Författare Ämne: Vikingar i Egypten?  (läst 5678 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vikingar i Egypten?
« skrivet: juni 06, 2010, 16:29 »
Jag har fått flera frågor om vikingarnas relationer med Egypten. Att vikingaskepp seglade in i Alexandrias hamn är väl mera än sannorlikt, det står omnämt i någon av de arabiska källorna att vikingarna anlöpte att antal nordafrikanska hamnar..
Men några konkreta arkeologiska fynd med egyptisk ursprung eller påverkan från Egypten känner jag inte till.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vikingar i Egypten?
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2010, 18:31 »
Att på vikingatiden segla in i Alexandrias hamn skulle kanske kunna liknas vid att segla in i Visby hamn på 1700-talet; storhetstiden var för länge sedan över. Hade nordborna hittat till Egypten några hundra år tidigare hade historien säkert sett annorlunda ut.

Utloggad callerox

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Vikingar i Egypten?
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2014, 20:06 »
Ämnet har inte varit aktivt på ett tag, men angående vikingarnas kontakt med Egypten kan jag säga att de faktiskt hade kontakt med landet , direkt eller indirekt. Bevis för detta finns exempelvis i fynden i ett vikingatida hus på Helgö där man hittade tre exceptionella objekt varav ett kom från just Egypten.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Holy_objects_from_Helgö_Island.jpg

//Calle

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Vikingar i Egypten?
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2014, 18:42 »
På vikingetid var Ægypten en provins i Det Østromerske rige. I Konstantinopel - som altså på en måde var Ægyptens hovedstad - færdedes en mængde nordboere hjemmevant. Mon ikke spørgsmålet især skal ses under denne synsvinkel ?

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Vikingar i Egypten?
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2014, 20:31 »
Og Ægypten var ikke en fjern og uvedkommende provins. Kornskibe kom regelmæssigt fra Ægypten til Konstantinopel, der var helt afhængig af denne fødevareleverandør.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Vikingar i Egypten?
« Svar #5 skrivet: mars 19, 2014, 09:50 »
Når Ragnfast skriver: Storhedstiden var for længe siden over, så har jeg lyst til at stille spørgsmålet: Hvilken storhedstid taler du om ? Den, der var ved at afsluttes, det var den hellenistiske. Græsk var stadig verdens vigtigste sprog og Alexandria var det græske sprogs kulturelle hovedstad og derfor også et vigtigt centrum for den nytestamentelige kristendom. Men latin var på vej frem.

Nordboerne i Konstantinopel var jo soldater, men også søfolk. Derfor kunne man forestille sig, at nogle af dem har været brugt til at beskytte korntransporterne mellem Ægypten og Konstantinopel. (Det er en personlig teori, som jeg ikke har læst nogen steder)

Metrobyggeriet i Istanbul har medført arkæologiske udgravninger af den vigtigste havn, men korntransporten fra Ægypten er veldokumenteret gennem andre kilder. Den var livsnødvendig for regimet.
 

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Vikingar i Egypten?
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2014, 17:41 »
På vikingetid var Ægypten en provins i Det Østromerske rige. I Konstantinopel - som altså på en måde var Ægyptens hovedstad - færdedes en mængde nordboere hjemmevant. Mon ikke spørgsmålet især skal ses under denne synsvinkel ?

Der findes importerede perler fra 800-årenes markedspladslag i Ribe. Perlerne, der kaldes øjenmosaik-, segmenterede- og guldfolieperler, som kommer fra mellemøsten, Egypten og Iran/Irak.

http://www.ribesvikinger.dk/Forside/Udstillinger/Vikingetid/Genstande%20fra%20Vikingetiden.aspx

Utloggad fire4h8

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
SV: Vikingar i Egypten?
« Svar #7 skrivet: mars 19, 2014, 21:19 »
På vikingetid var Ægypten en provins i Det Østromerske rige. I Konstantinopel - som altså på en måde var Ægyptens hovedstad - færdedes en mængde nordboere hjemmevant. Mon ikke spørgsmålet især skal ses under denne synsvinkel ?
Östrom förlorade kontrollen över Egypten under första halvan av 600-talet. Då försvann även spannmålstransporterna.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Vikingar i Egypten?
« Svar #8 skrivet: mars 20, 2014, 07:25 »
Ja, du har ret og jeg havde uret i at blande vikingetid ind i det jeg talte om.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Vikingar i Egypten?
« Svar #9 skrivet: mars 20, 2014, 10:34 »
Omkring år 800 var Ægypten - modsat hvad jeg troede - arabisk. Jeg ville også gerne rette en tidligere sætning og skrive: Omkring år 800 opfattede nordboerne græsk som verdenssproget, men latin og arabisk var på vej frem.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Vikingar i Egypten?
« Svar #10 skrivet: mars 21, 2014, 10:39 »
At vikingerne havde kendskab til Ægypten - er indlysende. Blandt andet fordi de handlede med araberne og færdedes i Konstantinopel. At der fandtes ægyptiske sager i Skandinavien på vikingetid - er en kendsgerning. Men kom disse genstande gennem Gibraltar, via Marseille eller gennem Bosporus - det er spørgsmålet jeg rejser. Af ideologiske grunde vil mange moderne nordboere helst tro at transporterne kom vestfra - og omkring år 1200 blev det vist også tilfældet. Men år 800 tror jeg mest på Bosporus.