Författare Ämne: Ang off topic-inlägg  (läst 4089 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ang off topic-inlägg
« skrivet: oktober 04, 2009, 13:31 »
Off topic (eller OT) är internetspråk för när en diskussion frångår det ursprungliga ämnet. Det händer ofta att en diskussion väcker nya tankar och frågeställningar kring något helt annat. Av denna anledning finns forumets regel nr 5.3 där vi vill att den som har OT-frågor skapar en ny diskussion.

Vi har observerat att det på senare tid blivit vanligt att gå medvetet OT med förväntningen att vi ska flytta inlägg och skapa nya diskussioner. Detta är omständligt och blir sällan särskilt bra eftersom inlägg ofta även innehåller relevant text för den ursprungliga diskussionen.

Vad kan vi göra åt detta? Vi kommer att börja bli duktigare på att påpeka när vi anser att en diskussion börjar gå ifrån ämnet. Inlägg som är medvetet OT eller  som skrivs trots vårt påpekande kommer att raderas. Vi kommer undvika att avknoppa diskussioner så långt som möjligt. Eventuella raderingar kommer att meddelas i den aktuella tråden, ej via PM.

Vi uppskattar även om diskussioner som går OT anmäls genom att ni klickar på "anmäl till moderator" i det aktuella inlägget.

Om ni som skriver och vi som modererar hjälps åt så tror och hoppas jag att detta är ett ickeproblem ganska snart. :)

Hälsningar
Johan - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ang off topic-inlägg
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2010, 13:31 »
Men ju större sajten blir (vad jag avskyr dessa svengelska uttryck) ju mer lever den sitt eget liv. Jag skulle vilja påstå att ni där står inför en hart när omöjlig uppgift, enär människor är som de är, det vill säga kontaktsökande varelser som genom sin asociationsförmåga naturligt glider in på nya saker under samtalets gång. Det kan bli ett tillfälligt avsteg från ämnet, men om man bara ger sig lite till tåls är jag övertygad om att den röda tråden fiskas upp igen. Ha därför inte för bråttom med att döma ut dem som råkar sväva ivär ibland; det ligger i vår natur och forumet växer organiskt med alla sina medlemmar, lever sitt eget liv mer eller mindre. Gott Nytt År!

Ragnfast

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ang off topic-inlägg
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2010, 14:20 »
Forumet har funnits sedan 2004 och inte vuxit explosionsartat vilket gör detta fullt hanterbart även om det inte finns några garantier för hur det kommer att se ut framöver.

Min erfarenhet från dessa 5 år är att det händer titt som tätt att diskussioner svävar iväg utan med en ambition att hitta tillbaka till ursprungsämnet om detta inte påpekas. Detta har under det senaste året blivit ett allt större problem, att medlemmar medvetet går ifrån ämnet och sedan förväntar sig att vi ska hacka sönder diskussionen och flytta saker. Detta innebär i sin tur att vi får långa spretiga diskussioner som är svåra att följa om man inte deltagit från början.

Som jag skriver ovan är inte detta en bra väg att gå utan mitt önskemål är att vi ger och tar genom att vi som driver forumet påpekar när vi anser att det går från ämnet och ni som diskuterar ser till att skapa ett nytt ämnet om det behövs. Undantaget är när det blir OT medvetet ("jag vet att detta är OT men...") då vi även i fortsättningen kommer att radera, något som inte är nödvändigt om vi visar varandra hänsyn.

Detta kan låta lite hårt och är såklart inget vi vill göra men syftet är att skapa sammanhållna diskussioner som är lätta att följa, även om man kommer in i dem senare. Detta fungerar utmärkt på andra forum där jag är delaktig så jag ser ingen anledning till att det inte ska fungera även här.

/Johan - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ang off topic-inlägg
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2010, 15:30 »
Du har självfallet helt rätt, och jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt, även om jag inte har någon större erfarenhet av slika kommunikationsmedel. (Hundra år försent född typ.)