Tyckte det kröp fram i ett uttalande från Svenska Spel att man helt enkelt sålde för lite Dagens Dubbel, Harry Boy (och allt vad det heter) under ett evenemang som medeltidsveckan, betydligt mer då under stora idrottsevenemang. Kanske just Svenska Spel ändå har en ganska klar koppling till sport, även om det bara spelas kring ett fåtal grenar (fotboll, trav). Det finns en klar koppling mellan tävlingsmomentet i all idrott, och att satsa pengar på vinnaren. Det där med hälsa är väl tjusigt att dra fram som ledstjärna i deras sponsring, men jag tror marknadsförarna där har betydligt krassare argument bakom kulisserna.
Är det inte så att en del kulturevenemang nästan står i ett motsatsförhållande till spelmaskineriet? (Vem är sugen på medeltid och Harry Boy samtidigt?) Vad jag vill säga är att man kanske inte ska dra alltför stora växlar på att just Svenska Spel kliver tillbaka från kulturen, men jag är rädd för att du har rätt om "avkulturisering" vad gäller sponsring från andra företag också.
/Mats