Författare Ämne: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell  (läst 27048 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« skrivet: juni 14, 2010, 09:29 »
Det talas jämt och ständigt om förtryckte muslimska flickor i Sverige med huvudduk. Visst finns det förtryckta muslimska flickor, men å andra sidan verkar många av de muslimska flickorna som besöker Foteviken att vara hur livliga som helst, några vill sitta bredvid mig för ett foto(någonstans mellan 12-15 år)
Självbiografier av muslimska kvinnor i Sverige ger vid handen att långt ifrån alla levt,eller önskat leva, i den traditionellla rollen- inga pojkvänner, giftas bort i ung ålder.
Jag kommer att tänka på mors faster (1847-1940), en dalsländska som alltid gick med huckle, och så fundalentalisk kristen att vilken som helst fundamentalistisk muslim i dagens
Sverige skulle verka liberal i jämförelse. Hon var knappast "förtryckt, det var snarare hon som bestämde det mesta på gården.
Min fundering är om inte flickor även under andra historiska epoker, om möjlighet gavs, bröt sig ur kvinnorollen. Några är ju omnämnda, som Agantyrs dotter (700 e Kr)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2010, 20:01 »
För att ta ett exempel. Eleanore av Aquitanien (1124-1204) bröt nog med sin samtid när hon ledde ett uppror tillsammans med sina söner mot sin make Henrik II. Femton år fick hon sitta i fängelse innan hennes son Richard Lejonhjärta blev kung och kunde befria sin mor. En kvinna som sannerligen stod för det hon ville, och var inte rädd för att ta konflikter, inte ens med sin make/kung.

Nu var ju inte Eleanore av Aquitanien någon ung flicka när hon gjorde upproret, utan cirka femtio år. Men brytning med den rådande kvinnorollen är nog ganska given.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2010, 22:28 »
För att ta ett exempel. Eleanore av Aquitanien (1124-1204) bröt nog med sin samtid när hon ledde ett uppror tillsammans med sina söner mot sin make Henrik II. Femton år fick hon sitta i fängelse innan hennes son Richard Lejonhjärta blev kung och kunde befria sin mor. En kvinna som sannerligen stod för det hon ville, och var inte rädd för att ta konflikter, inte ens med sin make/kung.

Nu var ju inte Eleanore av Aquitanien någon ung flicka när hon gjorde upproret, utan cirka femtio år. Men brytning med den rådande kvinnorollen är nog ganska given.

Jag tror inte heller att kvinnan som nämns i trådstarten var speciellt upprorisk eller bröt mot roller som ung flicka. Trådstartaren lär väl ha bildat sin uppfattning om henne under de sista decennierna av hennes drygt nittioåriga liv.

Som ytterligare kommentar riktad till trådens första inlägg så vill jag varna för att det är känsligt och lätt att trampa fel om man riktar ljuset mot att vissa kulturer är i ett skede som vi passerat när det gäller utveckling, som du gör när du jämför nutida kulturers kvinnosyn med forntida kulturers dito. Vissa är fortfarande så ignoranta att de är blinda för
 skillnader i samhällsutveckling. Ex. Sverige +500 mot Iran .. när det gäller upplysningens genomslag. Eller Sverige 5000+ mot stenåldersindianer i Amazonas, Sverige 30+ mot Polen .. Sverige 100? - mot Holland osv.  Det är väldigt inne att blunda för dessa olikheter.
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2010, 07:47 »

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2010, 08:35 »
En liten fundra i sammanhanget: Om mannen är Guds förnämsta skapelse, ja hans direkta avbild, och man kan ju som bekant inte överleva att se Gud rakt i ansiktet, borde det väl egentligen vara mannen som som ska skyla sig, så att "det svagare könet" inte helt ska dåras av hans förträfflighet? Istället är det kvinnan som ska skyla sig för att inte locka mannen i fördärvlig synd, vilket ju är ett sabla underbetyg på honom, eller hur? ;)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2010, 09:22 »
Ragnfast:
Citera
En liten fundra i sammanhanget: Om mannen är Guds förnämsta skapelse, ja hans direkta avbild, och man kan ju som bekant inte överleva att se Gud rakt i ansiktet, borde det väl egentligen vara mannen som som ska skyla sig,
Ortodoxa judiska män skall alltid bära kalott av den anledningen, det får även vi ickejudar göra när vi besöker en synagoga.
Jag är medveten om riskerna för fel när man jämför utländsk nutid med skandinavisk forntid.
Men om man är medveten om risken för fel kan jämförelsen ändå bidra med att levandegöra det förflutna, att segla själv över Nordsjön är en aning likt förfädernas resa trots de stora skillasderna.
Man kan även jämföra med språk, meningen : "ängeln som kommer från paradiset" på grekiska kan även betyda "pizzabudet som kommer från trädgården" men sammanhanget gör att man märker skillnaden.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2010, 10:02 »
Nu kan det ju också hända, att det även i 1800-talets Dalsland var så, att äldsta kvinna på gården (som hon ägde) hade stor makt, när det inte fanns någon man i motsvarande position.
Nog var det skillnad på dem och på de kvinnor som arbetade på industrier, inom städning mm.
Borgarskapets döttrar blev utestängda från utbildning och karriär, medan bondmorans uppgifter i mångt och mycket förblivit densamma.

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2010, 20:40 »
För att en kvinna/flicka bär huvudduk nu i Sverige, och på medeltiden, är den kontext de lever inte jämförbar. En ung muslimsk flicka i Sverige idag har som största incitament att bära huvudduk att stå upp för sina föräldrars etnicitet. Det är långt vanligare att inte bära huvudduk, så det är en modig gest att göra det. De har både pojkvänner och preventivmedel, men det är en annan femma.
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #8 skrivet: juni 23, 2010, 10:39 »
En ung muslimsk flicka i Sverige idag har som största incitament att bära huvudduk att stå upp för sina föräldrars etnicitet.

Ingmar > du menar säkert religion, inte etnicitet vilket inte är samma sak. Men jag förstår din poäng.
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #9 skrivet: juni 24, 2010, 15:58 »
Ingmar > du menar säkert religion, inte etnicitet vilket inte är samma sak. Men jag förstår din poäng.

Ibland är religion och etnicitet intimt förknippade med varandra.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #10 skrivet: juni 24, 2010, 20:30 »
Ibland är religion och etnicitet intimt förknippade med varandra.

Nej Piankhy, det är två storheter som inte har med varandra att göra. Bara en sån sak som att en majoritet av världens muslimer inte är araber t.ex, eller att tio procent av dagens egyptier är kristna med arabisk identitet talar sitt tydliga språk...

Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #11 skrivet: juni 24, 2010, 21:40 »
Lite intressanta funderingar kring huvuddukar i svedala:

http://withinourgates.wordpress.com/2009/06/16/den-svenska-folkdrakten-med-eller-utan-sloja/

Det var vad jag hört utslaget hår, som var ett "hortecken" i gammal svensk tradition. Håret skulle vara uppbundet och täckt, men ansiktet skulle visas.

Bibelhänvisningarna i länken beskriver en åsiktsstrid i fornkyrkan, som slöjförespråkarna förlorade. Slöjan finns nu inte i kristenheten. Aposlagärningarna författare drog även kortaste strået i frågan om kristna får äta kött från djur, som offrats till avgudar i deras tempel. Paulus ansåg det vara OK. Se mina inlägg under tråden om Maria från Magdala http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php?topic=3881.msg31678#new.

Det finns frågor där NT's författare tycks vara oense.


Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #12 skrivet: juni 24, 2010, 22:18 »
Nej Piankhy, det är två storheter som inte har med varandra att göra. Bara en sån sak som att en majoritet av världens muslimer inte är araber t.ex, eller att tio procent av dagens egyptier är kristna med arabisk identitet talar sitt tydliga språk...

Claes

De har i högsta grad med varandra att göra. I många människors definition av sin etniska identitet ingår deras religion som en viktig faktor.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #13 skrivet: juni 25, 2010, 12:31 »
Men vem bestämmer vilken etnisk tillhörighet man har? Alla har det inte så enkelt som jag, med i stort mest indelta soldater och sockenskräddare från Mellansverige eller småtorpare från Norrland i släktträdet. Det är klart, det kan ju teoretiskt finnas en same eller finne i släktträdet, men det måste nog vara före år 1700.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #14 skrivet: juni 26, 2010, 02:21 »
Vilken etnisk och/eller religiös identitet/tillhörighet. man har bestämmer man i första hand själv, dvs man identifierar sig med en viss grupp, om sedan gruppen accepterar en är ju en annan sak.., vem som har rätt är ju inte helt lätt att svara på.., anser jag.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #15 skrivet: juni 26, 2010, 12:42 »
Det här har vi dryftat spaltmetrar om på en annan tråd. Enklast kan man väl förklara skillnade mellan etnicitet och religion med att man föds med den första och får välja den andra, åtminstone på våra breddgrader. Jag kan ju t.ex. inte välja att bli kines, bara för att jag flyttar till Kina, men jag kan bli buddhist om jag vill.

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #16 skrivet: juni 26, 2010, 15:21 »
Det här har vi dryftat spaltmetrar om på en annan tråd. Enklast kan man väl förklara skillnade mellan etnicitet och religion med att man föds med den första och får välja den andra, åtminstone på våra breddgrader. Jag kan ju t.ex. inte välja att bli kines, bara för att jag flyttar till Kina, men jag kan bli buddhist om jag vill.

Lite klurigt ändå. Kineser kan ju bli svenskar precis som somalier och turkar. Det som krävs är väl ett medborgarskap här i landet sedan benämns de ju som Svenskar av många landsmän ,medier myndigheter o.s.v.

Själv kallar en kines för kines så jag förstår din poäng. Jag ville bara peka på att det inte är så tydligt som det borde vara.

Kanske det är annorlunda utanför våra gränser? I Kina t.ex.

An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #17 skrivet: juni 26, 2010, 16:09 »
Det finns en skillnad mellan att vara svensk medborgare och etnisk svensk. Jag kan exempelvis flytta till Danmark och bli dansk medborgare efter tre år, men jag blir inte etnisk dansk.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #18 skrivet: juni 26, 2010, 18:40 »
Det finns ingen entydig definition av vad begreppet etnicitet egentligen innebär, och det finns ingen entydig definition av vad det innebär att vara svensk. Om jag skulle skriva vad som är svenskt för mig så skulle säkert en hel del av er reagera och tycka att det inte alls stämde med er egen uppfattning om vad som är svenskt.

Cornelis Vreeswijk föddes utomlands, saknade svenskt påbrå, hade ett osvenskt namn och blev aldrig svensk medborgare. Var han svensk? Drottning Silvia har varit svensk medborgare i ungefär 35 år men talar fortfarande svenska med en märkbar brytning. Är hon svensk? Zlatan Ibrahimovic är född och uppvuxen i Sverige. Är han svensk? Om inte, varför?

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Beslöjade muslimska flickor - en historisk parallell
« Svar #19 skrivet: juni 26, 2010, 20:03 »
Nej Piankhy, det är två storheter som inte har med varandra att göra. Bara en sån sak som att en majoritet av världens muslimer inte är araber t.ex, eller att tio procent av dagens egyptier är kristna med arabisk identitet talar sitt tydliga språk...

Claes

Även om det är två skilda storheter så kan det vara svårt att dra en gräns mellan dem. Jag är övertygad om att det finns muslimska (liksom kristna) kvinnor som täcker håret för att visa sin tillhörighet i en grupp snarare än av religiösa skäl.