, 2010, 14:12 »
Det där kravet uppfyller varken Fredrik Reinfeldt, Olof Palme, Ingvar Kamprad, John Bauer, Elsa Beskow eller kronprinsessan Victoria. Nog uppfattas väl de personerna som etniska svenskar av de allra flesta?

Nog har väl Viktorias förfäder bott i Sverige under lång tid. Det har också Palmes, Reinfeldts och Beskows förfäder gjort.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #27 skrivet: juni 27, 2010, 14:30 »
Det talas jämt och ständigt om förtryckte muslimska flickor i Sverige med huvudduk. Visst finns det förtryckta muslimska flickor, men å andra sidan verkar många av de muslimska flickorna som besöker Foteviken att vara hur livliga som helst, några vill sitta bredvid mig för ett foto(någonstans mellan 12-15 år)
Självbiografier av muslimska kvinnor i Sverige ger vid handen att långt ifrån alla levt,eller önskat leva, i den traditionellla rollen- inga pojkvänner, giftas bort i ung ålder.
Jag kommer att tänka på mors faster (1847-1940), en dalsländska som alltid gick med huckle, och så fundalentalisk kristen att vilken som helst fundamentalistisk muslim i dagens
Sverige skulle verka liberal i jämförelse. Hon var knappast "förtryckt, det var snarare hon som bestämde det mesta på gården.
Min fundering är om inte flickor även under andra historiska epoker, om möjlighet gavs, bröt sig ur kvinnorollen. Några är ju omnämnda, som Agantyrs dotter (700 e Kr)

Att de muslimska kvinnorna som besöker Foteviken är livliga och vill sitta med dig betyder inte att de av den anledningen har samma friheter som svenska tjejer har. Beakta att 70 000 barn riskerar tvångsgifte i Sverige och dem vi talar om är muslimer. Saken är den att Islam har blivit mycket strängare än vad den var för 30 år sedan och som följd av detta bär allt fler kvinnor slöjor. Läs gärna vad Pernilla Ouis säger. Hon är universitetslektor och har forskat mycket om hederskultur. Beakta att hon en gång konverterade till Islam och bar slöja. Idag har hon avsagt sig sin tro.   

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #28 skrivet: juni 27, 2010, 16:06 »
Nog har väl Viktorias förfäder bott i Sverige under lång tid. Det har också Palmes, Reinfeldts och Beskows förfäder gjort.

Olof Palmes mor, Elisabeth Sophie von Knieriem, kom från Lettland.

Elsa Beskows far, Bernt Maartmann, var norrman. Fast man kanske var etnisk svensk om man bodde i Norge under unionstiden?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #29 skrivet: juni 27, 2010, 16:11 »
Herulen
Citera
Att de muslimska kvinnorna som besöker Foteviken är livliga och vill sitta med dig betyder inte att de av den anledningen har samma friheter som svenska tjejer har.
Nej,självklart inte, jag känner till "hederskulturen" . Min poång var att intealla muslimska flickor med huvudduk var lika hårt hållna.
Även bland kvinnor med svensk kultur finns undantag. En av mina lärarinnor berättade att hon fick fysisk stryk av sin far när hon var över 20 år gammal.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #30 skrivet: juni 27, 2010, 19:05 »
Jag skall kanske förtydliga: jag jämförde flickorna med huvudduk med andra från samma kulturområde, inte med svenska flickor.
En indisk-kanadensisk arkeologikolega (inte muslim, 24 år gammal) kunde exempelvis inte ta ett steg utanför hemmet utan bevakning av en manlig släktning (pappan fick erkänna att detta skulle bli omöjligt ute under utgrävning, men det var första steg för henne utan bevakning)
En annan jämförelse är vissa konservativa engelska internatskolor för flickor, där ingen kontakt med pojkar av något slag tilläts, och skolan skulle satsa på "goda manérer",(Jämför BBC:s
"At a time like this" där även min skotska skola ingick i serien.)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #31 skrivet: juni 27, 2010, 19:08 »
Herulen:
Citera
Jag är definierar mig som kristen och svensk när jag möter muslimer trots att jag är inte troende och inte heller kan beskriva närmare vad jag menar med svensk.
Svensk, ok det föds man till (i mitt fall i Rönöfors,Jämtland). Men vad i fridens namn får Herulen att kalla sig kristen? Historisk-kulturell bakgrund?
Det är som om jag skulle kalla mig "socialist" för att många av mina s k "landsmän" är detr.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #32 skrivet: juni 27, 2010, 20:34 »
Jag tror inte man kan överskatta betydelsen av den historisk-kulturella bakgrunden. Vi är fyllda av automatiska attityder, tankar och sätt att uttrycka oss. Vi är präglade som om vi vore gäss, troende såväl som ateister och agnostiker.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #33 skrivet: juni 28, 2010, 02:00 »
Frågan är vilka som är "etniska svenskar", skåningar har exempelvis varit "etniska danskar" en gång i tiden, jämtlänningar "etniska norrmän" och ålänningar "etniska svenskar"

Det e' skillnad på olika. I nordens historiska traditioner har man skilt mellan samer, kvener, finnar, norrmän, götar, svenskar och danskar. Sen kan man givetvis undra om islänningar, gotlänningar och ålänningar är en grupp eller undergrupp i den etniska patiens man kan lägga över Norden. Vid sidan av olikhet i språk, kultur och (konstitutionell) historia har man använt fysiologiska drag som metpunkter när ord som "etnisk" diskuterats. I våra dagar har man även genetiska kartor som berättar om genetisk "specifiering" innom Skandinaviens demografi.    

Vi kan givetvis gå ner en nivå och påstå att man kan se på dom olika län, fylken och amt som ursprung för specifika etniciteter, häller än som undergrupper till dom "nationella" grupperna. Skall man tro den historiska bild man har från kristendomens införande som tiden för den "första samlingen" av dom nuvarande nordiska kungadömen så borde dom lokala/regionala etniciteter framstå med tydlighet i det genetiska materialet. Det gör dom inte. Såväl den genetiska som den historiska skillnaden mellan t.ex. norrmän, svenskar och finnar är av en annan karaktär än skillnaden mellan länsbefolkningarna i dom respektive länder.  

Det är alltså inte bara upplänningar som skall räknas till dom blårandiga svenskar. Men alla upplänningar får nog godta att dom räknas som svenskar. (Efter fynden av en 9600 år gammal boplats på ön Hitra utanför Trondheim (1996) diskuterade man ivrigt om inte den första norrman var en trönder (alltså från Tröndelag). Motfrågan är givetvis om inte den även första trönder redan vore norrman... :-X )

Man kan givetvis argumentera ad nausam och ur många synvinklar i denna fråga. Tyvärr tycker man i vår post-moderna tid om att underkommunicera, bagatellisera  och även decimera dom kunskaper och kunskapstraditioner som anger etnicitet som historisk och genetisk realitet i dom nordiska länder. Ett hederligt undantag från denna trend er de senare års utveckling innan den samiska befolkning, som nu fått fram ett allmän uppmärksamhet och en målriktad forskning på sina etniska rötter och genuina kulturhistoria. När får man ett liknande fokus på dom övriga nordiska etniciteters rötter?!  

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #34 skrivet: juni 28, 2010, 02:00 »
Korrektare är det väl att tala om nordgermanska folkstammar, men hur vet man vilka som är "etnisk rena"? För exempelvis indianstammar i Amazonas regnskogar är det väl enkelt, men många skandinaver har en förfader eller moder från ett annat land.
Intressantare än det rent biologiska är väl den grupp man kulturellt och språkligt tillhör.

Problemet att "den grupp man kulturellt och språkligt tillhör" vilar på en historisk rot som i grund och botten är etnisk. Ordet "folkstam" anger en historisk och genetisk egenartad grupp. Det är så hänseende ingen skillnad på indianstammarna i Amazonas och folkstammarna i Norden. Både här och där har man gift sej över gränserna i alla tider - utan att det ändrat dom nationella och regionala skillnader man (fortfarande) kan spåra ur dagens demografi.

Om alla jämtar och hälsingar nu förlängst accepterat att dom också är en del av det moderna "Sverige" så borde det inte häller va' ett problem - även om dom en gång i forntiden haft separata konstitutioner. Dom etniska skillnader man kan spåra mellan norrlänningar, svenskar och götar är hursomhelst minimala, sett i ett globalt perspektiv. Det blir givetvis sökt att använda "etnicitet" till att skilja mellan delsbo och järsebo, östgöte och västgöte. Men mellan finnar, svenskar, danskar och norrmän ger det (fortfarande) mening.  

Nu har det varit non grata att diskutera etnicitet med begrepp som "germansk" och "ren" involverade. Dessutom vilar termen "germansk" på en språkhistorisk bas - inte en etnisk eller genetisk. Kombinationen av termerna "germansk" och "folkstam" blir därför något luddig och svår att hantera.

Likväl vill nu timmerhuggarna i Västerbotten - som sina samiska grannar - gärna veta vad, när och vart deras rötter ligger. Därför kan man inte avfärda frågan om vad man skall kalla dom blekansikten som kom ut ur istiden, vart dom under tiden anpassat sej genom mutation till ett arktisk klimat och en arktisk natur. Borde kanske dessa mänskor - som under under äldre stenålder befolkade norra Europa och Asien - omtalas som "nordiska" eller även "arktiska"? Det kunde kanske göra det lättare att definiera vad som ligger i den gamla, etnologiska termen "Kaukasiska folkgrupper".
« Senast ändrad: juni 28, 2010, 02:30 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #35 skrivet: juni 28, 2010, 02:16 »
Det där kravet uppfyller varken Fredrik Reinfeldt, Olof Palme, Ingvar Kamprad, John Bauer, Elsa Beskow eller kronprinsessan Victoria. Nog uppfattas väl de personerna som etniska svenskar av de allra flesta?

Dom flesta tänker knappt över vad ordet "etnisk" i grund och botten betyder.
Ett fåtal uppfattar vad termen "etnisk" innebär. Vad "de allra flesta" uppfattar skal jag låta osagt.

I allmänhet appliceras den moderna formen för civil tillhörighet efter amerikansk modell. Är man född i landet räknas man automatisk som "fullvärdig medborgare". I dagens Skandinavien  
uppfattar troligen "de allra flesta" detta som en socialpolitisk verklighet. Den rent etniska sidan av saken glöms gärna - åtminstone efter ett par generationer med ingifte.

Vad som återstår är dock att man fortfarande har en gen-pool i Sverige vars ursprung kan spåras till stenåldern. Alltså finns det möjligheter för att man fortfarande kan hitta etniska svenskar, sida om sida med etniska samer, i dom norra delar av dagens Sverige...

 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #36 skrivet: juni 28, 2010, 20:30 »
Dom flesta tänker knappt över vad ordet "etnisk" i grund och botten betyder.
Ett fåtal uppfattar vad termen "etnisk" innebär. Vad "de allra flesta" uppfattar skal jag låta osagt.

I allmänhet appliceras den moderna formen för civil tillhörighet efter amerikansk modell. Är man född i landet räknas man automatisk som "fullvärdig medborgare". I dagens Skandinavien  
uppfattar troligen "de allra flesta" detta som en socialpolitisk verklighet. Den rent etniska sidan av saken glöms gärna - åtminstone efter ett par generationer med ingifte.

Vad som återstår är dock att man fortfarande har en gen-pool i Sverige vars ursprung kan spåras till stenåldern. Alltså finns det möjligheter för att man fortfarande kan hitta etniska svenskar, sida om sida med etniska samer, i dom norra delar av dagens Sverige...

Men det där är din definition av vad etnisk innebär, och det finns som sagt ingen officiell definition så alla kan ha sin egen. Min högst personliga definition är att man har svenska som modersmål och är väl insatt i den svenska kulturen och i hur det svenska samhället fungerar. Hur man ser ut eller var ens förfäder är födda har mindre betydelse.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #37 skrivet: juni 28, 2010, 23:23 »
Men det där är din definition av vad etnisk innebär, och det finns som sagt ingen officiell definition så alla kan ha sin egen. Min högst personliga definition är att man har svenska som modersmål och är väl insatt i den svenska kulturen och i hur det svenska samhället fungerar. Hur man ser ut eller var ens förfäder är födda har mindre betydelse.

Om du skriver poesi kan du givetvis använda ordet "etnisk" vilken väg och på vilket sätt du vill.  Här använder du ordet "etnicitet" som allegori, vilket blir en fullständig avspåring från ordets grundläggande betydelse.

Etnicitet är synonymt med termerna "stam", "folkstam", "folkslag", "folkgrupp" och "ras". Ordet "etnicitet" kan alltså inte förstås som realitet om man - som i ditt fall - lösriver begreppet från all biologi och etnologi. Så enkelt är det inte. Hur skal man - utifrån din definition av "etnisk" - kunna förstå och beskriva dom "etniska minoriteter" som står omtalas specifikt i dagens lagböcker; t.ex. "romer", "judar", "finnar", "samer", "assyrier" - utan att hamna i en meningslös relativism?

För att ha rösträtt när samerna skall välja representanter till samernas parlament krävs att man tillhör "den samiska etnicitet", vilket kan enbart kan åberopas genom att visa att man är barn, barn-barn eller barn-barns barn av förföräldrar "som haft samiska som hemspråk". Etniska norrmän, svenskar och finnar - utan samisk påbrå i första, andra eller tredje led - har alltså inte rösträtt vid Sametingsval - hur länge dom än bott i Lappland. Givetvis.

---

Fram till 1960-talet hade Sverige en av världens mest homogena befolkningar. Efter andra världskriget har invandringen till Sverige ökat mycket kraftigt med växande grupper av finländare, norrmän, danskar, kroater, albaner, serber, bosnier, libaneser, turkar, irakier, iranier, assyrier/syrianer, chilenare, greker och somalier. Vilka sociala och demografiska följder detta innebär är givetvis svårt att förutse, men det är liten tvekan om att det "multikulturälla samhället" innebär ett storskaligt socialt experiment, som kan komma ändra Sveriges traditionella demografi och kultur tämligen radikalt.   

Den framstående antropologen Fredrik Barth har arbetat mycket med frågor om etnicitet som bakgrund för social och civil organisation:

Citera

"För Barth utgör etniska grupper inte i första hand kulturbärande enheter utan en form av social organisation. Det essentiella är inte att medlemmarna uppvisar identiska kulturdrag, utan att de för det första identifierar sig själva (och identifieras av andra) på grundval av sin etniska identitet dvs. på grudval av sitt gemensamma ursprung och kulturella bakgrund som en särskild kategori människor, och att de för det andra också använder sig av dessa etniska kriterier för att kategorisera sig själva och andra i den interetniska interaktionen. Etnicitet är följaktligen inte bara summan av en grupps iakttagbara kulturella särdrag.

"Etnisk gräns" är ett centralt begrepp hos Barth. Människornas känsla av att vara delar i en kultur som skiljer sig från andra utgör enligt honom den grundläggande organisationsprincipen i deras interaktion med omvärlden. Den etniska gränsen är av avgörande betydelse för gruppens överlevnad. Faller tudelningen mellan "vi" och "de andra" bort, upphör också den etniska gruppen som sådan att existera."  

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Barth


För en vidare analys av den problematiska etnicitetens olika frågor i vår tid kan man fördjupa sej i Steve Fentons reviderade nyckelbok; "Etnicity":

http://books.google.com/books?id=lIGHQhVg-8cC&printsec=frontcover&dq=ethnicity&source=bl&ots=ZIR7qg3pfD&sig=CcdsrKBlxLbH8gsRAxAwWjfJRJc&hl=sv&ei=nv8oTOXdFaiiON3FjOwC&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CDQQ6AEwBA#v=onepage&q&f=false
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #38 skrivet: juni 29, 2010, 08:36 »
Om du skriver poesi kan du givetvis använda ordet "etnisk" vilken väg och på vilket sätt du vill.  Här använder du ordet "etnicitet" som allegori, vilket blir en fullständig avspåring från ordets grundläggande betydelse.

Etnicitet är synonymt med termerna "stam", "folkstam", "folkslag", "folkgrupp" och "ras". Ordet "etnicitet" kan alltså inte förstås som realitet om man - som i ditt fall - lösriver begreppet från all biologi och etnologi. Så enkelt är det inte. Hur skal man - utifrån din definition av "etnisk" - kunna förstå och beskriva dom "etniska minoriteter" som står omtalas specifikt i dagens lagböcker; t.ex. "romer", "judar", "finnar", "samer", "assyrier" - utan att hamna i en meningslös relativism?

Sorry, men nu är det så och det kan varken du eller jag göra något åt.

För att ha rösträtt när samerna skall välja representanter till samernas parlament krävs att man tillhör "den samiska etnicitet", vilket kan enbart kan åberopas genom att visa att man är barn, barn-barn eller barn-barns barn av förföräldrar "som haft samiska som hemspråk". Etniska norrmän, svenskar och finnar - utan samisk påbrå i första, andra eller tredje led - har alltså inte rösträtt vid Sametingsval - hur länge dom än bott i Lappland. Givetvis.

De där reglerna är helt i linje med det jag säger. För det första så finns det ingen vedertagen definition av etnicitet så man tvingas att hitta på en helt egen definition av vad det innebär att vara same. För det andra så står det absolut inget om påbrå, det går alldeles utmärkt att få rösträtt om du bara anser dig vara same och talar samiska i hemmet. Att du är född i Norge, Ryssland eller Kosovo saknar betydelse. Samma sak om du har t.ex. en farfar som växte upp i samisk miljö, då kan du få rösträtt även om din farmor kom från Ryssland, din morfar från Kongo och din mormor från Grönland. Det som spelar roll är det kulturella arvet, inte det genetiska.

---

Fram till 1960-talet hade Sverige en av världens mest homogena befolkningar. Efter andra världskriget har invandringen till Sverige ökat mycket kraftigt med växande grupper av finländare, norrmän, danskar, kroater, albaner, serber, bosnier, libaneser, turkar, irakier, iranier, assyrier/syrianer, chilenare, greker och somalier. Vilka sociala och demografiska följder detta innebär är givetvis svårt att förutse, men det är liten tvekan om att det "multikulturälla samhället" innebär ett storskaligt socialt experiment, som kan komma ändra Sveriges traditionella demografi och kultur tämligen radikalt.   

Den framstående antropologen Fredrik Barth har arbetat mycket med frågor om etnicitet som bakgrund för social och civil organisation:

För en vidare analys av den problematiska etnicitetens olika frågor i vår tid kan man fördjupa sej i Steve Fentons reviderade nyckelbok; "Etnicity":

http://books.google.com/books?id=lIGHQhVg-8cC&printsec=frontcover&dq=ethnicity&source=bl&ots=ZIR7qg3pfD&sig=CcdsrKBlxLbH8gsRAxAwWjfJRJc&hl=sv&ei=nv8oTOXdFaiiON3FjOwC&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CDQQ6AEwBA#v=onepage&q&f=false


Nu börjar det låta som valpropaganda för Sverigedemokraterna.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #39 skrivet: juni 29, 2010, 09:02 »
Orden är stenar i våra tankebyggnader. Sådana bygger vi upp mot himlen. Är vi inte överens om formatet "etnisk", när vi hugger till de stenar vi betecknar så, blir murverket ojämnt, och tornet börjar luta. När tornet rasar, talar vi om språkförbistring.

När den ene inte förstår vad den andre säger blir det slagsmål, och alla skingras över världen för att bygga sina egna torn. Det står skrivet, att vi inte skall slåss med varandra, utan med den Israels Gud, som inte gillar, att vi bygger för högt.

Lyssna på Blicken, d.v.s. ormen i pannan: Palla äpplen! Tugga och svälj! Är "etnisk" en sten? Det ser ut som en klump lera. Då rinner den bort om det regnar.